Y
I samband med frustrationen över det lilla badrummet, så fick jag en genial idé att göra ett spa-rum i garaget med dörr ut till blivande inglasad uteplats...

I drömmarna var det 4manna kar som gällde, det var först i rit programmet jag insåg att detta börjar bli himla tajt...

Vad tror ni om det, funderar rita dit en hörndusch, hur viktigt är en dusch i ett spa-rum?

Är hela upplägget en flopp måntro?

Tvättstugan, den långsida utan något på kommer vara fylld med fällbara tvättställ..

jag vet inte, rummen blev mindre än vad jag hade fantiserat...(~8meter, smala vertikala linjen visar var mitten är)

pressatjacuzzi.jpg
 
Redigerat:
Dum fråga kanske, men hade du tänkt ha öppet mellan garage, tvättstuga och spa...????
 
Y
Ja hur ska jag annars kolla in tjejen i bikini och mamma så hon sköter sig i tvättstugan? ;)


nej det är en helvägg men jag sänkte den för att ni skulle kunna se smårummen. Därav den låga klacken. :)
 
Det är hemskt trevligt att ha utsikt från spabadet. Såsom fönstret är placerat verkar det bli svårt att se ut.
 
Står tankarna och pannan redan där?
Annars skulle jag kunna tänka mig att det kan vara trevligt att ha en dörr mellan tvättstugan och spat.
 
Y
tror jag bara vill ha en dörr till spat, så man får en lugnare miljö utan känsla av att det vore en korridor.
Samt att jag funderar på om det är läge att ha en dusch där i något utav hörnen.

något fönster finns ej idag så sånt kan jag ju tänka på, det var mer att jag hastigt skar ut för illustrera.

Helväggen mot garaget får nog minst en dörr, vid värmepannan (som står fel på bilden) så man kan utföra service vilket ydligen ska ske från sidan... då blev vvsfolket nöjda trots denna pressade lösning.
 
Jag tror inte alls på den idén. Ska man ha ett spa/bastu etc så ska man ha den i bostadsdelen, inte i källaren eller i garaget. Det är inte mysigt att tassa på bara fötter över ett kallt stengolv upplyst med lysrör för att komma till spat. Tänker du dig dessutom ett riktigt spabad som man inte byter vatten i varje gång utan kör med kemikalier så behöver du en dusch i närheten så att man kan duscha innan och efter.
 
Y
garaget är iofs ihop med huset samt att rummet kommer vara uppvärmt..

jag är inte så noga i spa i sig men är så frustrerad över det lilla badrum jag har idag..
 
Hemmakatten
Okej, jag förstår din synpunkt att vilja ha större badutrymme. Men går det inte att ordna i bostadsdelen? Hellre avstå från något rum för att få ett större badrum, tycker jag.

Tyvärr måste jag säga att spabad i ett källarutrymme utan fönster är lika lite attraktivt som en gillestuga från 70-talet.

MEN, om du absolut inte har något annat utrymme, och absolut vill ha spabad, så krävs det att du har en dusch (som andra redan skrivit) samt att du gör utrymmet mysigt och inbjudande. Dvs. helkaklade väggar, snygga klinker, härlig dusch, en fåtölj, många mjuka handdukar, en liten kyl för läskande dryck samt ett handfat eller kommod med spegel ovanför. Att bara kila ner i källaren för att sätte sig i ett spabad i ett för övrigt trist och tråkig utrymme vill man inte i längden.

Detta kostar en del pengar, det är därför jag undrar om du inte på något sätt kan fixa ett större badrum i bostadsdelen. Det skulle bli billigare och definitivtöka värdet på huset.
 
Gillar iden, helt klart. Någon gång ska jag ha en kombinerad spa-bastu-relax-finbilsgarage-vardagsrum-avdelning, komplett med cigarrhumidor, en bra stereo (vinyl å rörstärkeri), whisky å fin pilsner...
 
Y
Jo jag var påväg. Men möttes utav hinder som skulle kosta betydligt mer än denna varriant.
Jag har en stor stuga jag funderade på men den är förstor att använda till detta, mer i klass med att göra till gäststuga eller hyra ut till student stuket..

seriöst golv, värme, dusch, tv, stort fönster, 4manna bubbel, kakel och stjärnhimmel belysning, akvarie, osv ville jag ju tro skulle bli trevligt. Dörren leder till inglasat uterum på husetsbaksida så det är inte att man är ute och går utomhus - fönstret riktad mot trädgård och berg osv, inga andra hus eller tråkigheter... *och det är vägg mot garagedelen*

men ja, nej, jag både respekterar och värderar era tankar.. lär säkert ge mig massa ångest funderingar framöver :)
 
Redigerat:
Y
De flesta röstade ju ner min idé.

Så nu funderade jag på skissa lite på hur badrummet kan byggas om trotsallt.

Fönster kan ändras, dörrar kan omplaceras(helst inte på kortsidan/hallen).

Funderar på stor duschkabin med bastu och hela köret... + ett bubbelbadkar... en toa och handfat osv..

Men hur placeringen ska ske det vet jag inte. Rummet är inte stort nog även om väggen tas bort. haha

baadj.jpg
 
Y
3705x2310

1457 mellan yttervägg och sovrum-garderob
3125 mellan kortsida till sovrum-garderob'

----

såg iofs att det fanns bubbelbad med kabin&ångbastu... fast då blev jag girig och besviken att de inte nämna alla de där finesserna såsom tropiskt regn osv..
 
Redigerat:
Y
trottbadrum.jpg

Jag får inte ihop det, buhu, jag vill ju inte ha dörr på kortsidan egentligen... nu har jag inspirerats utav att lyckas klämma in bastu dusch bad i samma rum som folk gör i sina 17kvadratare och jag har typ 7kvadrat..
 
Y
åh jag vet bara inte.. jag kan inte påstå att jag varken badar badkar eller bastar.. men förbereder för framtiden.. åt andra.. haha... bygga om så mycket för göra badrummet dubbelt så "stort" och för att pressa in saker jag aldrig använt förut...

Känns ju klokare att offra en bit av garaget till sånna dumheter ifall man gör något man lessnar på sen och river ut bröten..

men jag vet inte... jag får inte till det, jag vill få det lyxigt.. men inget får ju plats..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.