Fick nedanstående offert för att sätta upp en innervägg (utan dörr) på ca 3,5 m längd och 2,5 m höjd.

Byggmaterial: spånskivor, gipsskivor,regel,skruv,isolering och etc c.a. 3 500 kr
Arbetekostnad: 7 500 kr
Reskostnad: 0 kr
Sophantering: 0 kr

Summa 11 000 kr
Preliminät ROT-avdrag 3 750 kr

Totalt arbetskostnad inkl. moms efter preliminärat ROT-avdrag 7 250 kr.

Låter detta rimligt?
 
Verkar betyda ca 17-20 arbetstimmar.
Låter kanske ngt i överkant, men då ingår det nog att de ska köpa mtrl på den tiden också.
Prova om det blir billigare om du köper mtrlet?
 
  • Gilla
Pary
  • Laddar…
Hej,
Då hoppas jag att det är spacklat och målat också.

Allvarligt talat från byggmax
Reglar 4 x 2,50 (45x70) = 10m = 100kr
Syll+hammarband 7m = 70kr
Virke 170 kr

Gipsskivor två sidor, tre stycken/ sida = 6 st x 80 kr = 500kr

1 ask gipsskruv 90 kr.

1 ask träskruv 5x100mm 65 kr

Isolering, stenull från Beijer, 2pkt 70mm á 276 kr = 552kr

Material strax under 1500kr

Angående tiden,

För någon med lite erfarenhet och intresse:
Det lär väl ta runt 2 timmar att få syll och hammarband på plats, reglarna tar väl två timmar till.
Att få dit skivorna kan väl en halvtimme per skiva.

Vi hamnar på runt 7 timmars arbete.

Det kan vara läge att ta det på löpande räkning. Men det ska du bara göra om du vet hur branschen och processen fungerar.
 
Räkna på en timpeng på 360 plus moms.. de blir 450. 7500/450= 16 timmar. Alltså 2 gubbar en dag. Låter fullt rimligt. De ska handla material, kanske hamna i bilkö,,,, Bära upp matr & verktyg och sen skall allt ner oxå. Virket kanske e aningen högt men inte så jag hade reagerat. Specen hos ovanstående talare e inte riktigt komplett. 4 stående reglar kommer man inte långt på. minst det dubbla. Dom använder säkert 90 skivor på gipsen, Sen finns ingen spånskiva med i den specen.


Summa kardemumma. Jag hade inte reagerat för mycke över den..
 
P
Hade jag bott kvar i Sthlm så hade jag startat firma och bygga "väggar" och dyligt. I alla fall om man kan skicka sådana fakturor och kanske få igenom dom. Eller kanske hjälpt folk på lördagar..... :S

Nej....
Om det är en rak enkel vägg så går det åt ungefär material som magnu skriver. Dvs klart mindre än det vad du har fått i offert. Syll och reglar smäller man upp på nån timme. Det är ju inte några vinklar. Sen tar det inte 30minuter att få upp en skiva. Mer åt "3minuters" hållet. Med en skruvautomat, som byggare borde ha, så går det fort. Det är bara två skivor som måste kapas med ett enkelt snitt.
Största arbets tiden är att plocka fram och ner verktygen men som sagt det är bara två maskiner man behöver. Kapsåg/sticksåg och skruvautomat + en skarp kniv.

Skamligt att skicka sån offert.
Du har inte funderat på att göra det själv?
 
Jag ska inte ge mig in och bedömma rimligheten i offerten. Det krävs kanske en hel del extra tid för att handla material, släpa utrustning, åka till kunden, sitta i bilkö, packa ihop, skriva faktura etc. Men spontant håller jag med TheStills, det är verkar vara ett hyfsat enkelt gör det själv projekt. Så antingen tycker ni det är för dyrt och kollar med fler hantverkare eller så skippar ni tv-kvällen under en vecka och gör det själv. Är ni noggranna och någorlunda händiga så blir det bra och ni kan lägga pengar på något annat istället.
 
Tack för tipsen. Fick precis in en ny offert från en annan snickare...1500 kr lägre än ovanstående. Så det går åt rätt håll! :)
 
TheStills skrev:
Hade jag bott kvar i Sthlm så hade jag startat firma och bygga "väggar" och dyligt. I alla fall om man kan skicka sådana fakturor och kanske få igenom dom. Eller kanske hjälpt folk på lördagar..... :S

Nej....
Om det är en rak enkel vägg så går det åt ungefär material som magnu skriver. Dvs klart mindre än det vad du har fått i offert. Syll och reglar smäller man upp på nån timme. Det är ju inte några vinklar. Sen tar det inte 30minuter att få upp en skiva. Mer åt "3minuters" hållet. Med en skruvautomat, som byggare borde ha, så går det fort. Det är bara två skivor som måste kapas med ett enkelt snitt.
Största arbets tiden är att plocka fram och ner verktygen men som sagt det är bara två maskiner man behöver. Kapsåg/sticksåg och skruvautomat + en skarp kniv.

Skamligt att skicka sån offert.
Du har inte funderat på att göra det själv?
Ja, din firma hade ju gått jättebra, säkert!

Om du har ett jobb som tar två man 5-6 timmar, tror du att du kan skicka dom till en annan kund sista timmen? Småskuttar måste räkna med hela dagar, med en förlorad timme på en dag är hela dagens vinst borta.
 
  • Gilla
Tompa_72 och 1 till
  • Laddar…
P
Stringfellow Hawke skrev:
...två man 5-6 timmar...
Två man som sätter upp en vägg... Låter som kommunalarbetare. En gräver ett hål och en tittar på....

