Hej
Har för avsikt att koppla in en gammal Ankarsrumspis på landet där vi har ett vanligt väggurtag till den befintliga spisen. Behöver svar på hur sladdarna skall kopplas.
CIMG2746.jpg

CIMG2748.jpg

CIMG2741.jpg

Tack på förhand/C
 
Menar du ett schukouttag eller ett perilexuttag med "vanligt väggurtag till den befintliga spisen"?
Vad är spisens elementspänning?
Om du menar att den ska anslutas enfasigt och elementspänningen är 230 V blir det att bygla plinten enligt översta alternativet. Då kommer förstås säkringen att lösa ut om man använder för många saker samtidigt på spisen.
 
All information finns inte i bilderna. Den är för närvarande byglad för att vara inkopplar till tre faser utan nolla. Om den varit inkopplad i ett vanligt svenskt hushåll innebär det att apparatens märkspänning P är 400V (Eller 380V om den är gammal). I så fall kan du inte få den att fungera bra på 230V. Om apparatens märkspänning P är 230V eller 220V så kan du få det att fungera från ett vanligt vägguttag om du byglar enligt översta skissen. Dock är det inte att rekommendera då det kommer att vara mycket lätt att skjuta säkringen. Du bör skaffa fram en riktig trefasmatning till spisen.

Erik
 
OK, men i avvaktan på att el-gubben kommer och installerar trefas skulle jag vilja testa funktionen i plattor och ugn. Kan man göra en tillfällig "trefaskoppling" på spisen, 3 x enfaskopplingar med gemensam jord?:blushing:
 
CLJA skrev:
OK, men i avvaktan på att el-gubben kommer och installerar trefas skulle jag vilja testa funktionen i plattor och ugn. Kan man göra en tillfällig "trefaskoppling" på spisen, 3 x enfaskopplingar med gemensam jord?:blushing:
Det är som nämnts översta schemat, men förutsätter som sagt att elementspänningen är 230 V (eller 220 V), vilket vi inte fått veta. Om elementspänningen är 400 V går det väl i och för sig att kolla om den lever också, men effekten blir mycket lägre än vad som avsetts.
 
Hej igen och tack för svar.

Den står ute på landet så jag har inte kunnat kolla spänning, sorry.

/C
 
Hej

Kollade spisen för att se om spänningen framgick vilket den inte gjorde. Har däremot sett en liknande på Blocket och den var på 380. Prövade att koppla in den men jordfelsbrytaren löste ut så fort jag vred på vredet, så den behöver nog repareras. Någon som kan tipsa om någon gammal reparatör som kan tänkas kunna reparerar en Ankarsrum i Stockholm med omnejd?

MvH/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.