När jag nu läser det jag själv svarat så slår det mig att du antagligen menade om man behöver en panel på var sida fönstret med "två längder" och inte tygåtgång som jag först tolkade det som :-[

Nåväl...... det är också en smaksak, jag tycker att det funkar utmärkt med bara en.
Är själv just nu i valet och kvalet om jag ska ha en eller två, för mig är problemet att jag har en balkongdörr alldeles i hörnet med bara ngr. cm tillgodo mot en garderobsdörr i vinkel i den ena änden och ett vanligt fönster med fönsterbräda som sticker ut ca. 20 cm. i den andra änden så det funkar inte att ha panelerna lika långt ut från väggen på bägge sidorna >:( och jag blir inte klok på hur jag ska lösa detta så det ser snyggt ut :-/
Nån som har några fiffiga idéer, det enda jag kommer på är två stänger med skilda "utstick" men det blir så mycket "skruv och skarv" ???

//Christina.
 
Tack Christina för bra svar! Nu ska symaskinen fram!
 
Hej Christina.

Kan du tänka dig en kort gardingstång, kanske till och med kortare än fönsterbredden (om du inte planerar dra för fönstret) bara ovanför fönster och hänga bara en gardinlängd. Jag tror att det kommer att se ut som en riktig dekoration. Eller så kan man ha en rak och slät kapa på karboband (tror jag det heter) ovanför både fönster och dörren och en längd bara vid fönster. Det ska jag ha. Jag var på KA butiken i Stockholm i helgen (de har 50% rea på sina snygga dyra tyger) och köpte loss där. Det var de som rekomenderade mig denna lösningen. Jag har många fönster i vardagsrummet (5 i burspråket + nära den balkongdörr med fönster mot öst + ett fönster mot söder) . De tyckte att det blir för mycket tyg om jag har gardiner i burspråket och på båda sidor av balkong dörren med fönster. Det blir bara en längd i söder fönster oxo, men den ska jag kunna dra för.

/Galina
 
Tack Galina, jättebra tips ang. upphängningen, ska "klura" lite på det :D

KA International låter inte så dumt, skulle vara kul att se vad de har, är ju perfekt om de har rea för det blir ju nog dyrt iaf. ;)

MVH/Christina.
 
Kan någon hjälpa mig med tips om var jag kan köpa hållare för panellängder som passar silverfärgad IKEA-stång med diameter 1,9 cm? Vi har köpt panellängder som är 44 cm breda. (Jotex, Haléns och Josefssons har inga hållare som passar).
 
Dreams skrev:
Kan någon hjälpa mig med tips om var jag kan köpa hållare för panellängder som passar silverfärgad IKEA-stång med diameter 1,9 cm? Vi har köpt panellängder som är 44 cm breda. (Jotex, Haléns och Josefssons har inga hållare som passar).
På Olssons Tyger så har de ett fabrikat som heter något på "H" - hama, hafa eller nåt liknande :)
Dessa har hållare för panellängder som är antingen 45 eller 60 cm. och finns i svart, brons eller mattsilver :D
Undrar om inte det märket säljs även på Hemtex :-/

//Christina.
 
Verkar vara många kunniga på gardiner här.

Jag funderar på att ha panellängder i v-rummet som kan förflyttas omlott hängandes i tre/fyra parallella skenor i taket. Lite japaninspirerat. vet någon på forumet var jag kan hitta skenor för detta? Har kollat på IKEA utan att hitta något.
 
ta1 skrev:
Verkar vara många kunniga på gardiner här.

Jag funderar på att ha panellängder i v-rummet som kan förflyttas omlott hängandes i tre/fyra parallella skenor i taket. Lite japaninspirerat.  vet någon på forumet var jag kan hitta skenor för detta? Har kollat på IKEA utan att hitta något.
http://www.ikea.se/webapp/wcs/store...119*10339&chapterId=13821&cattype=sub

Kanske Ikeas 3-spåriga Kvadrant kan vara nåt?
 
Linska skrev:
[länk]

Kanske Ikeas 3-spåriga Kvadrant kan vara nåt?
Detta verkar lovande - tack! Bra pris och troligen vad jag är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.