Jag står i begrepp att bygga en rejäl förvaringsmöbel för DVD-filmer, CD-skivor och en och annan Blueray-film.

Tanken är att använda ekskivor från lämplig bygghandel, jag har nämligen byggt TV-bänk i det materialet och det känns ju tilltalande att möblerna passar ihop.

Möbeln blir ca 180 cm bred, 30 cm djup är tanken, och runt 90 cm hög. Det blir fyra hyllor på varje "sida" om mitten, så varje hylla blir ca 85 cm bred.

Nu till frågan, vad ska jag välja för luckor/lådor/annat för att kunna stänga till. Vitsen är ju att det ska se ut som en byrå, jag vill stänga in filmerna.

En idé jag hade var att bygga lådor, som man drar ut, där filmerna ligger med ryggen uppåt, och det då blir lätt att se vilka filmer man har att göra med. Var hittar jag material för sådana lådor? Jag ser framför mig problem att få det snyggt och bra.

En annan idé är att helt enkelt bygga luckor för varje hylla som man öppnar en och en.

Nästa idé är två stora luckor, en för varje "halva", men vad ska man ha för gångjärn då? En lucka på 90x90 cm ek känns rätt tung.

Ytterligare en idé är att köra någon form av skjutdörrar, men vad ska man isf ha för material, och hur får man det att funka smidigt?

Jag ser fram emot det här projektet och hoppas att någon kan ge mig idéer och inspiration att bygga detta. Jag lovar bilder om jag får bra råd... ;-)

Tack på förhand!
 
Det finns ekfanerad MDF att tillgå för enkel tillkapning av delar till din möbel såsom luckor och dyl.

Bland annat hos http://www.fredricsons.com/ArticleDisplay.asp?id=1066

Gångjärn finns ju en milliard varianter och det är ju inte svårt att borra med en 32'a och en 6'a för att fösta in klassiska köksgångjärn i din skapelse för att nämna något.
Dessa hittar då på Clas I sjön, IKEA och för att pilla på roliga saker åker man till Theofils. d^_^b
 
Tack för bra input. Dock är min fråga fortfarande om vad alla kloka tror blir bästa lösningen. 8 mindre luckor, två stora, tre skjutdörrar, eller kanske något helt annat... :)
 
Det blev köksgångjärnsvariant, jag kollade på lite mer avancerade gångjärn, men de var groteskt dyra eller svåra att få tag i, dessutom var jag osäker på funktionen, om det passade exakt mina behov. Nackdelen med dessa blir ju att alla hyllor inte går att använda hela vägen ut i kanten.

Jag lovade ju iaf bilder om jag fick något tips och så här blev det. Den rymmer ungefär 300 dvd-filmer på hylla 1-3 och ett drygt 100-tal cd-skivor på hylla 4. Ena bilden är före och andra efter oljande, gissningsvis hamnar färgen snarare där TV-bänken som jag byggde förra året är. Samma "serie" ;-) skulle man kunna säga...

Och stort tack till alla deltagare i forumdelen möbelsnickeri som sådant, utan detta hade jag inte vågat ge mig på att bygga något som åtminstone liknar möbler, det är ju riktigt kul :)
 
  • dvd1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dvd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.