Har gjort en principskiss över hur jag tänkt koppla in min panna med utgångspunkt från Rogge L:s skiss i en tidigare tråd. Panna står i ladan med ca 20m kulvert.

Skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på min ritning innan jag gör nåt fel...
Har inte ritat in några ventiler men de ska finnas i verkligheten. Såg också att jag glömt blandningsventilen efter VV-slingan, den ska också va med. VV kommer för övrigt gå via ELVVB, alltså inte VVC. Kommer lägga fyrpipig kulvert för ev framtida behov.

Några frågor:
1, Pannan står några centimeter högre än tankbotten, dvs det blir bakfall mot tanken på den kalla sidan, det bör väl inte vara något problem. Har även lutning på det varma laddröret mot tankens topp så all luft borde väl komma till tanktoppen ändå?

2, Placering av expansion. Det känns ju smartast med kall expansion för att slippa en massa förluster har därför placerat expansion på samma rör som avtappningen, tappventilen kommer sitta längst ut på det röret.. Har dock läst mig till på detta forum att flera inte rekommenderar enbart kall expansion utan även att ha en säkerhetsledning från toppen av tanken och upp en bit över skvalleröret. Ur avluftningsynpunkt förstår jag detta till hundra procent. Men ur värmeförlustperspektivet är jag inte riktigt med, det borde ju bli en hel del förluster även här...varför inte köra en ren varm expansion isåfall? Kan nån reda ut detta så jag begriper?

3, Förläggning av kulvert, kommer att köra PEX-kulvert. Bor utanför Göteborg, hur djupt bör kulverten ligga? Ska kallvattenslangen isoleras?

Som sagt vill jag gärna ha synpunkter innan jag hinner göra nåt dumt!

Kopplingsschema i PDF

kopplingsschema.jpg
 
Redigerat:
1. helt ok.

2. Skillnaden är att hela volymen i expansionskärlet hålls kall vilket är bra ur värmeförlustsynpunkt. Var det svar på frågan?
 
Hej Guntorp,

Jag har ungefär samma förutsättningar som du, fast min 2-pipors kulvert är ca 35 meter.

En kommentar till fråga 2: Jo, det blir ju lite förluster i röret som går från topp på ack-tanken till toppen på expansionskärlet, men eftersom det är så mycket mindre volym (vi pratar typ deciliter varmvatten i röret) och med en mantelyta på röret=värmeavgivande yta som är så otroligt mycket mindre än om du skulle köra upp varmt vatten i expansionskärlet, så blir förlusterna nästan försumbara i jämförelse. Du har således bibehållit funktionen för nödexpansion (om systemet skulle börja koka) till minsta möjliga värmeförlustkostnad.

En kommentar på fråga 3: När jag grävde ned min kulvert så lade jag också ned en färskvattenslang till huset där pannrummet är (av lite olika skäl). Jag försökte gräva ner allt på frostfritt djup men på en sträcka så var det berg, så där ligger det kanske 40-70 cm ner. Jag tänkte så här: a. Kulverten kommer inte att frysa, dels för att rören är isolerade och dels för att kulverten är som mest aktiv när det är som kallast ute. De värmeförluster som blir i kulverten räcker för att hålla frosten stången. b. I färskvattenledningen drog jag in en värmekabel så att den täcker den sträcka av ledningen som ligger lite grunt. Färskvattenledningen ligger i samma schakt som kulverten så den får väl lite värme den vägen vintertid också men jag ville ändå vara på den säkra sidan.
 
Utan röret du kallar säkerhetsledning kan hela tanken tömmas via expansion om det kokar
 
En ide angående säkerhetsledningen från tanktoppen och upp:
Om jag fattat det hela rätt så ska den vara hyfsat grov, tex. 35mm Cu, detta rör leder ju värme väldigt bra och tanktoppen är alltid varm.
Skulle man inte kunna använda PEX istället för att minska förlusterna?
I en tanktopp som är konstant 80-100º året runt så måste det finnas många kwh att spara på att minska värmeöverföringen.

Om ett PEX rör är uteslutet pga den höga värmen så skulle rostfritt stål vara ett alternativ, det leder ju värme många ggr sämre än koppar.

Fast det kanske är en petitess i det stora hela, är kanske lättare att elda 100 extra vedträn om året än att krångla med ett annat material?
 
Enklare att isolera röret, cu28 räcker
 
Tack för era synpunkter och förklaringar, då verkar mitt inkopplingsförslag ok då.

Angående kulverten så har jag tänkt precis som du SLipperman att det ska mycket till om färskvattenslangen ska frysa om man lägger den under kulverten. Maxitherm rekommenderar 60cm för kuvlerten (-20cm om det är otrafikerat vilket nog min gårdsplan kan räknas som) men jag skulle nog vilja ner en bit till om det går. Har också funderat på värmekabel, den går väl att stoppa i efteråt om man vill?

Kulvertdimension 25+25+28+22 ska väl räcka eller ska man köra 32+32+22+28, det är ca 20 m?
Vilken dimension ska det vara på färskvattenslang, PEM 32 ska väl funka eller?

Om man sedan kör 25mm kulvert så kan man väl köra cu 22 på rören mellan tank-shunt och kulvert, kulverten är ju inte grövre den?
 
Kulvertdimension 25+25+28+22 tömmer din tank på nolltid, så det räcker. Även Cu22, välj shunt därefter dvs 22 klämring.

PEM 32 är std till ett hus.

Kulverten funkar som värmekabel, är du orolig så lägg en skiva markisolering över kulvert och PEM32
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.