Har du redan tillverkat ett ryggstöd tycker jag du ska be nån hålla det på olika höjder så du får testa. Vi är ju alla inte stöpta i samma kroppsform ändå, det kanske blir jättebra. :)
 
Snygg lösning!

Tyvärr går det åt alldeles för mycket brädor för det. Men jag ska hem ikväll och kolla/mäta/testa lite så får vi se vad jag satsar på. Blir nog inget gjort innan nästa vecka dock. Tyvärr mycket inplanerat närmaste tiden.
 
Ang ryggstöd på olika höjder.
Har faktiskt tänkt på det också, men är som sagt lite småsugen på att ha ett böjt som sitter vid svanken. Synd att man var så produktiv igår och gjorde ett rakt... :)
 
Lycka till, blev färdig med min bastu för snart 2 veckor sen, kan säga att det inte är många dagar jag inte har bastat på de här första veckorna. Det är väl värt huvudbryn och slitet när det är klart.
 
Man kan inte säga annat än att det är en hobby att bygga en bastu. Mycket funderingar för en ekonom som inte tidigare har byggt något mer avancerat än en lekstuga. :)

Väntar fortfarande på elktrikern... Fördelen med att han inte kommer så snabbt är att jag hinner fixa mycket av de små detaljerna som annars kanske inte blir färdiga när bastun väl är igång. Har lovat mig själv att inte basta innan jag känner att det är helt klart, annars läggs det väl på hyllan.
 
Har du några foton från bastun? Vore kul att se hur den ser ut.
 
Ska försöka ta några bilder ikväll, dock svårt att få med allt (iaf med min kassa kamera) eftersom relaxen utanför är så liten. Så här ser planritningen ut på bastun/relaxen som är i ett gammalt förråd i källaren.

post-1-1286357682.jpg
 
Relaxen... Skönt!

Det är nästa projekt när bastun är klar. Utrymmet utanför är inte helt nytt/fräscht, måste till lite färg och annat innan det är klart. Annars känns det som om det kan ta udden ur bastubesöket om det ser ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" utanför.
 
Känner igen problemet, den här gången försökte jag göra allt tråkigt arbete först som lagning av källarvägg, målning o.s.v så att det skulle bli gjort, men lik förbannat så blev det kvar en "att-göra-lista" med utvändiga lister, fogning av klinker mot källarvägg bl.a. ;).

Här kommer bilderna, tagna med frugans mobilkamera. Som sagt så är det svårt att få med helheten i ett så litet rum men here we go.
 
  • relax.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lavar1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svankstöd.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inifrånut.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lavar2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättesnyggt!

Väldigt likt min lösning med belysning under lavarna och dekorraster, ska bli spännande att se när elektrikern varit hos mig om det blir i närheten av lika snyggt.

Jag gillar också lösningen med fönster i väggen. Jag hade tänkt det i första läget men eftersom jag har 2 fönster i ytterväggarna (i bastun) så tror jag att det skulle bli för stora värmeförluster. Vilket det kanske t.om. är redan nu, återstår att se.

Ryggstödet ser onekligen väldigt nätt ut. Jag har några klyvda lavbrädor kvar som är ca 22x34 (ca halva 70mm bredd), men det kanske inte blir lika skönt mot ryggen som med stora.

Tack för att du fixade bilder!
 
Tack, jag blev faktiskt nöjd själv. Jag har gjort allt jag kan för att det inte ska kännas instängt och litet, därav liggande panel, smala lister och det lilla fönstret i sidan gör faktiskt underverk. Hehe gjorde till och med gubbarna på ritningen ca 1 dm bredare över axlarna än vad jag är, allt för att jag skulle bli positivt överraskad över utrymmet ;). Sen gjorde jag tvärsom utvändigt, breda paneler, lister och foder för att bastun ska se så liten som möjligt ut utifrån, ganska kul hur man kan lura ögat.

Belysningen kommer du bli nöjd med, jätteskönt att inte titta i en lampa på väggen. Rekommenderar dimmer så du kan ställa den hur du vill. Jag har dimmer även till lampan i taket utanför men det var nog overkill för det blir oftast levande ljus där när man bastar och full fräs när man städar.

Det skulle funka med klyvna brädor till ryggstödet, kör du fler och med mindre glipa så borde det bli minst lika skönt för ryggen.
 
Genomtänkta lösningar kan göra stor skillnad!

Jag har 2 lampor under övre laven och 1 vägglampa. Har varit i valet och kvalet ang dimmer eller inte, men det lutar nog åt dimmer under lavarna och vanlig på väggen. Tror som sagt att jag inte kommer använda vägglampa (i bastun) mer än när den ändå ska köra på full fräs.

Jag får nog ta en extra vända angående rygg-/svankstöd. Eftersom jag ändå tror att jag har smala lavbrädor så det räcker (har inte räknat så noga) så kan det vara värt att testa. Allt för att få till den optimala avslappningen/njutningen av bastun!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.