Hej!

Har gamla målade (med nån hård plastig färg) vävtapeter från 70-talet som jag vill trolla bort. Det är alltså typ jutevävsväv.

Jag vet inte om jag ens törs försöka riva ner dom då jag är rädd att väggen följer med men jag är ganska säker på att dom sitter som berget.

Hörde av en kompis att han tapetserat med Easy cover och att det blivit jättebra - har dock inte sett det själv.
Nu läser jag här på forumet att man måste vara ganska noga med underarbetet ändå - hu? Vad är det som gäller?

Vad säger ni - kan Easy cover trolla bort vävtapeter?
 
*puff*

Ingen som vill svara? :'(
 
Jag har samma problem.
I affären ser det ju perfekt ut när de limmat på en bit easy cover på en strukturtapet, men tyvärr blir det ju inte lika bra när man försöker hemma. Vi funderar på att spackla och sen sätta upp easy cover för att sen tapetsera på den eller måla....men det är ju sjukt att man ska behöva göra allt det där bara för att nåt pucko satt upp strukturtapet! Kostnaden blir ju inte direkt densamma som för ett "vanligt" rum heller där det oftast räcker med att spackla utvalda ställen och slipa.

Det borde vara straffbart att sätta upp strukturtapet som inte går att dra ner. >:(
 
Jag tycker easycover funkar kanon med rätt underjobb! Har satt e-c i hall och sovrum och i hallen satt en gammal grov fiskbensväv som ej gick att riva ner. Den fick jag spackla 1-2 ggr och sedan på md e-c. Visst blir det dyrt men samtidigt är det en jäkla skillnad att spackla en 100%-igt bra yta när man inte är proffs, jag betalar gärna 28kr/m2 för en kanonyta! Man ska inte tro att e-c löser alla problem utan var ändå noga med underjobbet samt använd rikligt med våtrumslim vid uppsättning av e-c samt tryck inte fast e-c så hårt på väggen utan använd en tapetborste och släta lite försiktigt. Trycker man för hårt så blir inte den utjämnande effekten så stor...

Lycka till!
 
Hur viktigt är det egentligen att ha just - våtrumslim - ??
Missade att kolla på Easycoverrulleinfon...
Köpte lim för väv/papperstapet. Kan jag köra på med den? ::)

Blir lite rädd när jag läser den här tråden, MÅSTE jag bredspackla under E-C?
Suck, trodde det var för att SLIPPA bredspackla man smällde upp sånt :(

Jag vill ha bra resultat, så hmmm, får väl bredspackla väggen då... Eller?
 
Våtrumslim är mycket viktigt (helt avgörande), speciellt när man inte har perfekt yta.

Man behöver oftast inte bredspackla, men större ojämnheter måste bort. På en gammal strukturtapet som inte går att spalta så kanske man måste spackla, men inte alls lika noggrannt som om man inte skulle ha använt ec. Med målad väv och gott om lim så funkar det utan att spackla.

Jag skrapade/slipade bort tapetkanter, skruvhål etc och spacklade dessa "slarvigt". Slipade sedan och inte alls så noggrannt som jag skulle gjort om jag satt vanlig tapet. Tillslut på med ec med gott om våtrumslim.

Sen beror det ju lite på vad man tänkt göra ovanpå ec. Själv så målade jag och därför ville jag vara lite extra noggrann. Hade kanske kunnat skippa spacklandet och bara slipat vid tapetsering på ec. Min gamla yta var en "grov" tapet med bård, ingen struktur. Behöll bården men spacklade och slipade kanten på bården.

Ett tips är att testa på en mindre yta först för att se resultatet. Och... våtrumslim!
 
Det blir bättre utjämningseffekt med våtrumslim men är man noga med under jobbet så går det bra med vanligt vävlim. Jag körde spackel 2 ggr och sedan E-C med vanligt lim och det är KANON :D
 
Ok! Det är tur man läser här inne...
Tack dalle & David_Q!
Ska köpa våtrumslim idag... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.