Hej!

Har disskuterat fram och tillbaka med min garageports leverantör och kommit fram till en lösning där montaget kallas "montage i öppning".

Detta gör att jag tjänar ca 15 cm på längden i garaget.
Garaget är bara 5850 mm djupt så man vill ju uttnyttja ytan maximalt.

Porten kan max bli 1875 mm hög, porthålet är 2000 mm högt.

Men nackdelen är att skenorna som porten ska löpa i kommer komma ganska lågt.
Lägsta punkten är (förmodligen för något fäste) är på 181 cm.
För att skydda personer måste man kanske även slå lite skumgummi runt dem.

Se nedanstående skiss jag gjorde.

Så vad tror ni, jag är ca 185 med skor, kommer de låga skenorna reta gallfeber på en?

Mvh
Fredrik

port_1.png
 
Tänk på att bladet kommer att bli ännu lägre i öppningen.
Min port har 1955 i dagmått och det går precis åt mig på 1.70 men så fort man bär in nått så klappar man i.

Därmed tror jag du kommer att reta dig på det hela
 
Tusen tack för din kommentar!

Då lutar jag nog åt att inte beställa alternativet "montage i öppning", då blir det nog trots allt ett montage där porten ställs omedelbart innaför öppningen.

Tackar!
/Fredrik
 
W
Nu vet jag inte vilken tillverkare av port du har valt men vår leverantör av höörman portarna vi valde sade att man kan vinkla skenorna. Alltså du kanske har 181 cm i öppningen men längre in så kan du ju ha 2 meter eller vad du nu skulle vilja ha.
 
Om du kör montage innanför öppningen så är det också bra att ha en ganska lång fas på garagegolvet där du kör in. Detta gör att regnvatten som rinner på portens ut sida rinner ut från garaget. Men du kankse redan har fall på golvet ut från garaget.
 
Försök få dem högre upp. jag har precis satt in SBV´s "höga" port och kan utan problem gå raklång under skenorna, hade varit riktigt störigt annars, tycker jag. Är själv 1,80 m.
 
Bra påpekande från xirg också.
Man kan ju ev slipa lite betong där annars för att få en lutning.
Jag sparade ur 3 cm för att lägga en spackelsats när jag väl hadde fått porten på plats.
I efterhand visade det sig vara fullständigt onödigt i mitt fall. Hadde sådann bonnröta att portens ytterkant vart precis kant i kant med ytterkant platta.
 
Hej!
Tackar för kommentarerna

xirg - På nedanstående bilder så kan man skymta att det är lite fall samt en tröskel i framkant. Så det borde rinna ut från garaget.

http://fredand44.webs.com/bilder/garage_port/1.JPG
http://fredand44.webs.com/bilder/garage_port/bottom.jpg

Wester - Det du säger får mig nästan att slå kullerbyttor av upphetsning. Skulle du kunna skicka en bild på dina skenor så vore jag oerhörttacksam. Jag misstänker att ditt montage följer den blå linjen i nedanstående skiss?
port_1b.png


Enormt tack för era kommentarer!
Mvh
Fredrik
 
W
Hej!
Tackar för länken!
Jag ska kolla med min installatör om detta går.
Mycket intressant!
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.