Har ett stjärnnätverk av standardtyp här hemma (för övrigt uppbyggt till stor del med kunskaper jag fått på detta fantastiska forum). Jag har en 5-ports switch och två trådlösa routers med inbyggd 4-ports switch. Hittills har jag haft switchen "först" i nätverket och efter den har de två routrarna varit kopplade. Det har funkat så och jag har därför egentligen aldrig funderat över inkoppling eller inställningar. Nu strular det och jag tror att en av routrarna har börjat fungera dåligt. Funderar därför på att skaffa en ny, och samtidigt uppgradera till 11n, och har då insett att jag behöver veta bättre vilka prylar jag egentligen bör ha.
Efter att ha sökt och läst lite på forumet misstänker jag att det egentligen bör sitta en router först och en switch efter den, stämmer det? Om man då vill koppla in en WLAN-router till, var sätter man den?

Lite fakta: Jag har Telia fiberlan, f.n. med hastigheten 10/10. Dessutom ip-telefoni och ip-TV. I dagsläget är följande kopplat med tråd till nätverket: 2 datorer, 1 ip-telefonidosa, 1 ip-TV-dosa, 1 NAS-disk, 1 nätverksskrivare. Jag vill ha tillräckligt med portar för att kunna koppla in ytterligare 3-4 enheter när behov uppstår.

Borde jag skaffa en switch med fler portar?
Och vad är förresten det där "layer 3" - behöver jag bry mig om det?
 
Varför flera routers ?? misstänker att du eg bara vill ha flera trådlösa accesspunkter ? för räckvidd ?
koppla
modem->Router (m trådlös access)->switch->ev "en till accesspunkt"
Du måste deaktivera DHCP Server i den sistnämnda routern (om du använder det). Du ska bara ha en router som delar ut IP-adresser.
Ett alternativ är att använda en "range extender" typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601558.
mvh L
 
Jo, grejen var att vi hade redan trådlös router nr1, men när sedan min fru skulle börja använda sin jobb-laptop trådlöst hemifrån så ville de på hennes jobb att hon skulle använda en särskild WLAN-router som hon fick från dem. Av säkerhetsskäl och med någon särskild VPN-tunnelkonfiguration och vad det nu var. Så visst, OK, sa jag, då kopplar vi väl in den också. Så vi har trådlöst nät nr1 till allt "hemmabruk" och nät nr2 till min frus laptop.
 
Rent spontant så känns det inte som om det spelar någon roll om hon använder en separat wlan rounter eller inte? Ett WLAN är ju en säker "tunnel" genom hela internet från en punkt till en annan. Denna tunnel finns rimligtvis även genom erat wlan där hemma så om någon hackar wlanet är ändå hennes jobbuppgifter krypterade då de existerar inom denna tunnel.

Är absolut ingen expert på det hela men har fått det förklarat ungefär så.

Längst fram i erat nätverk ska ni ha en gateway/brandvägg, detta kan ju skilja lite beroende på vad tjänsteleverantören tillhandahåller. Ofta får man en "alltiettbox" med wifi, router/gateway och kanske även iptelefoni och iptv (detta kan jag inget om).

Ta reda på exakt varför ni måste ha en separat wifi accesspunkt. Det vanligaste är att göra någon form av mjukvarulösning ex "cisco vpn" där man matar in ett löpnummer från en dosa när man skapar sin vpntunnel.

/Steve
 
Ska försöka kolla hur det egentligen är med den där "jobbroutern" och om hustrun lika gärna skulle kunna köra på vår privata WLAN-router, vad jag nu skaffar för någon.

Men kan någon under tiden upplysa mig om hur jag ska koppla ihop en switch och en trådlös router?

1. Fiberlan -> trådlös router -> switch -> [datorer, ip-TV, NAS-disk etc]
eller
2. Fiberlan -> switch -> [trådlös router, datorer, ip-TV, NAS-disk etc]

Dessutom är det ju så att i både alternativ 1 och 2 finns det nätverksportar tillgängliga i både switchen och routern. Kan jag plugga in vissa apparater i switchen och vissa i routern utan att fundera på vilken som hamnar var, eller är det viktigt att vissa apparater är inkopplade just i en router (eller i en switch)? Bör jag kanske se till att plugga in alla apparater på samma "nivå", vilket i så fall innebär att jag behöver en switch med fler portar än vad jag har idag?

Jag tycker jag har ganska lätt att förstå såna här saker, men skillnaden mellan switch och router (och gateway för den delen) har jag svårt att få kläm på... Tacksam för hjälp!

/I.
 
Hur exakt definierar man vad som sitter först och sist i ett stjärnnät ;)
 
Du ska koppla fiberlan - trådlös router - switch - resten. Det spelar ingen roll om du använder uttagen på switchen eller routern, switchen är bara att betrakta som ett "grenuttag" efter routern.

Grundtanken är att routern sitter mellan internet och ditt lokala nätverk dels för att dela ut IP-adresser i ditt lokala nätverk och dels som för ökad säkerhet mellan internet och ditt lokala nätverk.
 
  • Gilla
nilback
  • Laddar…
Tack, det var klara besked.
Om jag kopplar
fiberlan -> trådlös router med inbyggd 4-ports switch -> switch med 4 utgångar
så får jag alltså totalt 7 LAN-kontakter för att koppla in datorer, ip-TV etc.
Om jag behöver fler utgångar utöver dessa 7, antar jag då att enklaste lösningen är att skaffa ytterligare en liten switch och plugga in den i routern parallellt med den andra switchen? Det torde ju bli billigare än att skaffa en större switch med fler utgångar.

cem77: Jag tänker mig att "först" i stjärnnätet är den utrustning som sitter närmast fibern som går in i huset (routern alltså, om man följer rådet från f91jsw), varefter det grenar ut sig via router och switch som grenar på ett träd, och "sist" är mina datorer, skrivare, etc.
 
Såg att det var lite begreppsförviring
VLan är en teknik för att skapa virtuella lan på en och samma fysiska förbindelse. Säkerhet=0 mot någon som kan komma åt kablaget.
Wlan är ju som sagt trådlöst
VPN är en krypterad tunnel som rätt hanterad ger ett skydd mot avlysning mellan företaget och datorn.

Därmed ställer jag mig lite frågande till den där separata routern. Kan iofs vara så att de har låst ned det trådlösa så att det bara kan koppla sig mot av jobbet godkända accesspunkter och därmed skickar de ut en. Dock skulle jag inte lösa det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.