Och förresten varför ska en som har beställt ett jobb på 6 timmar betala för 8 bara för att "arbetsdagen är 8". Om jag beställer ett jobb på 10 timmar kan jag då betala för 8? Avrundning alltså? Nej är det inte så att ena dagen bli 6timmar och den andra 10? Lite flexibilitet helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Thomas59
Stringfellow Hawke skrev:
Ja, din firma hade ju gått jättebra, säkert!

Om du har ett jobb som tar två man 5-6 timmar, tror du att du kan skicka dom till en annan kund sista timmen? Småskuttar måste räkna med hela dagar, med en förlorad timme på en dag är hela dagens vinst borta.
Ehmm! Tar jobbet 5-6 timmar så bör givetvis kunden också betala för 5-6 timmar. Om du sen väljer att sitta på en parkbänk resten av dagen och beklaga dig över att du förlorar 2-3 timmars debitering är det helt och hållet ditt problem. Du kunde lika gärna åka till kontoret och skriva tidrapporter, fakturor, beställa material etc.

Småskuttar som "måste räkna med hela dagar" borde syssla med något annat än att vara hantverkare.
 
  • Gilla
Ida Ahlbäck och 1 till
  • Laddar…
För en duktig snickare skulle jag tro att det effektiva jobbet på plats rör sig om 2-3 tim. Sedan tillkommer restid och tid för inköp vilket är svårt att uppskatta. Men om inte inköp och resa tar allt för lång tid borde jobbet totalt röra sig om max 8 tim för en person.

Om du bara är normalhändig och har möjlighet att transportera hem materialet relativt enkelt föreslår jag att du gör jobbet själv. Det du sparar in på materialet och arbete kan du köpa en bra skruvdragare och en ok såg för :D

Dessutom kan du känna dig lite stolt varje gång du ser väggen;)

/K
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
Golvlister ska väl upp också.
Sen är jag inte hantverkare, men jag håller med tidigare talare, och tror helt enkelt att för såna här småjobb får man stå ut med en "premie" just pga att det är så litet, det ligger liksom en fast kostnad i administration, uppstart och "plocka undan"-tid etc. Det går absolut inte att få ekonomi i att bara ta såna här jobb, om man inte debiterar i överkant.

Hörde av en elektriker att han kan få samtal från tanter som vill få adventsljusstake-lampor utbytta. Ska det också debiteras som 10 minuters jobb för 45 kronor? Många ljusstakar blir det...

/A
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
The Stills: Arbetsmiljövänligt att bära gipsskivor själv från bil till arbetsställe? Hur många trappor utan hiss tycker du är ok?

Thomas59: "Du kunde lika gärna åka till kontoret och skriva tidrapporter, fakturor, beställa material etc. ", Det är ju just det som som kunderna måste betala (också).

Det är en offert, ett fast pris, priset ska innehålla arbetskostnad, materialkostnad, bilkostnad, central administration, vinst och risk. Vad är det som är så svårt att förstå? Tycker man inte priset är ok är det bara att tacka nej.
 
  • Gilla
Tompa_72 och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Stringfellow Hawke skrev:
Thomas59: "Du kunde lika gärna åka till kontoret och skriva tidrapporter, fakturor, beställa material etc. ", Det är ju just det som som kunderna måste betala (också).
Det var INTE vad du skrev.

Du skrev:

Stringfellow Hawke skrev:
Om du har ett jobb som tar två man 5-6 timmar, tror du att du kan skicka dom till en annan kund sista timmen? Småskuttar måste räkna med hela dagar, med en förlorad timme på en dag är hela dagens vinst borta.
Vilket är något helt annat. Jag tror dock att du får svårt att förklara för kunden att två man ska ägna 2-3 timmar x2 (=4-6 timmar) till att skriva tidrapporter, fakturor osv under denna tid på ett jobb på 5-6 timmar.

Det finns säkert jobb som dessa två snubbar kan göra på den överskjutande tiden men tyvärr Stringfellow Hawke så finns det ingen naturlag som säger att en hantverkare alltid måste kunna fakturera 8 timmar per dag, vilket för övrigt verkar vara vad du tror och också en vanlig missuppfattning bland hantverkare.

Om du nu är av den åsikten att hantverkare i alla lägen ska kunna fakturera 8 timmar per dag skulle jag gärna vilja att du förklarade lite mer ingående vad du stödjer detta påstående på. Att ni tjänar mindre om ni inte kan fakturera 8 timmar per dag är visserligen sant men det leder inte per automatik till att ni alltid ska kunna fakturera 8 timmar.

I alla andra branscher (där man säljer tid) har man något som kallas beläggningsgrad och den är sällan 100% (=8 timmar per dag). Då man i andra branscher sätter pris är just beläggningsgraden en faktor som man tar i beräknande då man sätter timpriset.

Varför skulle hantverkare vara undantagna?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Att förklara begreppet beläggningsgrad i handverkarbranchen verkar vara något som inte görs. Det håller jag helt med om. Det är väldigt ofta man hör uttryck av typen: "men jag måste skriva åtta timmar, det har chefen sagt" och här finns ett jätteproblem tycker jag. Jag hade gärna betalat 100 kronor mer i timmen i "småjobbstillägg" som skulle göra att de slipper debitera sådant de inte jobbar. I längden skulle vi som ofta vill ha mindre jobb gjorda tjäna på det. Numera blir jag för det mesta bara förbannad, och gör allt själv, trots att jag inte riktigt har kompetens eller tid, bara för att det är SÅ struligt och dyrt att köpa småjobb. Elektrikern är undantaget, eftersom man måste köpa småjobb av dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.