hej.. när man sätter spotlights i taket med isolering emellan våningarna så måste man ha ha skydd så det inte värmer om det är riktiga spottar.. men om det är led så är det nog bäst och sätta nått över också för säkerhets skull.. min fråga är om man sätter LED vad gör man med transformatorn?.. ska det sitta i skålen/hinken där spotten sitter? transformatorn blir ju ganska varm också och massa isolering rung blir ju inte bra och sätta den fritt eller?
 
Där är det bäst att följa fabrikantens anvisningar, kan vara olika på olika fabrikat hur man får göra.
 
men dem jag köpt står inte vart man ska placera transformatorn.. jag tycker att den ska sitta i hinken kan inte tänka mig att den ska sitta fritt ute i isoleringen..
 
Ciki skrev:
men dem jag köpt står inte vart man ska placera transformatorn.. jag tycker att den ska sitta i hinken kan inte tänka mig att den ska sitta fritt ute i isoleringen..
Jag tror du utan problem kan sätta den i hinken för det är inte så grym värmeutveckling från LED och står det inget specifikt att du inte får göra det så är det lungt.
 
men i vanliga fall om det inte är led utan vanliga spottar finns det något krav på breden/höjden på hinken och om man ska placera isoleringen runt hinken eller emot hinken som vanligt?.. om det inte står i instuktionerna finns det någon annan lag?
 
Det är det som är lite lurigt, man ska helt enkelt följa fabrikantens anvisningar.
 
Det finns ju större lådor som är tänkta att rymma spot och trafo. De brukar vara drygt 500 långa/breda
 
500 långa breda? 50 cm höga? man får aldrig plats med en sång hink mellan 2 plan.. alltså på nedreplanet i taket.. jag vet inte vad det kan vara där emellan men tror knappast att det är 50 cm
 
Maxels är 500x230 och 150 hög
 
aha ok tänkte väl det.. en fråga till angående LED spottar.. går det att dimmra dem? måste man köpa speciella led om dem ska dimmras?.. en dimmer med trafo kanske?
 
Kolla på hide a lites Jolly multiconverter. Dimmas med återfjädrande tryckknapp - funkar finfint
 
då är det speciella dimmrar och speciella lampor? jag har för mig att man kunde dimmra lågwatts lampor/spottar med en inbyggd trafo men jag kanske har fel det var så länge sen jag gjorde det
 
Dimmerfunktionen är inbyggd i convertern, drivdonet - behövs bara den och en återfjädrande tryckknapp samt spottar

Förstår inte vad du menar med den andra meningen?
 
Ciki skrev:
då är det speciella dimmrar och speciella lampor? jag har för mig att man kunde dimmra lågwatts lampor/spottar med en inbyggd trafo men jag kanske har fel det var så länge sen jag gjorde det
Dimmring av LED och trafo är inte detsamma som dimmring av glödljus och trafo därav "specialgrejer".
 
jaha ok.. alltså trafon typ med inbyggd dimmerfunktion.. så när man håller dimmrar den upp/ner .. ok jag fattar.. tackar för hjälpen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.