Jag är i gång med att renovera mitt kök men har ännu inte inhandlat några vitvaror. Jag är inne på Bosch induktionshäll och ugn och har idag ett 380V-uttag. När jag tittar efter hällar är de allra flesta 230V. Är det bättre med 380V och borde jag ta det istället fastän det knappt verkar finnas några modeller till det? Då jag tänkt köpa separat häll och spis (fastän de ska vara ovan varandra) är det väl två kontakter. Hur löser jag det på bästa sätt?
Har hört en del problem om både wirlpool, electrolux och Ikea men mest bra och flest rekommendationer om Bosch. Är ni eniga om det också? Det finns ju även siemens osv?
 
Självklart kan du plocka ut mer effekt på en häll som är kopplad på t.ex. 2 faser, 380V med någorlunda rimliga kabelareor och säkringar. Jag hade valt en sådan lösning om jag ställts inför valet.

Bara för att resonera lite om vilka effekter som behövs kollade jag en häll på nätet http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/11124.pdf dvs denna behöver 7,2 kW om allt går på max. Det blir jobbigt att säkra upp det på 1-fas...
 
Många nya spisar (de flesta?) har 230V elementspänning. Det innebär att de kan kopplas till en, två eller tre faser och nolla. Finns det tre faser i huset så kopplar du naturligtvis inte spisen på en fas. I lite äldre installationer händer det att det inte finns någon nolla i uttaget då spisarna med 400V elementspänning inte behöver nollan. Det är bäst att ansluta spisen till tre faser, men du behöver inte hänga upp dig på angiven spänning.

Erik
 
Ja, börja med att kontrollera vad du har framdraget till spisuttaget idag, och vilka möjligheter det finns att dra fram en ny matning. Det styr vilka vitvaror du kan ha. Normalt för en ny installation är separat matning till häll och ugn (du menar ugn va - inte häll och spis?). Men har du idag tre faser, nolla och jord via 2.5mm2 kabel och avsäkrat med 16A så räcker det. Då köper du antingen 230V eller 400V häll/ugn, dvs samma spänning på båda, där hällen går att koppla in 2-fasigt så att ugnen kan få den tredje. Har du t.ex ingen nolla dramdragen måste du välja 400V på båda. Exempel:

400V häll kopplas mellan L1-L2 och L2-L3, 400V ugn kopplas mellan L3-L1.
230V häll kopplas mellan L1-N och L2-N, 230V ugn kopplas mellan L3-N.

Dom flesta ugnar och hällar idag är gjorda för 230V, och hällen är ofta dimensionerad för 2 faser just för att ugnen ska kunna få den tredje. 400V hade varit bättre, men 230V är mer gångbart i Europa och tillverkarna vill inte ha så många varianter längre.

Du kopplar in dem i en dosa, dvs byter perilexuttaget om du har ett sådant mot en dosa. Det kan då vara en fördel att välja en ugn som inte levereras med stickpropp för att slippa fundera över CE-märkning etc om man klipper den. Annars måste ett 230V-uttag monteras. Hällar levereras normalt utan kontakt, ofta utan kabel också.
 
Var o kopplade om en häll här i veckan där dom tagit väck perilex-uttaget och satt ett vanlig Shucko, och satt en passande propp på hällen, bara för att det satt en bygel för 1~ 230V på hällen när den köptes...
Det kändes lite bakåtsträvande faktiskt, så kund ville ha 2fas med Nolla på hällen efter att en förvirrad reparatör från E-lux ifrågasatt den knepiga driftspänningen på hällen.
 
Ja, idag har jag ett perilexuttag men jag vet inte om det är med nolla. Nu vet jag alltså inte vad jag borde köpa men så mycket som att jag vill ha separat ugn och induktionshäll vet jag. Hur löser jag det att det finns ett uttag men både ugnen och hällen måste ha ström? Bara ett till uttag och isf vad? Finns det ens 400V induktionshällar? Jag har knappt hittat några alls. Om det nu bara finns 230V induktionshällar hur kopplar man det på mitt befintliga uttag bäst?
norrbottenstorpet skrev:
[länk] .
Är detta ditt förstaval?
 
Redigerat:
Som sagt, du måste ta reda på om du har en nolla framdragen. Sträng av strömmen, skruva loss kåpan på perilexuttaget och kolla att du har 5 ledare. För extra säkerhet, gör motsvarande kontroll i centralen - att det verkligen är separat nolla och jord och tre faser.
 
