Hej Dannebys.

Jag har en TA Therm VVC-ventil med termometer. Så jag ställer returen(över 50 grader enligt boverket) på VVC-slingan med denna ventil inne i huset (har kulvert in från förrådet där fjärrvärmecentralen sitter). Så VVC:n släpper alltså igenom vatten på returen om inte 50 grader hålles vid TA-ventilen(fungerar), så nytt vatten hett vatten kan pumpas fram så 50 grader erhålls och då stänger ventilen igen. Det flöde VVC-slingan kräver när returventilen öppnar lite verkar inte vara så högt så det kan få växlarn att "starta upp" och ge hett vatten(här ligger problemet vid min VVC-konstruktion). Jag får inte hett vatten inne om jag bara öppnar kranen lite, måste få fram ett visst flöde för jag ska få hett vatten. Så därför är jag då beroende av en varmhållningsventil som håller igång växlarn med ett flöde, denna fick jag hjälp med för någon dag sedan. Han sa det var lite svårjusterat och vi försökte nå 50 grader men när jag kollar nu någon dag senare så ligger den på 46 grader och det är precis den tempen jag får upp på min tempmätare som sitter på TA-ventilen på VVC-returen i huset.

Så därför undrar jag om man kan kräva att de höjer varmhållning lite till så jag kan hålla 50 grader på returen då jag läste att legionella klarar sig till 46? Om jag har 46 på returen, är det någon fara för legionella, ska jag vara nöjd med den höjning det gjorde, det blev en klar förbättring mot de 40 graderna jag hade på VVC:n innan.

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.