ska igång med dränering av huset och det blir ju en del pengar man kan spara med rot-avdraget, men hur vet man hur mycket man får dra av?
jag har kollat på skatteverkets hemsida och som jag fattar det så drar man bort 24020kr (som jag inte vet om det gäller för alla eller om man måste räkna ut det själv) samt begravningsavgift, ifrån sin slutliga skatt,
jag har ju sålt ett hus i år och har därför en del skatt, ca 80000 totalt om jag räknat rätt, vilket borde ge mig ca 55000 i rotavdrag? och det är ca 40000 som jag vill ha avdrag för.
eller ska man be att få betala halva jobbet i år och resten i början av 2011 för att vara på säkra sidan?
här hittade jag uträkningen http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
 
Du får göra avdrag för halva arbetskostnaden, dvs inte kostnader för maskiner och material.
Det maximala avdraget per år är bgränsat till 50000kr per person.
För att kunna göra avdrag skall du ha betalt minst dessa pengar i skatt, annars har du inget att dra av ifrån.
 
Nu uppfattar jag frågan som hur det fungerar om man har väldigt låg skatt. TS verkar ha en del av sitt "skatteutrymme" från en reavinstskatt, jag är långt ifrån övertygad om att man får dra ROT från reavinstskatt.
 
Så här står det på skatteverkets hemsida:
Skattereduktionen för husarbete räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.
Du kan aldrig få skattereduktion för husarbete med större belopp än vad du ska betala i slutlig skatt efter det att den slutliga skatten minskats med skattereduktion för allmän pensionsavgift, arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) och underskott av kapital. Skattereduktion för husarbete medges inte för den del av den slutliga skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och eventuell påförd kyrkoavgift.


Så som jag tolkar texten kan man inte reducera sin reavinstskatt med hjälp av ROT avdrag.
 
Den inkopierade texten är lite tvetydig. I första delen så framgår det att man inte får dra mot reavinsskatt. Men i den andra halvan står det att man drar den mot slutlig skatt (i den ingår ju ev. reavinstskatt) minskad med ett antal saker, men i den listan är ju inte reavinstskatten medräknad. Jag misstänker att det ändå är första stycket som gäller, dvs. att man inte får dra mot reavinstskatt.
 
Nanny Fine
hempularen skrev:
Den inkopierade texten är lite tvetydig. I första delen så framgår det att man inte får dra mot reavinsskatt. Men i den andra halvan står det att man drar den mot slutlig skatt (i den ingår ju ev. reavinstskatt) minskad med ett antal saker, men i den listan är ju inte reavinstskatten medräknad. Jag misstänker att det ändå är första stycket som gäller, dvs. att man inte får dra mot reavinstskatt.
Jo. och andra stycket måste väl betyda att ditt avdrag inte får vara större än skatten totalt blir. Så: På "pluskontot får du bara räkna inkomstskatter m.m. och sen drar du av ev reavinstskatt, begravningsavgift, ränteavdrag etc. När du gjort detta får du fram ditt maxbelopp. Om detta mot förmodan överstiger 50 000 kr så är 50K ditt maxbelopp.......... Nån som hänger med??
 
Det framgår ju faktiskt ganska klart att reduktion får göras mot reavinsten. Såhär läser ni ut det:

Skattereduktionen för husarbete räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.

Reduktionen får alltså bland annat göras mot kommunal och statlig inkomstskatt. Vad har vi då för inkomstskatt i Sverige? Vi har inkomst av tjänst, inkomst av kapital och inkomst av näringsverksamhet.

Vad rör då egentligen frågan? Jo, kvistarn2 har på grund av en husförsäljning en skatt att betala in på 80 000 kr. Skatten beror på att kvistarn2 har gjort en vinst på huset. Förenklat kan man säga att kvistarn2 har gjort en vinst på något han äger, dvs ett kapital som innehas. Sålunda har vi en kapitalvinst vilket är det samma som en inkomst från kapital.

Kvistarn2 har alltså en inkomstskatt på åtminstone 80 000 kr. Skatteverket skriver att en reduktion får göras mot inkomstskatt, oavsett om den är kommunal eller statlig. Allltså får kvistarn2 göra reduktion mot "reavinstskatten" (dvs skatten som härrör sig från inkomst av kapital).

Andra stycket anger bara att reduktion inte får göras mot viss typ av skatt som nu ligger utanför diskussionen.

Frågor på det?
 
Redigerat:
varför inte bara ringa SKV och fråga?
 
Skattverkets hemsida: "Skattereduktionen får uppgå till sammanlagt högst 50 000 kr per person och beskattningsår och den räknas av mot kommunal och statlig inkomstskatt (inklusive kapitalskatt), statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift."
 
"inklusive kapitalskatt" stod det ju inget om i det första citatet från skatteverket härovan.
 
hempularen skrev:
"inklusive kapitalskatt" stod det ju inget om i det första citatet från skatteverket härovan.
Det stämmer.
 
hempularen skrev:
"inklusive kapitalskatt" stod det ju inget om i det första citatet från skatteverket härovan.
Det står ju klart och tydligt kommunal och statlig inkomstskatt.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Det stämmer.
Det är tårta på tårta... kapitalskatt ingår per definition i inkomstskatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.