Berätta hur jag ska göra i båda fallen då? Dvs både om det är nolla och inte
 
I princip undantagslöst måste du ha nolla, om du vill ha separat ugn och häll, annars finns väl fortfarande spisar som går på 400V att köpa.
 
loftby skrev:
Berätta hur jag ska göra i båda fallen då? Dvs både om det är nolla och inte
Utan nolla: Dra ny kabel till spisdosan med 5 ledare, 2.5mm².

Med nolla: Spring och köp häll + ugn, 230V där hällen går att koppla in på två faser.

Det finns ett alternativ till som nog är mer korrekt(?): Dra två nya kablar från centralen, en femledare till hällen och en treledare till ugnen, båda 2.5mm². Köp sedan en 400V 3-fasig häll.
 
Min okvalificerade gissning är att det är nolla och eftersom det inte finns några 400v-induktionshällar lutar det åt det andra alternativet. Går det oftast att koppla ihop dem på samma uttag fastän de kommer separat? Det låter konstigt men...
 
Det verkar luta åt ikeas vitvaror men när vissa saker är för billiga för att verka troligt är det oftast av en anledning eller inte alls. I första hand är det deras induktionshäll nutid HIN4T jag pratar om. De har även HINF4T men den kostar 4000 mer? Är det någon som kan säga något om HIN4T?

Detta är paketen jag satt ihop och funderar på (fläkt har jag inte riktigt kommit fram till än):
IKEA
Mikro - IKEA Framtid MW3
Häll - IKEA Nutid HIN4T (Svart)
Ugn - IKEA Framtid OV10 (Rostfri) (pyrolys är skönt!)
Totalt:11 785kr (5 års garanti dessutom)

Siemens
Mikro - Siemens HF15M561 (Rostfri)
Häll - Siemens EH651TE11E (Svart)
Ugn - Siemens HB63AA510S (Rostfri)

Totalt:15525

Vad skulle ni valt?
 
Redigerat:
Om man ser till det elektriska så kan Ikeahällen kopplas in på ett par olika sätt enligt denna tråd. Om vi antar att du har 3 faser, nolla och jord framdragen så finns en utmärkt lösning: Hällen på 2 faser + nolla och ugnen på den tredje+nolla. Ingen ny kabeldragning. Du kan nyttja hällens fulla effekt (nästan). Fler trådar om samma häll och den här.

Men som sagt, kommer du hem med hällen och ska koppla in den och det visar sig att du inte har någon nolla så blir det surt. I gamla hus är det snarare regel än undantag att det är en fyrledare till spisdosan.

Just denna kombination är ganska vanlig. Folk vill byta ut sin gamla spis mot separat häll och ugn. Därför tillverkas många hällar så att dom kan kopplas in på två faser så att ugnen kan få den tredje. Både häll och ugn är då för 230V.

Nu vet jag inte om ugn och häll levereras med stickpropp. Jag tror inte det, utan tanken är att man kopplar in dem i samma dosa, inte via ett perilexuttag.
 
Ugn och häll som har en "överkoppling" mellan varandra kan levereras både med sladd och perilex och helt utan (länge sen jag såg sån modell).

Ugn och häll som är "separata" brukar ugnen ha kabel (3-ledare) men hällen levereras utan då det finns olika kopplingsalternativ (vilket elektriker då ska pilla med).

Jag kan inte påminna mig så här rakt av att jag sett en separat ugn utan inkopplad kabel (mitt minne sträcker sig i det fallet baar fem år bakåt).
 
Glufsglufs skrev:
Ugn och häll som har en "överkoppling" mellan varandra kan levereras både med sladd och perilex och helt utan (länge sen jag såg sån modell).

Ugn och häll som är "separata" brukar ugnen ha kabel (3-ledare) men hällen levereras utan då det finns olika kopplingsalternativ (vilket elektriker då ska pilla med).

Jag kan inte påminna mig så här rakt av att jag sett en separat ugn utan inkopplad kabel (mitt minne sträcker sig i det fallet baar fem år bakåt).
Då blir det troligen till att göra ett till uttag då om jag fattat det rätt?
NI hade ingen åsikt om val av märke?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.