Hemmakatten
Nu äntligen skall badrummet göras klart. Skall inte göra det själv, men vill höra med er vilket slags tätskikt man bör ha i ett betongbadkar. Badkaret är nedgjutet i golvet (platta på mark). Det skall vara mosaik på golvet och ned i badkaret.

Är det något speciallt man bör tänka på? Det kommer ju att (till skillnad från golv och dusch) att vara fyllt med vatten när man badar.

Utanför badrummet finns ett formgjutet spa i betong. Där skall vara likadan mosaik som i badkaret. Är det månne samma tätskikt som används eller finns det någon speciell "pool"-produkt. Spat kommer att ha vatten i sig året runt.
 
Det finns särskilda tätskikt för pooler, till exempel Ardex S7, Ardal Ardalon 1K och Schönox 1K-DS. Tror att de allra flesta leverantörerna av badrumstätskikt har en produkt för pooler också.
 
Hemmakatten
Tack, jon!
Vad jag undrar är om man skall/kan/bör ha olika tätskikt på badrumsgolvet och i badkaret? eller om man bör ha det tätare (pool-varianten) även på golvet?
 
Hmm.. Jag skulle inte tro att de tätskikt jag nämnde upfyller de nya kraven på ångmotstånd, så egentligen kanske du skulle ha ett vanligt tätskikt i resten av rummet och gå över till pooltätskiktet enbart i badkaret. Fast hur anslutningen ska göras vet jag inte, det är nog bäst att du pratar med någon av leverantörerna om detta.
 
Hemmakatten
Okej, tack! Ska prata med byggaren också. Men det är ju alltid bra att veta lite själv innan det görs. Ringer nog till Schönox, vet att byggaren gärna jobbar med det märket.
 
Hejsan katten, off topic men du råkar inte möjligen ha lite interiör bilder hemifrån dig nånstans? Skulle vara spännande att se. Inte bara badrummet utan allt. :)
 
Hemmakatten
Huset är fortfarande något av en byggarbetsplats inuti. Det mesta är iofs färdigt (förutom badrummet) men belamrat med allt byggamterial till badrummet, kartonger o prylar som antingen skall in i förråd eller ner till sjöboden, och huset är inte heller färdigmöblerat. Har bara vågat lägga ut någon enstaka bild på exteriören än så länge.
 
Tror du inte att vattnet kommer att bli kallt väldigt snabbt i ett sådant badkar? (Eller lägger du golvvärme i badraret? :)
 
Hemmakatten
Vi funderade faktiskt på att lägga golvvärme i badkaret, men av olika praktiska anledningar blev det inte så, en stor anledning var att badkaret gjöts innan den övriga grunden och plattan. Däremot ligger det förstås isolering under och runt om, 30cm. Jag älskar att bada och bada länge, så jag räknar med att få fylla på varmvatten under tiden om det blir långa bad. (Har inte haft badkar på 4 år nu, så det första badet är oerhört efterlängat.)
 
Hemmakatten skrev:
Vi funderade faktiskt på att lägga golvvärme i badkaret, men av olika praktiska anledningar blev det inte så, en stor anledning var att badkaret gjöts innan den övriga grunden och plattan. Däremot ligger det förstås isolering under och runt om, 30cm. Jag älskar att bada och bada länge, så jag räknar med att få fylla på varmvatten under tiden om det blir långa bad. (Har inte haft badkar på 4 år nu, så det första badet är oerhört efterlängat.)
Rent elektirskt kan det iof bli problem - men annars torde det väl gå att lägga ned en elslinga som du flyspacklar på ? :)

Iof kanske det inte ger så mkt - får man in ca 100-200w (?) på den ytan så är det kanske inte tillräckligt för att hålla vattnet varmt ?
Det blir ju en del extrakrångel.

Är lika nyfiken som ovanstående på bilderna - det du postat på utespaet var intressant iaf :)

/K
 
Hemmakatten
Vi har vattenburen golvvärme även i badrummet. Det var därför det var så knöligt att få till det i badkaret.
Men det där med elvärmeslinga kanske inte är så dumt. Vi har faktiskt ett elrör som kommer upp i golvet bara 10 cm från badkaret. Hmm, det kan kanske bli nåt. Tack för tipset!

Jag lovar att lägga ut några bilder när det är klart. Vi har nu allt material hemma (kakel, mosaik, kranar mm), det som saknas är byggaren. ;) Det lär dröja ett par månader innan han kan komma.

Och bada, det har jag faktiskt gjort idag! :) Inte i badkar, men väl i sjön. Årets första dopp! :)
 
Läcker ide', ska bli spännande att se några bilder på slutresultatet.

Förresten, hur hanterar man avloppet? Känns som att det måste till en speciallösning eftersom nivån sänks iom att badkaret sänks ner. Kanske bara att lägga stam och denna del djupare?
 
Nu är denna tråd riktigt gammal, men Hemmakatten har kanske lite fina bilder att erbjuda nu? Själv sitter jag här och får magsår över alla beslut jag ska ta, få till bra och godkända lösningar mm. Vilken tur att detta forum finns (och ibland otur, för när man väl bestämt sig för något så får någon in en på ett annat spår ... )
 
Försöker mig också på ett trådlyft. Är nyfiken på hur det gick med det platsbyggda badkaret.
 
Hemmakatten
Tack för att ni är intresserade. Jo.badrummet är färdigt. Och badkaret fungerar utmärkt. Det enda är att det tar ca 30 minuter att fylla badkaret. Inga problem med värmen. Ja, det där med bilder. hmm. Jag är så fruktansvärt dålig på att ta bilder, men jag skall försöka. Spabadet utanför är också färdigt. kanske kan få med allt på samma bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.