Efter många "om och men" har vi nu bestämt oss för att sälja det hus vi bor i idag, och flytta till en hyresrätt i väntan på att "rätt" hus dyker upp. Vi köpte detta radhus, som är ett modulent-hus byggt 1974, 2008 och har renoverat det en hel del, så det är delade känslor nu när vi ska sälja och flytta! Lite ångest faktiskt. Vi ska bo i lägenhet med balkong, våra barn är ju vana vid trädgård (ok, bebisen kanske inte bryr sig så mycket...)

Nu till min fråga som jag vill ställa till alla er här på det öppna forumet!
Vi står i valet och kvalet att
1) köpa en tomt och uppföra ett nybygge. I så fall kommer vi förmodligen att välja ett modulenthus eller ett aneby, i serien 1:a villan. Fördelarna är att huset är nytt, bara vi som bott i det, inga renoveringar, låga kostnader för underhåll. Nackdelarna är att det är dyrt och att man inte får se huset innan man köper det. Det känns inte helt tryggt i nuläget när man tittat här i forumet och på hemmakanalen.se bland annat med alla klåpare till hantverkare som är verksamma i branschen. Dessutom passar ju kommunen på att "sko sig" med diverse avgifter, det är en inte helt obetydlig kostnad i sammanhanget tycker vi.

2) Köpa ett relativt nybyggt hus. Förvisso högre pris jmf nybygge, men man kan se och besiktiga det innan man skriver på något! Problemet är att hitta ett hus som är i ens egen smak, med kakel och badrumsinredning, tomt...

3) Köpa ett äldre renoveringsobjekt- med de risker som det innebär samt den tid & pengar- I slutändan räknar vi nog med att det blir samma pengar som att köpa ett nytt hus. Fördelen är att man verkligen kan sätta sin personliga prägel på huset, att fruktträd hunnit bli stora och att huset är etablerat. Dock osäkert om man vill bo i ett renoveringsobjekt med 2 små barn- då stannar vi kanske längre i hyreshuset tills att renoveringarna är gjorda (dubbla boendekostnader med andra ord).

4) Hyra ett hus. Dyrare, men friare eftersom man kan lämna det med kort varsel (?). Dock vill vi ha ett boende på sikt så detta alternativet har vi inte övervägt så noga.

Finns det någon där ute som kan hjälpa oss med resonemang, goda råd et c? Som har egen erfarenhet, som kanske kan höja ett varningens finger... När vi köpte detta huset hade vi verkligen ingen koll alls!! Det var rena rama turen att det var så fint som det är.

Vår budget är: Kontantinsats på runt 300 000, resten får vi låna banken.

MVH B & L
 
Microkatten
Varför inte titta på alla de 3 första alternativen samtidigt? :cool: Hittar ni en tomt med bra läge till rätt pris, köp! Dvs om ni inte dessförinnan har hittat ett nästan nytt hus som passar era behov perfekt!

Vi hade själva tänkt köpa ett gammalt hus, men så dök en tomt upp som vi inte kunde motstå. Gäller att ta tillvara på tillfällena!
 
enl nya regler får du låna 85% av drömhusets marknadsvärde. Resterande 15% ska du betala som egen insats. Vid 300 000kr i insats kan du låna max 2 000 000kr.
Kan du få ett nytt drömhus för det priset ?
gaia
 
Gaia: Nej, det kanske vi inte kan. Husen här omkring ligger mellan 1,5 och 2,5 miljoner. Men å andra sidan så säger reglerna att det är fullt tillåtet att ta ett blancolån på handpenningsdelen (om man inte har syskon& föräldrar att låna av, vilket vi förvisso har, men vill undvika att göra).
Att köpa ett äldre hus innebär fortlöpande renovering vilket inte bara kostar pengar utan även tid. I nuläget är vi överens om att den tiden vill vi helst spendera med våra små barn. älvsbyhus är nog mest i vår prisklass men de verkar inte så särskilt gedigna.

Microkatten- det låter spännande!! Började ni bygga på tomten som ni hittade? Problemet är att det är relativt ont om byggklara tomter här och man måste själv ordna med att dra fram VVS, el och bredband. Jag tror inte att vi skulle kunna komma under en miljon på en tomt. Vi är ju inga miljonärer utan vanliga småbarnsföräldrar med normala inkomster.

Men det är gratis att drömma- så vi bläddrar vidare i huskatalogen!
 
Ofir skrev:
Men å andra sidan så säger reglerna att det är fullt tillåtet att ta ett blancolån på handpenningsdelen
Ju, man kan men man ska kunna betala tillbaka blancolån med en något snabbare takt och högre ränta och det höjer månadsutgifter. För att drömmen ska bli en verklighet måste du bestämma hur mycket kan du betala i månaden för nytt boende. Sen kan du prova att lägga undan pengarna som om ni redan bodde i ett nybyggt drömhus som ni siktar på ....sen blir kanske valet enklare ?
 
Microkatten
Ofir skrev:
Microkatten- det låter spännande!! Började ni bygga på tomten som ni hittade? Problemet är att det är relativt ont om byggklara tomter här och man måste själv ordna med att dra fram VVS, el och bredband. Jag tror inte att vi skulle kunna komma under en miljon på en tomt. Vi är ju inga miljonärer utan vanliga småbarnsföräldrar med normala inkomster.

Men det är gratis att drömma- så vi bläddrar vidare i huskatalogen!
Vi är i planeringsstadiet just nu. Dock ägnade vi några hundra timmar åt att ta reda på vad det kostar att bygga ett hus som vi vill ha innan vi köpte tomten. Så det kan vara ett tips, så man vet att man verkligen har råd. En miljon för tomt ger inte så mycket utrymme för ett hus med 300k i insats - men ta reda på så mycket fakta som möjligt så ni kan ta bra beslut!
 
