Hej!

Vi har en timmerstomme i två plan 8x10 meter från sekelskiftet 1800/1900. Vi funderar på att göra om den till permanentboende på en finfin tomt nära Uppsala som kostar 1.5 miljon med el, vatten och avlopp. Vi har en budget på ca 2.5 miljoner... Finns det en möjlighet att lyckas flytta timmerstommen och göra den beboelig för 1 miljon? Eller ska vi leta en billigare tomt?

/Pär
 
Du kan göra en stomme på trä för 500 tusen, att göra ett stomme av trä som är bra kostar inte mycket om du bygger allt själv lösvirke är billigt. Det är allt annat som är det dyra.Trä stomme måste nog vara det billigaste du kan hitta. Min förra byggnad som jag sålde fick jag som billigast upp en trästomme på 150 kvm och gjorde den helt själv för 500 tusen. det var platta på mark innerväggar fönster installation isolering o allt annat som gjorde så att det blev dyrare att göra trästomme är fan inget svårt.
 
parnystrom skrev:
Hej!

Vi har en timmerstomme i två plan 8x10 meter från sekelskiftet 1800/1900. Vi funderar på att göra om den till permanentboende på en finfin tomt nära Uppsala som kostar 1.5 miljon med el, vatten och avlopp. Vi har en budget på ca 2.5 miljoner... Finns det en möjlighet att lyckas flytta timmerstommen och göra den beboelig för 1 miljon? Eller ska vi leta en billigare tomt?

/Pär

Under 1 miljon...? Beror då på mängden eget arbete och val av material.
Som föregående talare sade så är det inte så svårt att damma upp själva stommen, heller inte där de största kostnaderna ligger.
MEN...! Det finns alltid ett men...jag skulle själv gärna göra det ni tänker göra, timmerhus är trots allt något annat än en "vanlig" trästomme.

T.e.x ang isoleringen - jag har själv gjort en utbyggnad och körde lösull (ThermoCell träfiber) och kostnaden för det gick i stort sett jämt ut mot att isolera själv med lösa skivor Roxull. Detta efter rotavdraget givetvis, plus att jag matade maskinen...
Och ett timmer hus är tacksamt att lösullsisolera utvändigt, du har dels isolervärdet i timret (som man inte skall underskatta), dels fyller lösull ut väldigt fint kring timret.
Sen kan man välja att tilläggsisolera invändigt, om man inte vill ha timret framme på ytterväggarna.

Du kan spara pengar på val av uppvärmningssystem, dock är det smart att inte snåla på uppvärmningskällan då billigast i inköp inte ofta blir billigast i längden. Investera i en stabil och billig energiform + en ved/pelletskamin.

Har ni kontakter inom branschen? Vänner med behörighet för el/vatten/våtrum är ovärderligt!

Summa summarum...om ni lägger en hyfsad mängd eget arbete, köper in material när det är rea (t.ex. fönster, dörrar, badrum, golv, vitvaror och kök brukar kunna reas ut med jämna mellanrum) och inte har för bråttom, utan kan köpa in material allteftersom man finner till bra pris så kan ni spara otroliga summor pengar! Jag har gjort så själv, och bara materialbudgeten har jag sänkt med 43-45-% gentemot listpris bara genom att passa på när bra pris bjuds. Håll utkik på blocket etc, reklamen på tv och utskicken i postlådan. Vissa saker kan man med fördel även köpa begagnat.
Ni kan klara 1 miljon med lätthet, med tålamod och eget arbete + vänner.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.