Jag har tänkt bygga en ny badrumsmöbel då den gamla redan efter ca 8 år börjar se väldigt förstörd ut.

Enklast tänkbara design; en 900 mm kommod och ett högskåp, båda vägghängda. Utförande; troligen valnöt. Spegeldörrar med slät fyllning.

Mitt problem är i huvudsak relaterad till miljön i vårt badrum som är ganska elak; badrummet är litet, har ganska dålig ventilation, 2-3 personer duschar dagligen, tvättmaskin och torktumlare går dagligen.
Med andra ord, temperatur och fukthalt varierar ganska kraftigt, framför allt i samband med att vi använder torktumlaren.

Jag överväger att bygga skåpstommarna i massivt trä, dvs troligen valnöt. Den huvudsakliga anledningen är att jag aldrig sysslat med fanér och är tveksam till om jag grejar att få till det OK ur utseende- och hållbarhetsperspektiv.

Med bäring på om träet kommer att slå sig; Är det att be om problem att bygga stommarna i massivt trä (givetvis hade jag tänkt göra limfogar enligt konstens alla regler)???

Synpunkter, råd och idéer mottages med tacksamhet...
 
Jag hade helst gjort den i massivt trä. Har du fått tag på valnöt i typ 1" ?
Sen hade jag valt PU-lim här och sen någon båtlack.

/Kent
 
Avfuktare sen kan du nog göra som du vill.


Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Avfuktare sen kan du nog göra som du vill.


Mvh Pär H
Men Kents ide att använda en båtlösning är både snygg och beprövad. Man kan göra den lite billigare, aningen tåligare, men fulare, genom att använda det amerikanska sättet att byga en frame i plywood, och klä med valnöt. Men ett skåp i gediget trä, lackat för täthet, det är en läcker lösning.

--- Mats ---
 
Båtlack låter onekligen som en läcker lösning.Men det är också (ännu en) teknik som jag inte heller behärskar eller har utrustning till. Jag var mer inne på en simplare lösning som man kan fixa hemmavid. T.ex. nåt i stil med Osmo Hårdvaxolja???
 
Jotun's lacker med PU-bas är inte speciellt svåra att applicera, köp en riktigt bra pensel bara.
Nu var det ett tag sedan och jag använde då den lösningsmedelsbaserade men har svårt att tänka mig att de nya skulle vara speciellt mycket svårare att applicera.
Applicera flera tunna lager och slipa lätt med våtslip 200 mellan varven.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Jotun's lacker med PU-bas är inte speciellt svåra att applicera, köp en riktigt bra pensel bara.
Nu var det ett tag sedan och jag använde då den lösningsmedelsbaserade men har svårt att tänka mig att de nya skulle vara speciellt mycket svårare att applicera.
Applicera flera tunna lager och slipa lätt med våtslip 200 mellan varven.

/Kent
Tack för tipset. Intressant. Jag ska läsa på lite kring detta ämne.
 
Ytbehandlingen är iofs väldigt viktig men viktigast är att du gör en konstruktion som klarar fuktrörelserna. Spegeldörrar med gott om plats för spegeln att röra sig är bra och du kan göra sidorna på motsvarande sätt ("frame and panel")
Här kan du få hjälp att beräkna hur stora rörelserna blir.
/B
 
bengtn skrev:
Ytbehandlingen är iofs väldigt viktig men viktigast är att du gör en konstruktion som klarar fuktrörelserna. Spegeldörrar med gott om plats för spegeln att röra sig är bra och du kan göra sidorna på motsvarande sätt ("frame and panel")
Här kan du få hjälp att beräkna hur stora rörelserna blir.
/B
Onekligen sant. Var lite inne på samma spår (frame/panel även i stommen). Enda problemet är att få till en clean design (givet att det är ett enkelt och litet badrum med små skåp).

Tack för länken. Kommer att vara bra att ha när jag väl börjar rita/räkna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.