Vad skulle ni välja till uppmurning av källarväggar, leca eller Dorotherm? Har förstått att Dorotherm är dyrare men enklare att bygga med, andra fördelar/nackdelar? Hur är det med u-värden?
 
Nybygge? Inredd bebodd källare, eller bara för förvaring? Dorotherm är något verkar vara något helt annat, en cellplastkärna med armerad skiva utanpå. Inget jag skulle vilja bugga källarväggar av och sedan ställa ett hus på. Leca med en cellplast på utsidan borde vara en bättre lösning. Eller är det en annan produkt från dorotherm du menar?
 
nimhed skrev:
Nybygge? Inredd bebodd källare, eller bara för förvaring? Dorotherm är något verkar vara något helt annat, en cellplastkärna med armerad skiva utanpå. Inget jag skulle vilja bugga källarväggar av och sedan ställa ett hus på. Leca med en cellplast på utsidan borde vara en bättre lösning. Eller är det en annan produkt från dorotherm du menar?
Är det inte tvärt om? Ut- och insida av EPS och sen fyller man med betong?

Så här skriver Svensk Byggtjänst:
Väggelement av cellplast, vilka fylls med betong på byggplatsen, avsedda för källarväggar i småhus, garage, stödmurar, torpargrunder.
 
Inredd bebodd källare :) Det är som stora legoklossar som sätts ihop och sedan fylls med betong. Tror att själva blocket är isoleringen eller? U värde 0,17w/m2 K

Rent spontant tycker jag själv att det låter så mycket enklare än leca men skulle gärna höra vad andra tycker, om det är någon som har erfarenhet av detta?
 
Ok, nu är jag med. Känns enklare med dorotherm, känns väldigt mycket billigare med leca.
 
Jag har murat ca 60 kvm källare med leca. I dag skulle jag nog hellre använt dorotherm även om det vore lite dyrare. Har en arbetskamrat som byggt hela huset i dorotherm och han är jättenöjd.
 
JanneL varför skulle du idag valt dorotherm istället? Pga enkelheten eller få man bättre isolerad källare tro?
 
Om jag förstått saken rätt får man en bättre isolerad vägg än med lecan. Dessutom, som du påtalar är det betydligt lättsammare att stapla dessa klossar. Man får även en homogen betongvägg på 15 cm, som torde motstå det mesta. Tänk va roligt när man kan ta med tanten och ungarna och alla hjälps åt att bygga. Källaren klar på 1 dag! Ja, det var kanske att ta i, men, fort går det.
 
Jo det är nog värt den extra kostnaden trots allt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.