Hej !

Snart har den sista pelletsen brunnit upp i min gamla panna, som börjat läcka lite under 40'C.
Eftersom pelletsen har blivit dyr och jag har fri tillgång av ved samt utrustning för huggning och kapning så var ju inte valet så svårt. Det blir en ny ved panna med tankar.

Vad tror ni om följande system :

Calmarpannan V33
1st 1000L tekniktank med dubbla 10m slingor (fv+vv) med 6kW elpatron
1st 1000L slavtank
Laddomat 21-60
300L tryck expantionskärl
shuntautomatik

Valet stog mellan 3st 750L tankar eller 2st 1000L pga takhöjd. Jag valde att byta ytterdörr + pannrums dörr och karm i samband med pannbytet (behövdes ändå) och ska då få in 1000L acktankar bredd 90cm.

Det blev faktiskt billigare med 2 större tankar. Beställde dom från tanksvets i Husqvarna blev 17000kr inkl moms och ska hämta dom där (20mil t&rt).
Pannan ska jag beställa från billigtvvs.se

Tips / ideer ? Vilken shuntautomatik ska man välja skiljer ju lite i pris :O
 
ThermOmatic CBJ RS känns som ett säker kort.
Du har inte funderat på en tappvatten automat?
 
Tips / ideer ? Vilken shuntautomatik ska man välja skiljer ju lite i pris

Ta nån enkel med innegivare typ termomatic cbj. Kostar kanppt två tusen har jag för mig.
 
Tyckte det verkade bättre med slingor. Tankarna är redan beställda pga leverans tid (3veckor)

Funkar det lika bra med bara inne givare som med ute givare ?
 
Det är enklare med innegivare. Det är ju där du vill hålla konstant temp oavsett väderlek.
 
TOBBE E skrev:
Det är enklare med innegivare. Det är ju där du vill hålla konstant temp oavsett väderlek.
Har man termostater på elementen så funkar det lika bra med utegivare. Fast innegivaren kanske är lite enklare att installera .
 
Andreas_Hansson skrev:
Har man termostater på elementen så funkar det lika bra med utegivare.
Ja det kan fungera, men det är väl onödigt att köra ut för varmt vatten i framledningen när utetempen faller på kvällen och huset fortfarande har tillräcklig värme inne efter en solig dag.
Med enbart innegivare skickar shunten enbart ut värme om det behövs.
Termostaterna på elementen har dessutom hysteris på någon grad så värmeregleringen blir inte lika noggrann. Dessutom tappar termostaterna vanligen sin funktion efter några år.
//Bosse
 
Har man termostater på elementen så funkar det lika bra med utegivare. Fast innegivaren kanske är lite enklare att installera .

Jag menade att det är enklare därför att man bara ställer in önskad temp och sen hålls den.
Men det kanske funkar likadant på en med bara utegivare???
 
Redigerat:
TOBBE E skrev:
Jag menade att det är enklare därför att man bara ställer in önskad temp och sen hålls den.
Men det kanske funkar likadant på en med bara utegivare???
Ja den är enkel att ställa in.
Finns det en plats i huset som ska vara representativ för hela husets värmebehov så är det bara att sätta innegivaren där.
Om du har ett stort hus där du har rum som kräver mer värme kanske man skall satsa på utegivare och bra termostater.

PS.Har själv innegivare och det fungerar bra
 
Tror att jag har en ThermOmatic CBJ som blev kvar när vi slängde ut vedpannan. Kan kolla om jag har den i källaren om du vill köpa den.
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja den är enkel att ställa in.
Finns det en plats i huset som ska vara representativ för hela husets värmebehov så är det bara att sätta innegivaren där.
Om du har ett stort hus där du har rum som kräver mer värme kanske man skall satsa på utegivare och bra termostater.

PS.Har själv innegivare och det fungerar bra

Jag förstår ditt resonemang. Själv har jag en med både inne och utegivare och det verkar funka. Men det tar en stund innan man fått ordning på den optimala huskurvan, så skulle jag köpa en ny så blir det en med bara innegivare.
 
Jag har aldrig förstått fördelen med utegivare. På vilket sätt skulle den kunna fungera bättre om man har ett stort hus med olika värmebehov? Det enda sättet är väl då att köra ut lite övervärme på framledningen och finjustera med rumstermostater. Men det går jag att ordna även med en innegivare genom att placera den i rummet med störst värmebehov. I varje fall ska man inte sätta den i ett rum med kamin eller annan tillsatsvärme för då blir det kallt i resten av huset.

Jag har nu installerat thermomatic Era 10 och i huset jag bodde i förut hade jag CBJ. Båda håller värmen inom en halv grad. På övervåningen som tenderar att bli lite varmare och där dessutom TV och dator ofta står på har vi rumstermostater som drar ner när det blir för varmt.

En del snackar om att utegivare känner av solen men det gör väl även innegivaren. Den känner direkt av en dendens till ökad temperatur och börjar dra ner shunten. CBJ var för övrigt bäst i test hos i Råd och Rön för några år sedan och ERA 10 är väl ännu bättre.

Jag kan starkt rekommendera CBJ eller ERA 10. Tycker sällan man hör någon som är besviken på funktionen. Läste om en som sa att det var värdelöst men han hade någon form av braskamin i samma rum som termostaten och då går det ju inte. Då blir resten av huset kallt. I rum med tillskottsvärme får man nog lita till rumstermostat oavsett inne eller utegivare.

Dessutom är CBJ och Era 10 mycket enkla att montera och ställer in sig själva i stort sett. Har man väl installerat den fungerar den och det behövs inte flera dagars intrimning.

/Mats
 
@senmathal
Ditt inlägg är väl genomtänkt och välformulerat.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
@senmathal
Ditt inlägg är väl genomtänkt och välformulerat.
//Bosse
Tack tack!
 
Sätter du termostater på radiatorerna där nere också, behöver du ingen givare över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.