Tack för svaren!
Gaia det är exakt vad vi tänker göra nu: Vi ska som sagt flytta till hyresrätt (månadskostnad ca 8000) och utöver det ska vi spara 5500 kr/mån. Alltså lägga undan dessa pengar och "låtsas" att de en del av boendekostnaden. Då kommer vi ju verkligen att få känna på hur det är att göra avkall på annat som man kanske vill ha men inte har råd med om man satsar på ett så pass dyrt hus som vi vill ha.

Microkatten har ni valt någon firma som ska bygga ert hus? Blir det hel eller delad entreprenad? Har du någon blogg där man kan följa bygget?

Just idag känns det ganska hopplöst, att bygga är nog på tok för dyrt för oss (vi har ju två små barn) och det känns som att man är tillbaka på ruta ett: Ska vi verkligen sälja vårt nuvarande hus och flytta till en lägenhet?? Deprimerande! En helt annan aspekt av att bygga hus är att det krävs en del av en själv, dvs lite "know how" vilket vi i dagsläget saknar. Det ska nog inte mycket till för att bli rejält lurad.

Idag regnar det och barnen är sjuka & sover! Så vi kollar på gamla avsnitt av "fuskbyggarna" på tv4.se

MVH B&L
 
Milkshaken
Hej Ofir.

Intressant diskussion det här.
Min första tanke är: varför sälja det ni har?... (Visst, trivs man inte ska man inte....)
Min andra tanke är: Innan ni planerar nytt, flytta in i hyreslägenheten och bo in er lite. Jag tror det mesta kommer att klarna efter några månader i en trång dyr lägenhet.:)

Min tredje tanke är: Vad har ni för krav? kanske landsbygden vore nåt? Ofta är husen billigare där, plus att det finns många objekt som är i toppskick... Det vore kanske nåt..?
 
Hej Milkshaken!
Ja, det mesta hänger i luften just nu. Varför sälja det vi har? Bra fråga! För vi trivs bra i vårt radhus, det är otroligt billigt i drift och vi har endast ½ miljon i lån på det så vi betalar en spottstyver.Våra barn är födda här och vi har gjort en jättteinsats här med renoveringar och uppfräschning. Men vi vill bo på västkusten, istället för idag på Östkusten. Vi ska flytta till en helt ny stad där vi inte känner någon och bryta upp, söka nya jobb osv. Mannen i familjen pluggar för tillfället och mamman är ledig med bebisen, stora flickan är bara 2½ år så hon har ännu inga riktiga kompisar här.
Vi kan definitivt tänka oss att bo ute på landet, men då måste huset vara någorlunda fräscht, och pendelavstånd till någon ort där vi kan arbeta.

Husvisning nästa vecka så denna helgen ska ägnas åt home-styling. Om allt går väl så får vi 1050000:- för detta huset, med mäklaravgifter och försäkring och skatt så kommer vi ha en slant att sätta på banken för att finansiera nästa hus.

Det känns synd att husköp innefattar så många "extra" utgifter, som lagfartsavgift, stämpelskatt, pantbrevsavgift... det är inte en obetydlig del av köpeskillingen som inte framgår av priserna på hemnet,se!
 
Tänk dig för. Har du/ni billiga omkostnader i dag i detta hus tycker jag det inte låter så smart att sätta sig och betala 8,000:-/mån i hyra för en hyresrätt. 100,000:- bortkastade på ett år. Även om huspriserna mot förmodan skulle gå ner något tycker jag det verkar vara en dålig affär. Sätt er ner och räkna, gör inget förhastat.
 
hej JanneL!
Grejen är att vi tänker flytta till en helt annan stad, så vi kan inte pendla där emellan.
Att vi vill ta en hyresätt först är bara för att vi vill etablera oss i den nya staden först.
 
Eftersom den ene pluggar och den andre är föräldraledig kan man ju undra varför denna brådska? Har ni lägre kostnad för boende idag än de 8,000:-/månad som du nämner i hyra för en lgh borde ni kunna spara betydligt mer än 5.500:-/mån du nämner när ni sitter i lägenheten. Tids nog hinner ni flytta, när studierna är avklarade och åtminstone någon av er har fått ett nytt arbete på den nya orten. Du eferlyste goda råd och ett varningens finger. Här kommer det sistnämnda, Var inte så dum, att du tar ett blancolån också. Då kan ni förutom fuskbyggarna även titta på skuldfällan.
Älvsbyhus är inte så dåliga som det framställts i tidningarna. Avgörande för all entreprenad handlar om vad det är för folk som arbetar med projektet. En del måste tyvärr hållas efter mer och en del är tyvärr helt olämpliga för det de tagit på sig. Resten är helt ok. Tyvärr vet man inte innan vem som är vem. Till sist, allt är i välmening. Besluten är likafullt era. Oavsett hur det blir, Lycka till!
 
Vad flyr ni ifrån ?
Nu när ni bor så billigt och ingen av er kan leta efter nytt jobb så skulle ni kunna försöka bo ett tag till i radhuset och spara ihop kapital inför flytten. Jag ser en fara att etableringen i en ny stad kan äta upp all vinst ni får vid husförsäljningen och det blir svårt att flytta ut ur ett hyreslägenhet . Irritationen kommer att tära på förhållandet .... om drömmen är att bo i ett eget hus.
gaia
 
Milkshaken
Precis så jag menade Gaia....
Jag tycker allt verkar lite flyktigt faktiskt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.