Tyresö
Jag har fått i uppgift (av min fru) att bygga in ett fast fönster mellan diskbänk och köksskåp. Fönstet är 190 cm brett och 40 cm högt. Eftersom jag har trästomme så vet jag att jag måste kapa ur 3 st reglar (cc 60) på takfotsidan för att montera in en avlastande ram till fönstret. Taket är vanlig takstolskonstruktion, ryggåstak utan övervåning och med betongpannor. Hur grov och i vilket material (trä/stål) måste ramen vara inne i väggen, runt fönsterbågarna för att stå emot trycket från dom kapade reglarna?

Jag har ett betongpumpsföretag och såg ett så brett fönster monterat hemma hos en privatkund jag gjorde jobb åt, det var där idén föddes och jag börjar ångra mej nu att jag den fredagkvällen efter några öl lovade min fru att vi ska ha ett ljust kök.

Finns det någon här på forumet som kan hållfasthetsläran i hus med trästomme?
 
Ola78
Det där ska du nog prata med en byggnadsingenjör om. Men kan nämna att jag gjorde en avväxling över fönsterdörrsparti på 3 meter och då räknades det ut att det räckte gott och väl med en limträbalk 56x225mm. Kostar bara några hundringar på Bauhaus eller Byggmax. Har nu ett plåttak, så jag antar att tyngden för din del är högre, men stålbalk lär du nog inte behöva. Snacka med en ingenjör om du kan
 
Varför inte 3 st fönster mellan stolparna?

Protte
 
Tyresö
prototypen skrev:
Varför inte 3 st fönster mellan stolparna?

Protte
Den diskussionen har jag redan tagit med min fru och det är hon som bestämmer här hemma.....

Nej, jag tycker faktiskt som henne, det blir snyggare med ett brett fönster. Till saken hör också att jag är inte rädd för att utföra krångliga byggprojekt som är fysiskt och psykiskt krävande. Jag pumpar ju betong, så strul och problem är vardagsmat för mej. Att bygga in ett fönster är inget speciellt struljobb, jag vill bara veta dimensionerna som behövs för fullgod bärighet.
 
Tyresö
Ola78 skrev:
Nu är jag inte utbildad på hållfasthetslära men det finns lite olika beräkningsprogram på nätet t ex på[länk] där det finns ett dimensioneringsprogram, Moelven har ett [länk]. Glöm inte att när du gör ingrepp i en bärande konstruktion måste du göra en bygganmälan till kommunen om detta.
Där jag bor råder High Chaparal med tillbyggnader - ingen av mina grannar har någonsin ansökt eller anmält något till kommunen om sina byggprojekt. Jag är nog den största fegisen här ute, med mina enda 6 m2 för mycket. En granne har en "friggebod" på 3 rum och kök, som han hyr ut. Ni får själv gissa om han tar upp dom inkomsterna i deklarationen!
 
tyresö skrev:
deklarationen!
Deklarationen?????????


:D
 
Ola78
Råder High Chaparal:Dden var bra. Grannarna i det lugna villakvarteret som på lördagen efter några pilsner iträder sig cowboyhatt och slåss mot myndigheten;) Det där om en bygganmälan var lite upplysning bara, du har ju i alla fall ryggen fri då.
 
Tyresö
Ola78 skrev:
Råder High Chaparal:Dden var bra. Grannarna i det lugna villakvarteret som på lördagen efter några pilsner iträder sig cowboyhatt och slåss mot myndigheten;) Det där om en bygganmälan var lite upplysning bara, du har ju i alla fall ryggen fri då.
Jag förstår att du menar väl!

Jag har den lyxen att bo i ett område där alla grannar hälsar på varandra och hjälper varandra med byggprojekt utan avundsjuka och tjafs om någon granne bygger en 300 m2 terrass (givetvis utan bygglov) eller om någon annan granne bygger ett garage (30 m2 mer än tillåtet, hela bygget utan bygglov) och med en inredd ovanvåning. Alla i området har enligt fastighetstaxeringen: utedass, inga 3-glasfönster (och endast 4 st fönster/hus), ingen golvvärme, ingen isolering i väggar, ingen parkett, ingen ovanvåning, inget garage.. osv...

Man kan ha moraliska synpunkter på den mentaliteten, men även jag kan ha moraliska synpunkter i samhället, vi vill bara slippa betala pengar på något som ingen vet vad pengarna går till.
 
Ola78
Ja, det var ingen kritik mot dig. Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket om vad folk gör med sina hus och trädgårdar, det inte kommunen vet har inte kommuenen ont av. 'Finns bättre saker att bry sig om. Så enigt era fastighetstaxeringar bor ni kvar i hus som inte har förändrats sen 30-talet:D då är ju vårat renoveringsobjekt riktigt modernt, mätt med den måttstocken:) Lycka till med fönstretd^_^b
 
Jag röstar på att du gör avväxlingen så högt som möjligt så inte fönsterramen behöver samverka med konstruktionen, trä är ju ett levande material och rutan ska ju inte behöva spricka. Har du tillgång till klyvsåg kan du tillverka ett eget limträ till själva fönsterramen. Låter som ett kul projekt. Lycka till!
 
Tyresö
Apprentice skrev:
Jag röstar på att du gör avväxlingen så högt som möjligt så inte fönsterramen behöver samverka med konstruktionen, trä är ju ett levande material och rutan ska ju inte behöva spricka. Har du tillgång till klyvsåg kan du tillverka ett eget limträ till själva fönsterramen. Låter som ett kul projekt. Lycka till!
Jag överväger att chansa! Antingen bygger jag till elefanter, eller så bygger jag till myror. Jag har inte huggit upp innerväggen än, men jag räknar med att jag har 45 x 145-reglar och då får jag plats med 3 st 220 x 45-reglar i bredd, som kommer bli ramen runt fönsterbågen i väggen. 3 st 220 x 45-reglar i bredd med ett spann på 2 m, håller garanterat att ställa en rejäl personbil på. Har svårt att tänka mej att just dom 3 reglarna som jag gör en ursparning på, skulle vara belastade med 2 ton även med 1 m snö på taket.

Jag lastade för några år sen min 4-axliga Volvo FM Globe (Sarakas smala burk) med 9.5 m3 betong (lite överlass, bruttovikt: 37 ton) och skulle leverera till en kund i skärgården. Kunden hade inte uppgett att det var en 6 m lång träbro till hans bostadsområde (förutom att sista vägen dit var en BK3-väg). Man vill ju inte sitta i en betongbil som väger 37 ton på en BK3-väg och ha brakat genom en träbro, när polisen kommer till olycksplatsen! Då förvärras problemen ganska rejält!!! Men, "lastat lass lossas hos kund oavsett...". Jag blev nyfiken om bron skulle hålla - och den höll - men det knakade ganska mycket, men den höll och det är efter den principen jag kommer bygga fönsterramen, som kommer bli bara lite klenare än träbron.

Om några barn läser det här: Kör inte en 37 ton tung betongbil över en träbro på en BK3-väg! Mamma och pappa blir arga då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.