Jag har bytt i princip alla gamla (1968) ellutag i huset, till nya. Vid bytet noterar jag att flera av dosorna är spruckna! De flesta verkar sitta monterade med en spik rakt bakåt i väggen i centrum av dosan och har oftasts spruckit från spikhålet. Kablarna ser helt OK ut vad jag kan se.

1. Hur allvarligt är detta? Bör jag byta dosor genast?

2. Kan man byta dosa utan att behöva komma åt VP-rören (riva ytskiktet)

/Magnus
 
menar du att någon spikat fast dosan i mitten - dvs. om du tittar rakt in i dosan ser du ett spikhuvud? om så är fallet så verkar det inte särskilt fackmannamässigt.

/F
 
C
Inte alls ovanligt förr i världen, och det är knappast nån större fara heller. Byta dosor är svårt utan att öppna upp väggarna.
 
Det finns ett inlägg här för inte så länge sedn där någon av elektrikerna skrev att om det av någon anledning inte går att fästa en dosa på annat sätt så gör man så även idag.
 
En skruv i botten/sidan av dosan är nog inte så ovanligt. Ramlar det in sågspån i dosorna skulle då jag försöka täta dom
 
Det var säkert en och annan äldre elektriker som, när det begav sig, ondgjorde sig om övergången från plåt till plast med motiveringen att det inte kommer att hålla :)
 
ah, läste lite väl snabbt - jag tolkade det som du precis bytt till nya dosor, och att det var dessa som var spikade på detta sätt.....Om man spinner vidare på kommentarerna ovan: Är det verkligen "tillåtet" att göra på detta sättet vid en nyinstallation/ombyggnad idag?

/F
 
Det har diskuterats ett antal gånger tidigare. Jag har då inga problem med att göra det, i nödfall ska tilläggas
 
Om det skulle vara farligt med ett skruv/spikhuvud i botten av dosan, då är det nog dags att kolla över hur man kopplar saker och ting.

//Patrik
 
Teoretiskt sett så borde väl spik/skruvhuvudet kläs med isolering motsvarande ytterisoleringen på t.ex. EKK? I praktiken så är det knappast några problem. Vill man ha både hängslen och livrem så kan man ju alltid lägga på ett bit eltejp över spik/skruvhuvudet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.