Hej,

Vi har en enkel sommarstuga som i princip bara är ett enda litet rum. Hittils har vi saknat dusch och riktigt kök. Nu kommer vi att anlägga BDT-avlopp så det skulle vara ok att installera dusch ock kök. Vi tycker inte dock inte det riktigt får plats i stugan. Det är inte lämpligt att bygga ut stugan men vi skulle ju kinna bygga en friggebod med två ingångar: en för duschrum med mulltoa och en för kök.

1. Vad tror ni om detta? Synpunkter kommentarer?
2. Kan man lägga ut allt det på en snickare? Hur lång tid bör man räkna med? (plintar, resa friggebod, bygga kök (enkelt), bygga dusch-rum)
3. Vad tror ni det kommer att kosta?

Friggebod på 10 m2 skulle räcka till.
 
Min första tanke blir varför ni inte vill bygga till den befintliga stugan?
Det borde väl vara enklare, billigare och mer funktionellt än att dela upp allt i 2 enheter?
Andra tanken, ett BDT-avlopp får man väl även koppla WC på? Mulltoa funkar ju men
finns möjlighet och ni ändå ska in med vatten så är ju helt klart en WC att föredra.

Ni kan absolut lägga allt på en snickare. Glöm inte att kolla F-skatt, referenser, försäkringar samt att betala först när allt är klart.

En friggebod, tror jag, får vara upp till 12kvm utan bygglov. Finns helt färdiga, i byggsats eller så kan ni köra helt i lösvirke om ni nu ändå vill ha denna lösning.

Svårt att säga hur lång tid det tar, beror nog en del på vad ni väljer utav ovan samt hur duschen ska se ut, kabin eller med tätskikt etc. Enklast möjliga, 2-3 veckor a 40h/vecka kanske men det är en helt okvalificerad gissning. Vågar inte uttala mig om priset.

Mvh / Azkel
 
numera är det väl 15 kvm stor den får vara...? eller har jag hört fel.
 
Tror nog kostnaden kommer att dra iväg... Material och arbetstimmar kommer ju att var detsamma ovasett om ni bygger det i stora stugan eller i en separat frigga. Att installera BDT avlopp är ju inte heller gratis, så sträva efter bekvämlighet och försök hitta en plats inne i huset för detta. Om inte, kolla möjligheten med att kanske bygga ut.

Satte själv (läs betalade snickaren) upp en 15kvm frigga (bastu och gästtuga) på min tomt i närheten av huset. För att den skulle passa in höjdmässigt med altanen byggdes den på plintar. Jag fick rekommendationen att inte välja någon "Bauhaus"stuga utan gå på en med bättre kvalitet. Jag ville även ha hängrännor och plåttak. Att bara få stugan på plats med plåttak, hängrännor och isolerat golv gick på ca 80'. Sen tillkommer även annat lull-lull som isolering, innerväggar, innertak, eldragning interiör och slutfinish. Det kommer att dra iväg utan att man egentligen inte gjort något extra. Som lök på laxen, var det inte ROT avdragsbart då det gällde en frigga.

Om du har tänkta att anlita snickare för jobbet antar jag att du räknar med att använda dig av ROT avdrag. Kolla upp vad som gäller - är inte helt säker på att det går. Mao sträva efter att få in det i huset.
 
  • Gilla
BobboViking
  • Laddar…
BDT är inte tillåtet att ansluta vattentoalett till. Dusch och kök går bra, BDT står för Bad-Dusch-Tvätt. Så en separett med dunk för urinen är att föredra när det gäller toalett lösningen.
Fristående friggebod eller tillbyggnad går jämt ut kostnadsmässigt skulle jag tippa på. Skall ni bygga friggebod bygg definitivt 15kvm, ni kommer ångra er annars.
 
I min stuga så har jag löst det på följande sätt..


Dass
Utedass med förråd (valbart med förråd 8000:). Enkeldasset i timmerstil, färdigmonterat och klart kostar 4000:- från en tillverkare i Dala-Floda. Kör med en separett och frigolitsits där urinslangen går bort till en liten stenkista. En 50l tunna med torv i tar resten.

Dusch

På stugans baksida ska jag sätta upp en "kabin" på väggen. 90x90cm i tryckträ. Sedan tar jag med mig vatten i en 25l dunk. Den låter jag vara fylld med 15l rumpstempererat vatten. Sen fyller jag upp med kokande vatten. Det sitter ett 12v uttag med ett tillkopplat allt-i-ett duschmunstycke/slang/vattenpump. Jag har provat duschen och det kommer bli toppen! Är det bara varmt vatten så är det inga problem duscha på vintern med :) Lite mysigt t.o.m

Kök
Vore det inte väldigt enkelt att sätta upp ett primuskök Atle? Den är stor och rejäl! Dessutom lätt att plocka bort.
769022-jpg.jpg






Bara några enkla och betydligt billigare lösningar som helt klart funkar!




/Christian


EDIT: Stenkistan ligger inte under dasset utan slangen leds bort 2,5m till själva stenkistan.
 
  • DSC02742.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ett utedass är enkelt och billigt i drift! Se bara till att dra upp ventilationen riktigt högt upp så det inte luktar mumma när man sitter i trädgårdsmöblerna, inte så kul... :-S
 
Är det verkligen ok? Jag har läst så mkt om hårda regler så jag funderar på att vi snart åker på att byta ut vår lösning på BDT vatten som idag går till stenkista inte kommer att vara ok så länge till.
 
Det här tycker jag är så förbannat sjukt. Att kissa utomhus är det mest naturliga i denna värld.

Men istället ska vi bajsa och kissa i samma behållare, för att sen skölja ner det med det finaste dricksvattnet!

Vilket sjukt påhitt egentligen.. Det borde vara krav på att alla villor borde ha utedass på vår/sommar/höst...

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Det här tycker jag är så förbannat sjukt. Att kissa utomhus är det mest naturliga i denna värld.

Men istället ska vi bajsa och kissa i samma behållare, för att sen skölja ner det med det finaste dricksvattnet!

Vilket sjukt påhitt egentligen.. Det borde vara krav på att alla villor borde ha utedass på vår/sommar/höst...

/Christian
Fast det är ju faktiskt inte krav på vattentoalett - man får har andra lösnignar.
Däremot får man INTE släppa ut fekalier i BDT avlopp i bara en stenkista eftersom det förorenar...

Urinseparatör och förbränningstoa torde väl vara ganska miljövänligt och lättinstalelrat som en lösning...
Man har fö i städer börjat titta på, och också på vissa ställen utomlands infört, att man spolar toaletterna med "gråvatten" - dvs BDT-vatten - istälelt för dricksvatten. Här i Sverige råder ju dock på de flesta ställen inte ngn vattenbrist och vi renar vårt avlopp, för det mesta, rätt bra - så vi hinner återvinna det vatten som används till toalettspolning :)
/K
 
Hur ser omgivningen ut? Är det ute i skogen eller finns det massor av grannar runt knuten? Ett utedass är en underbar uppfinning som är både billig och enkel för sin sorts behov. Sen funderar jag på en sak, lite beroende på hur/var stugan ligger, vem har sagt att man måste var inomhus när man duschar och lagar mat?! Jag skulle älska att ha ett kök utomhus under tak (för det kan trots allt regna). Men om det är friggebod som gäller så utnyttja dom 15kvm du har rätt till. Plats får man nästan aldrig nog av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.