hejsan alla!!

Är på gång nu att skaffa ett bergvärmesystem och har fått en del olika offerter,och fabrikat.Hos en installatör är det en IVS bergvärmepump som de brukar installera.Denna pump vad jag har förstått behöver ej alls någon tillskottsvärme från elpatron,har tydligen att göra med en varvtalsregulator på något vis?

Det andra fabrikatet hos en installatör är en bosch ehp 7 lw. Denna har en elkassett som sätter in med hjälpvärme....vad betyder det?

Är det någon som vet exakt hur många grader den kan komma upp i gällande varmvattnet(tappvattnet) med hjälp av BARA bergvärmen?

För är det inte 50 + man bör ha för att slippa legionellan?
Känns ju väldigt knepigt om elkassetten redan där vid uppvärmningen av kranvattnet konstant måste hjälpa till att jobba för att få upp det tillräckligt varmt utan risk för denna legionella då.........

Har förstått att elkassetten måste hjälpjobba lite med värmevattnet. beroende på hur kallt det är ute.
Men det ska förhoppningsvis inte gälla vid uppvärmningen av tapp vattnet?
Det borde väl värmeförvandlingen från "hålet i marken" själv kunna understödja?

Jag kan ju som sagt 0,då det gäller ett sådant här system,har hört bara att ett det skall vara väldigt smidigt och ekonomiskt försvarbart att få ett bergvärmesystem installerat.

Kör för tillfälle nu med en 6 kw elpatron på min gamla EXONOM kombipanna modell a la -63,visst den känns inte sådär jätte driftsäkert, då vi endast är där på helgerna i huset och övrig ledig tid,med tanke på denna gamla pjäs;).Så då är ju bergvärmen ett hett alternativ,vill ju helst att det bara ska tuffa och gå med minimal översyn,vilket jag har förstått att bergvärmesystemet gör,OM det inte blir krångel ändå förstås.d^_^b

Ps. Tanken är ju då med denna investering att kunna bo där permanent också, och det är ju då vi förhoppningsvis kommer att känna av den riktiga besparingen av värmekostnaden, uppvärmningen, jämte lånet:D

Finns det någon med erfarenhet av denna pump eller som kanske redan har en likadan?

Skulle vara mycket tacksam för svar och hjälp med denna fundering:S

Hälsningar Herr ÖLK
 
Ps. ber om ursäkt IVT pump skall det vara förstås gällande olika fabrikat:blushing:ursäkta felskrivningen ........
 
utan att vara expert(med reservation för vissa fel) så kan jag försöka räta ut några frågetecken:

Den värme du kan få på varmvattnet är fullt tillräcklig för att slippa köra med el-tillskott, värmepumpen flyttar inte bara en viss temperatur från berget och in i ditt hus, utan den utvinner energin som finns i den värme som finns i berget. dvs även om berget håller 10-12grader så kan det värma ditt varmvatten till 70-80grader utan problem. Det hels sker med kylmedia precis som i en luftkonditionering eller ett kylskåp, fast då omvänt.
Om man behöver tillskott eller ej hänger dels på hur mkt effekt som behövs för att värma huset vid just det tillfället(utetemperatur) och hur djupt borrhål du har(hur mkt energi som kan nyttjas) samt pumpens verkningsgrad.
Se till att de borrar tillräckligt djupt, idag är borrningskostnaden ROT berättigad, det gör det billigt att borra lite extra.
 
Hubbe2 skrev:
dvs även om berget håller 10-12grader så kan det värma ditt varmvatten till 70-80grader utan problem.
:wow: Något nytt har alltså hänt senaste åren. Tala gärna om namnet på en modell som kan det, för jag vet ingen och tittade nyss på IVT Greenline HC och den kan det inte.

PS. Väldigt fult av IVT att inte speca alla viktiga data, tillgängligt på internet. Går det att hitta en kopia på manual eller installationsinstruktion?
 
Om vi glömmer bort gamla pumpar (och kanske några billiga i dagens läge), de som inte kom upp i mer än 50 grader. Så är det ungefär så här...

Anledningen till att eltillskott används ibland (när det är som kallast) är att man gör en sådan dimensionering. Detta för att pumpen inte skall gå så korta stunder när det är varmt. Pumpen har en viss effekt och jobbar eller inte jobbar. Notera att det finns dock pumpar med variabel effekt, då blir det annorlunda.

På vinter när det är kallt kallt så kan det bli så att pumpen går kontinuerligt i en eller flera dagar. Inga problem, pumpen klarar kontinuerlig drift. Men om det blir ännu kallare en natt, så det behövs mer effekt. Då går elpatronen in och hjälper till (samtidigt som pumpen går). Detta kan också ske om det är kallt kallt och någon duschar (eller tar varmvatten). Då behövs mer effekt för att värma varmvattnet och hålla huset varmt. Elpatronen hoppar in.

Hjälp säger många och ser det som något mycket negativt med elpatronen (eller vad ni nu vill kalla den). Varör? Det är så systemt är gjort, inget negativt med det. Själva bergvärmepumpen går ju på el.

Pengar, el kostar. Jo visst, men det beror på hur mycket. Det kan gå en hel vinter utan att elpatronen hoppar in. Några eller t.o.m. flera kWh på en vinter är inte mycket pengar.

Elpatronen kan också hoppa in för att värma varmvattnet extra mycket t.ex. varannan vecka.
 
Alla fabrikat på värmepumpar går att dimensionera att klara sig utan eltillskott men då blir anläggningen för dyr så då kalkylerar man med en del elvärme, man får en lägre investering som sedan betalas med en högre driftkostnad.

Leginella förökar sig bäst just över 40 grader men dör på några timmar vid 50 grader men en bra VP bör kunna komma upp i 55-60 grader.

Några 10 - 12 grader i berget tror jag inte på om det inte är nära någon vulkan, runt 5 grader är nog mera realistiskt.

Protte
 
Mina värden var rena uppskattningar, därav min passus för icke expert. Ville bara förklara hur pumpen fungerar.
Är det alltså så svårt att få upp tempen på tappvattnet till över 50-55?
 
Mich skrev:
:wow: Något nytt har alltså hänt senaste åren. Tala gärna om namnet på en modell som kan det, för jag vet ingen och tittade nyss på IVT Greenline HC och den kan det inte.

PS. Väldigt fult av IVT att inte speca alla viktiga data, tillgängligt på internet. Går det att hitta en kopia på manual eller installationsinstruktion?
Ja, manualerna finns på deras sida.
 
Då tackar jag eder allihopa för era svar;)

Har läst nu i manuallen till Boschen som verkar aktuell,att den kunde komma upp i 50 grader utan eltillskott.Då förstod jag det som att de mäter denna maxtemperatur i botten på vattenberedaren......stog ju inget mera om hur mycket temperaturen kunde bli uppe mot toppen(ytan) av kärlet,alltså det vattnet som används först,så att säga......vidare stog det att pumpen skulle lägga av automatiskt om värmetemperaturen till returen på elementslingan överskred 57 grader,som max blev då parallelt det utgående elementvattnet 65 grader alltså, innan pumpen slog av.Dessa temperaturer helt utan stöd av elpatron då.......

Så man undrar ju lite mera exakt vad varmvattentempen i "själva kran",som högst blir....... utan stödvärmen i slutänden, och under "normala" omständigheter?

Ps.Stog också skrivet att just denna pump (bosch ehp 7lw) prioriterade varmvattnet först,och SEDAN värmevattnet,så indirekt blir det väl så då att elkassetten "oftast" jobbar för elementvattnets skull då det behövs i sådana situationer som du beskrev Mich.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.