Hej!
Har ett gammalt hus med yttervägg i tegel, helsten. Funderar på att tillägsisolera inåt med lecablock, 12 el 15 cm, med en luftspalt mellan tegel o lecan, fylld med lecakulor.
Isolerar detta?
Vad kan det motsvara i jamförelse med mineralull eller glasull.
Är idén helt tokig?
 
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/byggblock.pdf
Värmekonduktiviteten för lecablock anges i detta dokument till 0,2 W/mK. Mineralull brukar ha en värmekonduktivitet på 0,036, alltså ungefär en femtedel. 15 cm lecablock skulle isolera ungefär lika bra som 3 cm mineralull. Det finns nog skäl för att man oftast inte gör så.
 
Tack, jag kanske får tänka om, det kanske inte är värt jobbet med så liten isoleringseffekt.
 
Fördelen med att använda leca i stället för mineralull är att du undviker risken för mögel och fukt. Just tegelväggar är problematiska att isolera inifrån med mineralull
 
Tack för svaret, det är just därför vi tänker i Lecablocksbanor, men mitt bekymmer är om det blir någon isoleringseffekt att tala om.
 
använd ytong( isället för leca mycket bättre isolervärde dock lite dyrare....
 
Jag har startat en liknande tråd som jag dessvärre lade i fel forum. Jag har också en tegelstomme. Den var isolerad på insidan med gullfiber på vissa ställen och stenull på andra. På samtliga ställen var det svartmögel.

Även i tråden jag startade blev domen densamma ang. leca-isolering (ger dålig isolering).

Har mer och mer börjat luta åt att sätta 7 cm cellplast direkt mot stommen och sen ett lager 7 cm Leca mot cellplasten. Ingen luftspalt alls. Ingen ångbroms i väggen. Hur man praktiskt bygger upp detta har jag dock inte hunnit undersöka.
 
  • Gilla
Mroos74
  • Laddar…
Tack. Jag förstår att isolereffekte´n blir sämre med Leca än med något annat, men tänkte lägge en luftspalt på 50 mm, fylld med lösa lecakulor för att öka effekten, ingen ångspärr. det finns en risk att isolera en tegelvägg för bra, den behöver lite värme inifrån för att inte frysa sönder.
 
Högintressant även för mig detta då jag just postat ett svar på mitt eget långa och röriga inlägg angående isolering av golv och väggar i vår källare. Stommen är av betonghålsten i husdelen byggd 1953 och av lecablock i delen som är byggd 1971. Idag är källarväggarna från utsidan isolerade med 100mm pordrän ovan mark och oisolerade ovan mark (huset är inte nedgrävt speciellt djupt så det är ganska mycket stenvägg ovan mark). På insidan sitter idag en furupanel med någon cm tjock cellplast bakom. Denna kommer på sikt troligtvis att rivas helt eller åtminstone delvis och är liksom ni mycket intresserad av hur jag med så liten problemrisk som möjligt skulle kunna isolera dessa väggar inifrån. Gärna även utan att behöva lägga ner allt för mycket pengar och tid förstås.. ;)
 
Håller på med ett liknande projekt; har betonghålsten, isolerade med 100mm pordrän under mark, inte alls isolerat ovan mark. Murar just nu upp 100mm lättbetong invändigt (direkt ansluten, för att få bra fukttransport), kommer slamma väggarna med hydrauliskt kalkbruk.

Håller på med ett test-rum, och min förhoppning är att slippa kallras, och helt enkelt en lite bättre källarmiljö.

Min konklusion är att man gör inte denna operation för att spara varken pengar eller tid, utan för att få bättre källarmiljö. Om det blir bra kommer jag fortsätta i resten av källaren. Jag rev dessutom bort gamla cementdoppade träullsplattor, så jag fick ca 50mm på varje vägg, så jag tappar inte så mycket yta heller.

Notera att 100mm leca motsvarar endast ca 20mm mineralull, och 100mm lättbetong ca 30mm mineralull...
 
S stoif skrev:
Håller på med ett liknande projekt; har betonghålsten, isolerade med 100mm pordrän under mark, inte alls isolerat ovan mark. Murar just nu upp 100mm lättbetong invändigt (direkt ansluten, för att få bra fukttransport), kommer slamma väggarna med hydrauliskt kalkbruk.

Håller på med ett test-rum, och min förhoppning är att slippa kallras, och helt enkelt en lite bättre källarmiljö.

Min konklusion är att man gör inte denna operation för att spara varken pengar eller tid, utan för att få bättre källarmiljö. Om det blir bra kommer jag fortsätta i resten av källaren. Jag rev dessutom bort gamla cementdoppade träullsplattor, så jag fick ca 50mm på varje vägg, så jag tappar inte så mycket yta heller.

Notera att 100mm leca motsvarar endast ca 20mm mineralull, och 100mm lättbetong ca 30mm mineralull...
Hej,
Hur blev resultatet av att mura upp lättbetong direkt mot betonghålsten?
Har ett hus från 1930 där jag precis rivit ned innerväggar i källare som med träreglar satt dikt an putsen. Då det suttit helt tätt rasade puts men även de 90mm lättbetongsblock ned.
Min fundering är om jag kan putsa direkt på betonghålstenen eller om det krävs att jag murar upp med lättbetongsblock först?
 
Hej!

du kan absolut putsa direkt på betonghålstenen, dock tappar du ju då den isolerande effekten av lättbetongen. Som inte är superstor, men ändå märkbar tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.