Hoppas att detta är rätt del av forumet att ställa denna fråga, annars får någon flytta den till rätt avdelning :D

Måste gjuta en liten klack så att en dörr kommer lite högre upp och inte är i markplan och blir utsatt för fukt.
Den ska bli ca 1 m bred, 10-15 cm hög och 15 cm djup.
Redan nu är det betong i botten som klacken ska byggas upp på.
Vad behöver jag för detta jobb?
 
Först får du bygga en gjutram som inte ger vika för betongen (även om du inte ska ha några mängder). Normalt borde du nog ha armeringsjärn i ytterkanten, men eftersom den är så liten så kanske du kan skippa det. Fast å andra sidan är det ju inget stort jobb att lägga dit dem. Lägg dem dock inte så långt ut att rosten kan angripa dem (ca 5 cm in).

Sedan kan du ta grovbetong (som ger ca 13 liter per säck).

Lycka till
 
kom på att du kanske borde riva upp den gamla betongen (typ göra grova spår med en vinkelslip) så att den nya fäster ordentligt. Sedan kanske prima?
 
Tyresö
En viktig sak att tänka på, som jag stöter på väldigt ofta när jag ska pumpa betong hos privatpersoner som har tittat för mycket på Martin Timell. Dom gjuter direkt mot träreglarna, vilket leder till rötskador och en "kantarellodling". Gör så att din klack inte ligger an direkt mot dörrkarm eller något annat organiskt material. Lägg byggplast, syllpapp etc. mellan trä och betong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.