Jag är i slutfasen av mitt bastubygge och väntar för närvarande på elektrikern innan jag kan provbasta. Spännande!

För att fördriva tidens tills han kommer tänkte jag börja snickra lite på dels ett fast ryggstöd samt dels någon slags "kudde" för att kunna luta sig skönt mot väggen på kortsidan av laven. Jag undrar om det är någon som har några bra idéer:

1. Vad är skönast som ryggstöd? Några bräder rakt fastsatta på väggen eller fastsatta så att de bildar exempelvis en kvartscirkel (om ni förstår vad jag menar, jag har sett många bilder på liknande). Jag har aldrig suttit i en bastu med det senare.

2. Hur bör man göra en bastukudde? Räcker det med att göra en "triangel" som man lutar mot, lave-kosrtsida/väggen?

Förstår ni hur jag menar?

Mvh,
Tomas
 
Redigerat:
Ryggstöd tycker jag är skönast (och snyggast) om man gör 3-4 brädor i "bågform" långt ned som stöd för svanken. Kudde har jag ingen aning om.
 
"Bågform" = det jag inte riktigt kunde beskriva bättre än kvartscirkel... :)

Jag hade nog instinktivt satt det högre upp på ryggen. Är det alltså skönast vid svanken? Har du det själv? Bild samt hur man på bästa sätt gör den?
 
I bastun på mitt gym har de en smart modell: det är som en vanlig sittlave, men reglarna sticker ut i ena kanten och är avfasade under som kilar. Reglarna sticks ner mellan sittbrädorna och lutas mot väggen, så att ryggstödet får önskad vinkel.

Där är det en hellång, men man kan ju lika gärna göra personliga så att alla bastande får valfri lutning.
 
Intressant lösning!

Vad menar du med att reglarna sticker ut i ena kanten? För att man ska ha ett "handtag" för att kunna ändra lutningen?

Jag måste testa om det fungerar hos mig. Om man tänker till lite vid tillverkningen borde det gå att göra en modell som går att sätta både på långsida och kortsida antar jag.

Vad jobbigt det blev nu, många alternativ!
 
Nä, de sticker ut där nere så att man kan sticka ner dem mellan spjälorna i laven. längre ut för mer lutning, längre in för mindre lutning. Kräver att man inte har altl för smal lave förståss!

Den till kortsidan konstruerar du "självbärande" som en sån där gammaldags solstol, med rätt mått funkar det ju som "kudde" då.
 
Ok, då förstår jag ang ryggstöden. Jag har en 60 cm djup lave så det borde fungera. Tycker du att det är en skön lösning? Kan du uppskatta ungefär hur höga de är?

Jag är inte helt med hur du menar med "självbärande"? Jag är väldigt intresserad av någon smart lösning för kortsidan så jag skulle bli väldigt glad om du kunde beskriva den för mig!

Tack för att du tar dig tid!
 
Redigerat:
Intressant!

Jag ska fundera lite och kolla i bastun vad som passar. Är även fortfarande lite inne på en väggfast variant för långsidan.

Att integrera i änden hade varit en snygg lösning. Tyvärr har jag redan gjort lavarna och känner inte för tillfället för att göra om... Åter igen tack!
 
Jag skrev bågform för jag tycker en kvartscirkel blir lite för mycket rundad men jag antar att vi menar lika :). Sågade till fästena av en lavebräda, skruvade sedan genom dessa fästen fast de 3 lavebrädorna som bildar ryggstödet för dold skruvning. Sedan skruvades hela ryggstödet upp mot väggen med skruv i fästena i springan emellan lavebrädorna. Har ingen bild nu men försöker med en bild på en del av ritningen som visar ryggstödet. post-1-1286350755.jpg
 
Oj! stor bild.... i framtiden :S sorry. Hur som helst, tycker det blev väldigt skönt, man för mer stöd för ryggen även när man sitter lite mer tillbakalutad.
 
Snygg bild! :)

Det är nog inget annat än att jag får testa i liten skala och se hur det känns, trisst att kapa till lavbrädorna utan att vet om man tycker att det är skönt.

Nästa fundering är om det är bra att kombinera "din" lösning med vanliga platta ryggstöd på övre delen av ryggen?
 
Har inte testat men har du granpanel på vägg kanske det kan vara skönt så att det inte blir så varmt att luta sig mot. jag har asp även i väggen så jag har inget behov av det. Ryggstödsbrädorna ska du väl ändå kapa upp så du kan ju testa med fästen av furu, man behöver ju inte göra fästena av lavbrädor heller för den delen. Sen få man helt enkelt känna efter vilken höjd svankstödet ska sitta på, i mitt fall hamnade de nog lite lägre än på ritningen så att jag kände ett bra stöd för både svank och skuldra samtidigt.
Viktigt att tänka på om du inte ska ha dina raka lavbrädor över svankstödet är att fästena blir så tunna att inte svankstödet sticker ut för mycket från väggen.
 
Jag har al-panel.

Jag har inte reflekterat så mycket över det här tidigare men har av bara farten tänkt att jag måste ha något vid skuldrorna. Tanken har väl varit något i stil med att det kan både vara skönt, snyggt och skyddar panelen lite. Men det kanske är överkurs. Har som sagt inte funderat så mycket över det. Har bara tänkt att jag måste göra så.

För komforten i batun känns det som om det kanske är smartare att bara ha den bågformade varianten vid svanken... Anledningen till att jag tvekar är att jag gjorde färdigt ett rakt ryggstöd igår kväll som det var tänkt att jag ska sätta på plats idag. Frågan är nu om jag ska sätta upp det eller om jag ska skruva isär mitt fina ryggstöd och testa en svank-variant. Jag har inte kollat men tror att lavbrädorna inte räcker till både och, då blir det att leta efter fler lavbrädor på bygghandel/dylikt. Därför blir det nog till att snickra ihop ett enkelt av små stumpar för att testa om det är skönare så...
 
Ungefär så här hade jag nog gjort om jag skulle haft raka brädor över svankstödet. Då kan man fortfarande få dold skruvning av brädorna bakifrån och det är lättare när du kan justera rätt höjd om allt är i ett "paket". dessutom är det inga problem med att det skulle ta för mycket av lavens djup när du har så rejält som 600mm. själv fick jag bara plats med 500mm djupa lavar.post-1-1286354080.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.