Har precis köpte hus från -64 med viss fukt i källaren, anticimex va där och sa att de befintliga träreglar på golv och väggar måste rivas ut. Detta får jag hjälp (riktigt skitgöra)..

Mitt problem är att jag har ett garage man kör ner i under huset, ena innerväggen i garaget var fuktskadad och de var en innervägg mot gillestugan, måste därför regla upp den och isolera den..

Antar att jag använder stålreglar men vad isolerar jag med? och vilken typ av skiva använder jag?

Daniel
 
Förlåt en kanske dum fråga, men, hur kan en innervägg vara fuktskadad och inte ytterväggarna?
Personligen är jag väldigt skeptisk till att inreda och framför allt isolera utrymmen i en källare från -64. De byggdes för att vara källare och inget annat.
 
Ingen dum fråga, min beskrivning va kanske inte klockren.. källaren/gillestugan hade reglar av trä på vägg och mot betonggolv, där blev det fukskador, därför var jag tvungen att ta bort det, sedan var väggen mellan garaget och gillestugan gjord av trä, träreglar låg direkt mot marken och var (inte mycket men lite skadade), därför togs beslutet att ta bort de och sedan regla om, för ngn har sagt att jag skulle ha stålreglar i stället, och eftersom jag skulle vilja sätta upp en ny vägg mellan gillestuga och garage undrar jag vad jag skall använda för vägg i mellan, och om man kan isolera där?
 
Du vill ha något som kan hantera fukt, dvs undvik mineralisolering skulle jag säga. Lin eller träfiberskivor kan ta upp viss fukt, men klarar också av att göra sig av med den bättre.
 
Fast isolera invändigt i källare brukar man väl avråda ifrån, blir lätt fuktavfällning mot betongväggen bakom isoleringen. annars så kanske en platonmatta och en fläkt som suger efter väggarna kan vara nått, själv satte jag isodrän på utsidan av mina källarväggar. Blev då ca: 1,5-2gr varmare med samma element vintern efter i källaren. Fast dränera hela huset kanske inte är aktuellt!
 
Mura väggen mellan garaget och gillestugan med 19 cm leca och putsa båda sidorna. Sedan kan du måla med lämplig färg. (Ej plastfärg). Jag tycker inte du skall lägga ner några pengar på att inreda källaren till boyta innan du vet hur det är ställt med dräneringen och om du har fuktvandring genom golvet. Vill du testa kan du lägga ut en bit plast på källargolvet (1 kvm) och låta den ligga där. Blir det fuktigt under är det direkt olämpligt att inreda detta rum. Även om det är torrt under saknar du kapillärbrytande skikt så på sikt har du inga garantier ändå. När huset byggdes -64 användes källaren som källare och inte som boyta.
 
Ok, tak för tips.. Då får man lära sig mura då :), har du ngn uppfattning om kostnad för att mura 3,5 bred x 2,5 hög??
 
Redigerat:
Runt 2000:- gissar jag. Lecablock på Byggmax för 19,50:-/st (c:a 80 st) och samt x antal säckar mur och putsbruk för 49,95/st Är osäker hur många säckar det kan behövas. Personligen skulle jag välja detta alternativ.
 
OK, låter hur bra som helst, tack för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.