Det här är vårt befintliga kylskåp (se bild). Utrymmet där kylskåpet står har plats för en kyl som är max 176 cm högt. Har tänkt att införskaffa ett nytt kylskåp nu, som är 175 cm högt. Men samtidigt har jag tänkt att lägga på nytt golv. Och golvet är 15 mm. Så enligt mina beräkningar kommer utrymmet endast klara av ett kylskåp som är 174,5 cm högt.

Hur löser jag detta? Överskåpet ser ut att vara fastbyggt i väggen. Men samtidigt är det ju bara ett tomt utrymme ovanför kylen. Hur nödvändigt är egentligen det?

Finns det någon finurlig lösning?
 
  • bild (26).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka bort gallret och mät ut på sidorna hur mycket du bör kapa av skåpstommen för att få dit den nya kylen (med nytt golv). Sedan får du kapa upp hålet för gallret motsvarande. Vad jag kan se av bilden tycker jag det borde gå bra. Det tomma utrymmet ovanför kylen är för luftcirkulationen och bör inte tas bort helt.
 
Den sidan som är synlig på bild kan man ju ganska enkelt kapa på plats med en sticksåg och fein men hur det ser ut på andra sidan och ifall man kommer åt där med maskiner vet jag ju inte.
I annat fall är det bara att köra på och sen även kapa gallret lite grann.
 
Vad är fein?

Bra idé att såga med sticksåg.

Funderar på om själva gallerdelen går att köpa som ny. Någon som vet? 60 cm bred är den. Fastskruvad i hål på insidan.
 
Hur mycket utrymme behövs egentligen ovanför kyl och frys? Vi tänkte ju köpa helt ny kyl och frys. Och då kanske behovet av utrymme ovanför inte är lika stort?
 
kia2 skrev:
Hur mycket utrymme behövs egentligen ovanför kyl och frys? Vi tänkte ju köpa helt ny kyl och frys. Och då kanske behovet av utrymme ovanför inte är lika stort?
Brukar väl vara ca 5cm.
 
Fein multimaster har en sågklinga så rör sig lite fram och tillbaka och är utmärkt att kapa överskåpet mot det andra skåpet.

De som haft gips vet hur en multimaster fungerar, kallas gipssåg på ortopeden. (men då är det inte Fein som gjort sågen då)

Protte
 
Bricco skrev:
Brukar väl vara ca 5cm.
Ok. Finns det nya galler att köpa?
 
kia2 skrev:
Hur mycket utrymme behövs egentligen ovanför kyl och frys?
I min bostadsrätt är det en luftspalt på 3 cm och de skåp som står där är inte av senaste modell. Kanske därför de fortfarande fungerar?
 
Det finns ett 6 cm i diameter hål till överskåpet. Det är inte så att det räcker? Eller är luftspalt ett krav?
 
Mikael_L
Du ska nog se till att behålla några enstaka cm luftutrymme ovanför kylen.
Det är även bra för kylens livslängd och energiförbrukning osv.

När (om) du kapar ner högskåpet lite ska du försöka rädda ytskiktet vid sågsnittet, det brukar ofta vilja flisa sig - inget snyggt.

Pröva att tejpa över där snittet ska vara och såga mitt på tejpen. Använder du sticksåg, använd inte alltför grov tandning på bladet och ingen pendling.
Förövrigt är det svårt att såga så pass rakt med sticksåg att man inte lägger märke till det sen. Kanske såga 1-2 mm för lite och slipa det sista med sandpapper och kloss ..?
 
Mikael_L skrev:
Du ska nog se till att behålla några enstaka cm luftutrymme ovanför kylen.
Det är även bra för kylens livslängd och energiförbrukning osv.

När (om) du kapar ner högskåpet lite ska du försöka rädda ytskiktet vid sågsnittet, det brukar ofta vilja flisa sig - inget snyggt.

Pröva att tejpa över där snittet ska vara och såga mitt på tejpen. Använder du sticksåg, använd inte alltför grov tandning på bladet och ingen pendling.
Förövrigt är det svårt att såga så pass rakt med sticksåg att man inte lägger märke till det sen. Kanske såga 1-2 mm för lite och slipa det sista med sandpapper och kloss ..?
Tack för jättebra tips!

Jag har en sticksåg som jag aldrig använt. Det är en röd bosch. Det följde med några blad. Finns det någon märkning på bladen som jag kan titta på vad gäller grovhet (är inte tillräckligt erfaren för att se detta på en gång tror jag)

Och vad menar du med "ingen pendling"? Hur ställer jag in det?
 
Du kan ju köpa blad till stickisen som har tänderna riktade nedåt så att det inte flisar något när du sågar utifrån den synliga skåpssidan...

Om du sågar från framkanten på stommen (tillhöger i bild) och åt vänster, så kommer du ju inte hela vägen fram med sticksågen och där kommer Fein in i bilden.
Det sista som blir kvar kommer man då lätt till med Fein Multimaster att såga bort.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju köpa blad till stickisen som har tänderna riktade nedåt så att det inte flisar något när du sågar utifrån den synliga skåpssidan...
Hur ser sådana blad ut. Har du en bild?
 
Ser ut precis som vanliga sticksågsblad men tänderna pekar nedåt.

Protte

Till Paul (och Kia) det finns sticksågsblad där man kommer ända mot, de är typ 3 cm breda och når framför sågen.

Protte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.