Är på gång att fixa iordning snickarverkstaden i källaren och ska bygga en lång arbetsbänk med ordenligt med förvaring. Jag kommer bygga lådor med expansionsbeslag för att förva verktyg etc.

Jag funderar på huruvida jag skall använda mig av MDF till stommarna eller plywood. Finns det risk att MDF kommer ta lukt efter ett antal år eftersom den är placerad i en källare? (Tänker på hur lätt Masonite brukar ta lukt i en källare)

Lådorna kommer jag göra av 12mm plywood till sidorna med infräsningar men vad är lämplig tjocklek på botten? Jag kommer att ha lådor som är som mest 600 breda. Är inte helt hundra på hur jag kommer att tillverka lådorna. Enklast är ju limning med kex och några dykert men laxstjärt är ju aldrig fel

Hur har ni andra gjort? Ge mig lite tips.
 
callel skrev:
Är på gång att fixa iordning snickarverkstaden i källaren och ska bygga en lång arbetsbänk med ordenligt med förvaring. Jag kommer bygga lådor med expansionsbeslag för att förva verktyg etc.

Jag funderar på huruvida jag skall använda mig av MDF till stommarna eller plywood. Finns det risk att MDF kommer ta lukt efter ett antal år eftersom den är placerad i en källare? (Tänker på hur lätt Masonite brukar ta lukt i en källare)

Lådorna kommer jag göra av 12mm plywood till sidorna med infräsningar men vad är lämplig tjocklek på botten? Jag kommer att ha lådor som är som mest 600 breda. Är inte helt hundra på hur jag kommer att tillverka lådorna. Enklast är ju limning med kex och några dykert men laxstjärt är ju aldrig fel

Hur har ni andra gjort? Ge mig lite tips.
MDF är klent i förhållande till storlek och vikt, samt fuktkänsligt. I det här fallet är alltså plywood eller riktigt trä bättre än MDF.

Limmar du lådboten kan du komma undan med 4 mm masonit förutsatt att alltomkring är plywood, inte trä). Om du inte limmar skall du upp i runt 9 mm.

--- Mats ---
 
Vilken skillnad är det på kvaliteten på MDF-Board från olika fabrikat?

Jag har tidigare köpt en hel del på Cheapy då de har riktigt bra pris på 16mm MDF men så läste jag i en tråd här om att det var sämre kvalitet än hos många andra bygghandlare. Stämmer det? Jag antar att som vanligt får man vad man betalar för men jag har som sagt varit nöjd när jag har använt mig av deras skivor tidigare.

Blir det enklare att arbeta med eller bättre resultat om man köper dyrare MDF? Hur ska man avgöra kvaliteten på MDF?
 
callel skrev:
Vilken skillnad är det på kvaliteten på MDF-Board från olika fabrikat?

Jag har tidigare köpt en hel del på Cheapy då de har riktigt bra pris på 16mm MDF men så läste jag i en tråd här om att det var sämre kvalitet än hos många andra bygghandlare. Stämmer det? Jag antar att som vanligt får man vad man betalar för men jag har som sagt varit nöjd när jag har använt mig av deras skivor tidigare.

Blir det enklare att arbeta med eller bättre resultat om man köper dyrare MDF? Hur ska man avgöra kvaliteten på MDF?
Rent allmänt skall man tänka på MDF som lättarbetat men av låg kvalitet. Dålig hållfasthet, hög vikt, tål ej fukt. I gengäld, det är ett slätt material som inte rör sig, och alla bearbetande verktyg kan jobba väl i materialet. Ganska utmärkt att använda i början, då enda egentiga problemet är hållfasthet (ta större dimensioner och måla samt förborra för skruvar). Svårmålat på kanterna (grunda med spackel eller utspätt lim).

Har fått hem MDF av lite olika kvalitet, dock ej handlat på cheapy (men k-rauta och bauhaus och optimera). Aldrig varit så dålig kvalitet att det inte dugt.

--- Mats ---
 
callel skrev:
Vilken skillnad är det på kvaliteten på MDF-Board från olika fabrikat?

Jag har tidigare köpt en hel del på Cheapy då de har riktigt bra pris på 16mm MDF men så läste jag i en tråd här om att det var sämre kvalitet än hos många andra bygghandlare. Stämmer det? Jag antar att som vanligt får man vad man betalar för men jag har som sagt varit nöjd när jag har använt mig av deras skivor tidigare.

Blir det enklare att arbeta med eller bättre resultat om man köper dyrare MDF? Hur ska man avgöra kvaliteten på MDF?
Skillnad mellan MDF brukar beskrivas i densitet, en normal skiva har ca 750 kg/m3. Kvalitets skivor har kring 800 kg/m3. Ju högre densitet, ju hårdare skiva och ju hårdare sitter skruvar. Det blir även lättare att måla MDF skivor med högre densitet. Men jag tror nog Cheapys skivor fungerar utmärkt till ditt projekt om du nu skulle gå på MDF linjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.