Efter en helg i England så fick jag med mig några gamla handsågar, bla. en Tyzack, i varierande skick. Två för två pund på en bakluckeloppis får betraktas som fynd.

Men, finns det nån firma som slipar sågblad ? Div. firmor som slipar olika typer av verktygstål hittar jag men för handsågar ?
 
Du får fila och skränka den själv. Tror inte att det finns någon som kan göra det.
Men du kan prova att ringa till hammarby Verktyg och sliperi dom är väldigt bra.

Mvh Pär H
 
Eld skrev:
Jag har filat själv. Det tar lite tid i början men om man är nogggran och har tålamod så lär man sig och det blir bra. Här kan man läsa sig till hur man gör: [länk]
tålamod jaaaupp... lite av The understatement of the year:rolleyes:
 
Håller med Eld, det är bäst att fila själv. Det är faktiskt inte så svårt. Du behöver bara ett par filar och bra sätt att spänna fast sågen när du filar den. Här finns hela skalan från att sätt sågen mellan två spillbitar i skruvstycket till att hitta något sån't här i metall. En svart tuschpenna och ett förstoringsglas och också bra at ha för att se var du filar.

Det är enklast att börja med en klyvtandad såg med så stora tänder som möjligt.
/B
 
Hammarby sliperi nobbade, inte kvar nån utrustning och senast han slipa en såg var för 13 år sedan....

jakten fortsätter....

men handfilen ligger bättre och bättre till....
 
Nimajneb skrev:
tålamod jaaaupp... lite av The understatement of the year:rolleyes:
Otålig?
Jag har renoverat fyra sågar. Två av dem fick jag fila helt nya tänder på för att de var felaktigt filade tidigare.
 
Här finns några bra videoklipp att inspireras av. TS kan ju också titta förbi mitt garage vid tillfälle så kan jag visa hur jag gör. Vi är ju nästan grannar.

/B
 
Jag har hittat två sidor som jag uppskattar i ämnet handsågar, dels

www.vintagesaws.com - mycket om Disston men också annat matnyttigt

www.backsaw.net ryggsågar och historiker om tillverkare och tillverkning

båda har endel om hur man filar sågar, ska ge mig på det tänkte jag. Det finns också mycket på tuben i form av filmer som visar hur man gör.
 
Kika på-Länksida till handverktyg o annat.
 
Farsan slutade fila sedan han köpt en ny fil och fick veta vad en ny såg kostade.

Men ska man ha en såg av nostalgiska skäl så är det bara att fila på, stryk av tänderna med en ansatsfil så alla tänder är lika höga och fila dem vassa igen. Konsekvent och tålmodigt arbete bara.

Protte
 
Jo, det är så. Du kan köpa en ny såg för 200:- tandspetshärdad. Eller en omfilbar för 500-2000:-. Sen beror det på vad du ska ha den till, storlek på veckopeng mm. Mina hittade jag begagnade för 10:-/st.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.