Funderar på att köpa Makitas 18V-dammsugare att ha till att typ dammsuga bilen, katterna och allt ris ungarna kastar på golvet när de käkar. Och kanske lite såg- och borrspån ibland. Har nån provat, funkar den? Eller blir jag försökskanin?
 
Den fungerar. Först var jag lite skeptisk. Men den suger helt ok, tycker jag.
Vid en ovetenskaplig jämförelse så sög den bättre än den Elektroluxen med "cyclonsug" som vi använder i köket men jag tror det var lite i påsen i Elektroluxen medans Makitan var tom.
Det är 18V varianten jag kör med.

/Mattias
 
Tack för det Mattias, då blir det en sån! Eller kanske två (har Makita 18V-batteri på lantstället också).
 
Får du inte upp riset så vänta tills det torkat (1 timme) sen går det mycket bättre, då får du upp det med vilken dammsugare som helst :)
 
Ville bara säga: En av de bästa grejorna jag köpt. Slipper släpa upp sladdammsugaren på övervåningen för att dammsuga sand runt kattlådan. Blir lätt av med allt grus i hallen och bäbiskastat käk på golvet och vuxentappat käk i köket. Och dottern tycker den är kul att leka med. Suger tillräckligt bra och tillräckligt länge för att man inte ska ruttna på den. Om du känner att du dammsuger lite för sällan för att det är bökigt och redan har Makitabatterier så KÖP!
 
Instämmer till fullo, sambon tycker det är bästa köpet jag har gjort så slipper hon dammsuga lika mycket.
 
Slog till på 10.8v modellen nyligen och det är det bästa jag använt. testat många batteridrivna innan från b o D, electrolux samt några jag inte minns namnet på. INGEN har gått att använda till annat än dörrstopp!
Makitan suger som attan, personligen tror jag att det hänger på batteriet.i Hushålls modellerna jag testat har dom nog snålat på batterierna eftersom det är dom som kostar typ dubbelt mot själva sugaren.
 
Hur länge, på ett ungefär, kan man suga med 10,8:an, har du testat? Totala batterikapaciteten är ju runt en fjärdedel av 18-voltaren, räcker den bara i typ fem minuter då? (Funderar på att köpa 10,8-voltaren också eftersom jag ändå har 10,8-voltaren och laddare i byrån i hallen, och 18V-prylarna är ute i förrådet.)
 
Enligt manualen räcker 10.8v batteriet i 12 minuter. Detta upplever jag dock inte som något problem, ofta kör man bara sugaren i typ 3-4 min för att snygga upp lite.
Jag tror dock att det är detta som är knepet jämfört med billigare modeller som har batterier som varar 30-40 min. Efekten är riktigt bra i denna sugaren.
 
Trådlyft av följande skäl: Filtret i den här dammsugaren består av ett nylonfilter och ett filter av typen dammsugarpåse/HEPA/tygavnåtslag. Nylonfiltret mår prima men det tygiga filtret är igenbeckat med kattsandspulver och luktar skunk. Har försökt göra rent det men det funkar inte. Vet någon händelsevis var man får tag på ett lass passande såna filterstrutar eller måste jag sätta mig och sy egna av vanliga dammsugarpåsar?
 
Man skall inte tömma kattlådan med dammsugare. ;)
 
Går det inte att köra en vända i tvättmaskinen?
 
E
Hej
Filtret har artikelnummer: 443060-3
Om det är en Makita BCL180 vi snackar om.

Hade Gött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.