Hejsan
behöver hjälp i en fråga om driftkostnad för torkrum.
kör idag med en värmefläkt på 5kw så körs ca 8-10 timmar per dag 4 dagar i veckan
och bror min påstår att det skulle bli billigare med en torktumlare istället ?
är ca 8-10 tvättar per vecka i dagsläget.
ytan i torkrummet i källaren idag är på ca 20kvm

tacksam om nån med skills på elberäkningar kan svara på detta :)
eller om ni har andra bra tips på vad man kan göra här :)
 
Lita på bror. Då fläkten sannolikt har termostat är det svårt att veta precis hur mycket det drar, men du kan vara lugn för att det blir billigare med torktumlare. En annan variant kan vara att ersätta fläkten med en luftavfuktare. Har inte provat själv, men det borde dra mindre än fläkten det också. Billigast är förstås om det får torka för sig själv utan hjälp av fläkt.

Erik
 
Misstänkte nästan det :)
finns det som kan gissa eller nån formel för ungefär hur mycket pengar det handlar om ?
så man vet hur snabbt en torktumlare betalar sig :)
 
5 kW * 9 tim/dag * 4 dagar/vecka * 52 veckor/år = 9300 kWh/år. Fast det stämmer bara om fläkten saknar termostat. Annars blir det mindre. Elpriset ligger i närheten av 1 kr/kWh. För nya torktumlare tror jag att du kan hitta information om förbrukning i kWh/torkning. Du verkar hur som helst tvätta ganska mycket.

Erik
 
men man har väl inte en värmefläkt till att torka tvätt nu för tiden

En avfuktare som drar kanske 2-300w måste ju vara rätt medicin.
 
Nimajneb skrev:
men man har väl inte en värmefläkt till att torka tvätt nu för tiden

En avfuktare som drar kanske 2-300w måste ju vara rätt medicin.
helt enig med dej!
För att tvätten ska torka behövs varm eller torr luft.

Värmefläkt - torkar tvätten men orsakar att det blir varm fuktig luft i tvättrummet som man måste vädra ut och där försvinner många kW i form av uppvärmt luft genom ventilation. Vädrar man inte så stannar fukten inomhus och kan ställa till det med unken luft, mögel, imma på fönster.

Avfuktare - tar bort fukt ur luften och leder den till avloppet och värmer litet också . Man slipper vädra/ventilera som en tokig för att tvättrummet inte ska mögla. Avfuktaren jobbar bara när det behövs - startar när det är för fuktigt och stoppar på inställt fuktnivå typ 50- 60%.

Kondenstorktumlare - gör samma sak som avfuktare ( leder fukt till avlopp) men tar mer ström för att tumla tvätten runt.

Scrub - om din tvättrum är anpassad till att torka tvätt på lina så tjänar du på att byta fläkten mot en avfuktare.
Har själv haft Woods15 för ca 3000kr och 2 tvättmaskiner torkade över natten utan problem i en uppvärmt 12m2 källarrum.
gaia
 
ok låter som en vettig ide att fixa en avfuktare då :) funderar på om man ska sätta nån mer fläkt för cirkulationen med ? det borde ju underlätta lite eller har jag fel ?
 
scrub skrev:
ok låter som en vettig ide att fixa en avfuktare då :) funderar på om man ska sätta nån mer fläkt för cirkulationen med ? det borde ju underlätta lite eller har jag fel ?
Behövs inte.

Läs med på forumet genom att söka på avfuktare... dessa trådar finns lite överallt då dom inte har någon direkt hemhörighet.
 
scrub skrev:
ok låter som en vettig ide att fixa en avfuktare då :) funderar på om man ska sätta nån mer fläkt för cirkulationen med ? det borde ju underlätta lite eller har jag fel ?
det finns en fläkt i avfuktaren som blåser luften runt .... drar in fuktig och blåser ut något uppvärm och torr luft ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.