Hej alla!
funderar på att slänga ut min torktumlare och tvättmaskin i hallen men fortfarande leda ut avloppsvatten och hämta vatten från badrummet. Dom ligger vägg i vägg därför!

Mitt badrum är så litet att tvätt maskin och torktumlare tar all plats!
Frågan är du hur man får lov att göra detta. räcker det med en plast precis som under diskmaskinen eller hur måste man gå till väga ? Göra våtrum i hallen är jag inte speciellt intresserad av. Iom att vattnet hämtas och lämnas i badrummet borde detta gå och lösa på ett smidigt sätt. hade tänkt bygga in dom i en skjutdörrs garderob.

Hur är det med ventilation för torktumlaren. behövs det eller ?
tacksam för svar!
 
Det enda som kanske skulle vara svårt att uppnå för att klassa som våtrum är väl en golvbrunn i din garderob, men rent formellt finns det väl ingen regel som säger att en tvättmaskin måste stå i ett våtrum? Här får någon rätta mig om jag har fel. Folk har ju den i köket som inte är ett våtrum. Man skulle ju kunna göra som i ett vanligt toalettutrymme, dvs klinker och fuktspärr på golvet och 5 cm upp, avgränsa garderoben åt båda hållen och led vatten avlopp genom väggen. Risk för läckage i kopplingen finns ju såklart. En liten tröskel i framkant hindrar kanske en mindre läcka. Fundera på hur du gör genomföringen till badrummet, då kanske du bryter ett tätskikt i väggen t.ex.

En fundering, har du frånluft eller kondenstumlare? Tänk på att luften därifrån skall ta vägen någonstans. Tänk också på det rent praktiska, dvs slapp med tvättmedel/sköljmedel, tvätt som man kanske inte vill centrifugera samt annat som "slabbar", ljudnivå etc.
 
Det är som sagt inte tänkt att det ska finnas en golvbrunn där utan att detta ska gå in i badrummet med fall längs vägen och sedan ner i avloppet i badrummet.

På så sätt tänkte jag gå runt våtrums bekymret. är detta ok ?
 
Jag tror ett stort problem är att behålla ditt badrums tätskikt intakt om sådant finns idag. Du skriver fall hela vägen, hade du tänkt öppna väggen mot golvet så att eventuellt läckage rinner in i badrummet?
 
utanpå är det tänkt precis som man gör med vanliga badrums rör, inget konstigt med det.
att borra håll i vägen borde ju inte va några problem med tanke på hur många håll som finns till element etc etc.
Jag hade tänkt göra detta Innan badrummet renoveras för då kan dom som bygger det nya renoverade badrummet täta ordentligt runt dessa rör etc. tätt skiktet idag i badrummet är jätte gammalt.
 
Om du ändå ska renovera badrummet, ta bort bef vägg och gör en ny utanför där du tänkt ställa tvättmaskinen.
 
Jag funderar på samma sak i min hyresrätt, måste presentera ett vattentätt förslag till värden. Hur har du Calli gått vidare med detta?

Jag tänkte sätta tvättmaskin (ev torktumlare också) i garderobsutrymme vägg i vägg med badrum. Ljud/vibrationsisolera i golvet? Badrumsgolvet ca 10 cm upphöjt - höja golvet i nya utrymmet för att komma på samma nivå - nödvändigt? - och därmed också lösa bullernivån till lgh under? Fuktspärr i sådana lösningar har jag inte sett tidigare, behövs nog inte. Nu står min tvättmaskin i köket på en plastplatta, det räcker väl även i denna lösning misstänker jag. Håltagningen i väggen till badrummet (som förstås har fuktspärr) får ju göras av fackman givetvis.

Tips eller erfarenheter någon?
 
PS. Tvättmaskinen nås sedan från dörr bredvid badrummet, garderobs- och badrumsutrymme är bara sammankopplade via rördragningen genom väggen alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.