Vi skall installera centraldammsugare i vårt nybygge. Har en liten fundering ang. sugdosornas placering. På vilken höjd är det mest lämpligt att sätta dem?

Funderar på att sätta dem i samma höjd som lampkontakterna. För- och nackdelar?

Tack!
 
Ja varför inte, mina sitter nere vid golvet och så länge man kan böja sig så går det ju.
Sätt en på garageuppfarten också.

Protte
 
Glöm heller inte att se till att sätta en "sockelsugdosa" i köket och kanske också en i entren.
 
per_nordlund skrev:
Glöm heller inte att se till att sätta en "sockelsugdosa" i köket och kanske också en i entren.
Denna är jag tveksam till, har använd min i köket en gång på 1,5 år. Hallen hade jag nog haft mer nytta. Som jag ser det så har man ju sopen ändå framme och med denna en skyffel. Men det kan vara jag som inte fått in vanan.

Har annars uttagen i höjd med strömbrytare. Är det minsta tevksamhet om slangen räcker från ett uttag, sätt ett till.
 
Nog använder vi sockelutsuget.

Protte
 
Vi har också sockelutsug i köket men använder det väldigt sällan. Däremot satte jag ett utsug i garderoben i entrén (skjutdörrsgarderob) där slangen alltid sitter inkopplad. Grymt smidigt att bara ta loss 2 varv på slangen och dammsuga av entrén och groventrén utan att behöva släpa fram hela slangen.
 
pbengtsson skrev:
Har annars uttagen i höjd med strömbrytare.
Japp, jag håller med. Sätt dem på 1m, och du behöver inte böja dig :)
/Erik
 
C
Uttag i sockeln i köket verkar meningslöst, däremot har jag sätt en lösning med en lucka och en fotknapp där man kan ta en sopborste och bara borsta in brödsmulorna. Detta tror jag skulle kunna vara användbart.
 
cheetah1 skrev:
Uttag i sockeln i köket verkar meningslöst, däremot har jag sätt en lösning med en lucka och en fotknapp där man kan ta en sopborste och bara borsta in brödsmulorna. Detta tror jag skulle kunna vara användbart.
"Sockelsugdosa" är just det. Fotknapp och hål ned till golvet så man bara sopar in smulorna/gruset.
 
Sockelsugdosa i köket är jättebra, vi lovsjunger vår jämt och ständigt! Som att sopa smutsen under mattan, med skillnaden att den faktiskt är borta sen! Enda misstaget är att vi inte satte en i entrén också. Men eftersom uppfattningarna verkar skilja sig mycket här, verkar det som att var och en bör tänka efter själv vilka vanor man har och hur man vill sopa.
Våra dammsugaruttag sitter också nere vid golvet och personligen tycker jag det är snyggare, så jag böjer mig gärna ned (den dagen jag får ryggskott lär jag väl ångra mig förstås :))
 
Sockelsug i köket är inte så användbart hos oss
Sockelsug i hall är något som jag verkligen önskar. (Sopar ut allt genom dörren nu vilket iof också fungerar)
Uttag där slangen hänger är verkligen bra. Fattar inte att vi missade det. Svär åt försäljarna varje gång jag tänker på det eftersom det vore råd nummer ett
Uttag vid golv känns bättre för mig, inte samma drag i slangen och snyggare men det är mer smakråd.

Hade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.