Badrum ovan mark med dushkabin och badkar, platta på mark, lecaväggar.
vilken behandling bör jag göra innan kakling på murade lecaväggar som är helt oputsade. Behövs fuktspärr på väggarna som är issolerade utvändigt med 100mm cellplast? Räcker det med tunnputs ca 3mm eller behövs inget alls ::)
 
Förstår inte varför han ska isolera mer än de 10 cm cellplast han har utvändigt. Jag har gjort likadant och kommer inte att isolera mitt badrum.

Det blir ju inte direkt något kallras eftersom väggarna rimligtvis är som varmast längst in.

SKIT I ISOLERING! Den skummaste idén jag har hört hittils i detta forum.
 
Gissar att Plattsattaren menar fuktspärr när han skrev issolering. Annars tycker jag oxå det låter konstigt för issolering på insidan är ju något man alltid varnar för.
 
oj nu var jag kanske otydlig. Vad jag undrar är helt enkelt hur jag behandlar väggen innan kakelsättning på insidan.
Att leca väggen är issolerad utvändigt med 100 mm cellplast var menat att beskriva väggens konstruktion.
Jag antar att jag bör tunnputsa med c-bruk först sedan fuktspärr.
Men behöver verkligen väggarna fuktspärras?
Kanske bara golvet? ::)
 
  • Gilla
Leon Åstrand
  • Laddar…
:-X Hej !

Håller på att bygga spa i min källare och enligt bkr:s regeler skall man inte fuktspärra
yttre stenväggar om det inte är absolut torrt gäller även golvet. enligt BKR ( Byggkeramikrådet) så skall man fuktspärra inre väggar och 20 cm ut på golv samt
20 cm ut på yttervägg, brunnsduk skall också monteras och samma regler där. 20 cm runt duken, men som sagt bara om man har fuktvandring, annars kan ska man fuktspärra hela rummet om det finns en golvbrunn.
 
Plattsattaren skrev:
Ifall golvet e direkt anslutet mot marken, alltså att det inte finns någonb isloering mellan, så ska du inte fuktspärra golvet, Utan bara dra ut tätskiktet ca 20cm och fiberremsa saka användas i golv,vägg vinkel...
Finns det däremot isolering så ska du fuktspärra golvet...
Hugger mig in i denna tråden lite och frågar vad som kan bli fel om en betongplatta med sten på kan få för typ av skador om man inte fuktspärrar.
 
När jag i framtiden kommer att göra ordning relaxen i sutterängplan (isolerad platta på mark, lecaväggar med Pordrän på utsidan) kommer jag bara att fuktspärra golv/vägg i derekt anslutning till dusch/badkar samt hela golv/vägg -vinkel. Förstår inte varför hela relaxen skall fuktspärras?

Den lilla fukt som eventuellt letar sig igenom i ej fuktspärrat område genom t.ex. klinkersfogen kommer ju golvvärmen snabbt att torka upp!

Någon som har andra teorier?
 
plattsättaren gjorde så hos mej dvs fuktspärrade runt brunnarna samt hela väggarna o anslutning vägg-golv. jag har underifrån platta-isolering-platta med golvvärme i markplan (fd garage). han sa att det var enligt pers branshregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.