obell du skriver att kantstöd, isolering och armering gått på 9000kr, jag gick just in på byggmax.se och tittade på deras S100 cellplastisolerng för platta, 2 lager 100mm 50kvm kostar 9550kr och även om du räknar bort kantelementen (vilka är rätt dyra jämfört med cellplast) så tillkommer armering 1370kr för 50 kvm. redan då är man uppe i runt 11000kr.
Själv hade jag hantverkare som hjälpte mig ställa ut kantelementen och mäta in så det blev helt rakt osv varpå jag armerade själv. Det arbetet ville jag helt enkelt inte ge mig på själv. Idag kanske jag skulle våga ge mig på en lite mindre platta, men har man aldrig ens sett någon gjuta en platta förut så känns det inte värt att chansa.
Min platta är dessutom byggt i S200 kvalitet och med grövre armeringsnät än vad byggmax säljer för att klara av billyft, svarv, fräs osv.
Håller dessutom med om att betongen var rätt jäkla dyr som Mikael_L skriver. Sedan tillkommer slipning och målning av platta så jag hänger fortf. inte med i dina priser... jag menar, byggmax är väll inte direkt kända för att vara dyra :)
 
Ja byggde i år, göt i juni. Och har du köpt betong för 2-2400/m3 så har dom nog blåst dig ganska duktigt. Jag betalde som sagt 7000 för 5,5 m3 och då var det vibrationsfri flytbetong inklusive transport. Men tror du mig inte så kan du ju få numret till betong firman.
 
Till en garageplatta som e 50 m2 behöver du max 70 m2 cellplast för 2 lager med tanke på att kantstöden e 60 breda. Kantstöden kostar 200/styck(hörnen lika mkt. Jag behövde 23st inklusive hörn. När duställer ut stöden så använder du dig av en planlaser som har en exakthet på 0-0,5 cm. Med den så blir det en barnlek. S100 kvalitet räcker för ett bilgarage och den verksamhewt jag har. Köper man allt via tex beijerbygg så får man bra rabatt, dvs det blir billigare än byggmax. Med vibrationsfri flytbetong så blev den färdiga plattan så pass bra att jag bara behövde abs slipa plattan innan målning. Eftersom vi lånade 125 till garaget och det står där det står idag så kostade det knappast mer. Men har ni svårt att acceptera att ett garage inte behöver kosta dubbelt så mkt så är det ju erat problem. Jag är nöjd med vad jag har och hoppas att ni blir det med era. Sen är det som sagt bra att jämföra priser innan man köper. Och inte ta första bästa
 
Mikael_L
Vårt garage landar nog på mindre än 100' i vilket fall.
40 kvm. Sniklösningar överallt där det är ide, typ begagnad takskjutport och billiga tyska meeth-fönster osv osv.
Så visst går det bygga billigt, men det är nog inte jämförbart med er alla andra som har bättre och finare material och allt är nytt. :blushing:
 
Måste erkänna att betongen gick på 1800/m³ exkl moms i vårt fall.
Har fakturan hemma och kollade den idag.
MvH
Hobbit
 
1977:- /m3 ink moms här, för 2år sedan.
 
Mikael_L
I år:
13 m3 C28/35 S4, dvs rätt vanlig husbyggarbetong halvflyt. 19214:-
Hydraulränna 880:-
Lossningstid 20 min 300:-
Körtillägg (30-35 km) 2730:-
tot 28900:- inkl moms, dvs 2223:- /m3

För två år sedan:
4,5 m3 C25/30 S4. 5359:-
Lossning 45 minuter 810:-
Transport 1775:-
tot 9930:- inkl moms, dvs 2207:- 7m3.

Olika företag har levererat, men pga nästan obefintlig konkurrens inom betongindustrin har dom så gott som samma priser (här iaf).
 
Tänkte jag skulle återkoppla till den här tråden nu när jag åter råkade hamna på den.

Jag tittade på denna tråden när vi 2011 räknat på att bygga ett garage åt en kund och jag var rädd att vi tagit för lite betalt.
Tänkte det kunde vara intressant att höra en version från byggarens sida då det inte alltid är lätt att uppskatta kostander i förväg.

Men det visade sig att vi tog en ganska rimlig kostnad för garaget.

Vi höll på ca 4 veckor på två man =320 timmar ca 135 tusen i arbetskostand.
Material inklusive en gjuten platta ca 180 tusen
Kundens offert var alltså på 315 000,-


garage 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
garage2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Vet att tråden är gammal men jag skulle nog säga att ni tog _för lite_ betalt. Om inte, så klart, tanken var att hålla gubbarna med jobb, mellan jobb.

Jag betalar helst inte mer än nödvändigt men samtidigt vill jag ju ha en leverantör som kan jobba stabilt, långsiktigt och göra en rimlig vinst. Om inte annat så denna kan ta på sig nån enstaka "goodwill"-justering utan att orka tjafsa.
 
*dubbelpostade*
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.