Ämnet upprepas garanterat.
'Men vi vill känna oss 100% säkra.
Om man ska ställa en kamin på glasskiva, hur skyddar man den från att smutsen tränger underfrån?
Ska man dra transparent silicon med risk att den blir så tätt att fukten samlas underifrån?
Tanken är att laminatgolvet skall vara synlig. Och att kunna lyfta den för rengöring kommer inta på fråga. Det går inte att lyfta en kamin med tillhörande skorsten.

Hur hade ni gjort?
 
Man stället inte kaminen på glasskivan. Kaminen står på golvet och glasskivan sticks in lite under det som täcker fötterna på kaminen. Så är det gjort på contura-kaminerna iaf så jag antar att alla andra gör så också.
 
Just i det fallet går det inte. Det är en Dansk Viking Arctic /slätt i botten och skivan 1m x 1m halv rund.
 
Inte våran contura med runda foten.. Men lärde finnas många varianter och kaminer på marknaden...
Jag sket i silikon så nu har jag smådamm mm underskivan:(..
Så silikon i mitt nästa liv.;)
 
PX-21 skrev:
Inte våran contura med runda foten.. Men lärde finnas många varianter och kaminer på marknaden...
Jag sket i silikon så nu har jag smådamm mm underskivan:(..
Så silikon i mitt nästa liv.;)
Vad har du för contura med runt fot som måste stå på glasskivan?
 
kamilenski skrev:
Just i det fallet går det inte. Det är en Dansk Viking Arctic /slätt i botten och skivan 1m x 1m halv rund.
Lägg distanser under kaminen så glasskivan kan stickas in några millimeter?
 
PX-21 skrev:
[länk]
Hmmm....jag har en 585a som väntar på slutgiltig installation, dom är ju exakt lika. Jag har inte installerat klart ännu, men som prylarna ser ut (och jag fick ett tydligt pekfinger från leverantören på denna fråga) så är det inga problem att låta bli att ställa kaminen på glasskivan.

Ska jag försöka fixa lite bilder eller är det för sent?
 
Det är klart att man behöver inte ställa kaminen på en glasskiva. Kravet är att ha icke bränbart material framför och på sidorna. Vet ej exakta antalet cm. Med andra ord, man kan ha en utsågat glasskiva, plåt, klinkers, betong...
Grejen är att vi redan har härdat glas som är avsett just för att ställa kaminen på. Och det vill vi göra. Men vi vet att det kan ställa till problem. Smutsen kan tränga in, och små kryppen med. Sen dör dom och man har en "tavla" på golvet. Idag ska jag ringa en kamin butik och höra med dom.
 
Transparent silikon är det som gäller.
 
skogason skrev:
Transparent silikon är det som gäller.
Av högsta kvalitet. Jag har ringt till butiken och pratat med dom. Och detta skall göras på ett spec sätt. Först rengöring. Sen placeras glasskivan och tejpas runt! Kaminen monteras och när allt är klart , tättar man med siliconet.
 
Med silikon ser det skitigt ut direkt istället för om 2 år. Byt ut glasskivan mot en plåt om det inte går (som på Contura) att få en kort modell.
 
Min contura 585 står direkt på glaset. Har lagt en pytteliten transparang silikonsträng som knappt syns runt sidorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.