Fyndade en gammal Jonsered 451EV, en såg som slutade tillverkas 1986 enligt uppgift. Få reservdelar finns kvar. Dock går sågen fantastiskt bra när den väl startat. Problemet är att snöret fastnar och inte går tillbaka vid startförsök, utan man måste ta av kåpan med hjulet och snöret för att dra den kanske ett kvarts varv tillbaka manuellt, sen snurrar den tillbaka. Det blir dock rätt tröttsamt att lossa fyra skruvar för varje startryck.

Såhär är det alltså:
Drar i snöret, som fastnar. Tar av kåpan och för tillbaka hjulet en liten bit och då snurrar det sen av sig självt. Om jag sen drar i snöret innan jag skruvat fast hjul och kåpa på sågen fastnar det aldrig!

Jag har bara en enda gissning på vad det kan vara förutom att något är utslitet: Att det sitter ett för tjockt snöre i som gör att det
nyper på något sätt. Har inte hunnit pröva det ännu, men ska göra det, om ingen har något genialt råd här.

Jo förresten, en till. att kåpan sitter för nära sågens chassi, och att man kunde shimsa ut den 1/10mm eller så.

Om det är så att något är utslitet - kanske hela sågen förstås - är det nån som vet hur man sätter på ett hjul där som hör till en nyare
såg? Det borde inte vara något problem egentligen, eller? För det styrs av kåpan vid fläkten, och själva fläkthjulet borde ju faktiskt gå att byta med visst besvär om inte annat.
 
Mitt förslag är att öppna och rengöra, det kan samlas en massa skit i fjädern bakom hjulet som snöret sitter i. Sedan kan du spänna fjädern ett varv till.
 
Efter rengöring, glöm inte att smörja med några droppar olja, det brukar göra underverk
 
Det låter väl inte helt otroligt. Ska kolla upp det. Köpte nytt snöre idag, 3,5mm, det är betydligt smalare än det som sitter i.

Passar ju perfekt att pröva dessa tre åtgärder samtidigt då!
 
Det borde inte vara något problem egentligen, eller? För det styrs av kåpan vid fläkten, och själva fläkthjulet borde ju faktiskt gå att byta med visst besvär om inte annat.
Det du benämner fläkthjul är nog själva svänghjulet. Det är inte bara att slänga på ett nytt från en annan modell, det styr tändningen så det ska vara rätt hjul med rätt vikt och magneter till rätt tändmodul.

Ta det för övrigt lite lugnt med sågen, den har en gammal typ av kedjebroms med bromsklots som går emot trumman, modernare sågar har ett band som tvärlåser trumman direkt, vlket inte är fallet med på din såg. Den är helt enkelt inte säker vid kast.

Personligen tycker jag sågen hör hemma hos en entusiast som tar fram den ibland och kapar lite kubbar för att uppleva hur de tidiga sågarna var. Den ska inte användas av någon som är ovan och definitivt inte i skosarbete (kvistning och liknande), just för att den inte är säker.

En vettig modern fritidssåg går på ca 2000 kr, och den är säker, ekonomisk och ergonomisk.

Glöm inte skyddsutrustningen förresten!
 
Så dumt. Klart det är svänghjulet.

Du har förmodligen rätt, det får nog bli kapa stockar etc. nån gång ibland. Farsan köpte en beg. Stihl för 2000kr, det är ju också ett alternativ.

Tycker nog den är i största laget för kvistning förresten.

Har komplett skyddsutrustning, alltid något som är som det ska.

/Erik
 
Begagnade motorsågar är svåra att köpa, man vet inte hur de körts och hur de skötts. De varvar ju liksom en del och misskötsel straffar sig.

Visst, hittar man en såg i nyskick och det är en pedantisk pensionär ungefär men annars nej.

Den där sågen bör klara att klyva med ihop med en timmerjigg om du känner för det, kastriskerna är rätt små där. fila om kedjan till 10 grader och ta det lugnt så lär den klara av jobbet. Hmm, skall jag säga som tycker min 288'a varit seg ibland *S* men då med grov bok och alm.

/Kent
 
Funderade på det där med kast och klyvning, och tänkte nog så också att det kanske inte är så stor fara för just det arbetet.

Just den här begagnade sågen såldes servad och med något slags garanti från en större återförsäljare som brukar veta vad de gör, men viss chansning är det förstås ändå.

Återstår ännu att se om det går att få liv i den gamle kämpen igen. Ont om tid. Återkommer med resultat vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.