Hej alla målare ;)

Jag har ett antal sektionsradiatorer som jag har tänkt att måla om.
Färgen skall vara vit och högblank.

Jag vet att det finns speciell sprayfärg för element, men det blir inte aktuellt, då jag varken har plats att spraya eller lust att betala dyra pengar för en sprayburk.

Nu till frågan. Som sagt jag vill ha elementen blanka och vita. Vilken färg skall jag välja? Olje eller vattenbaserad? vilken "glanssiffra"?
 
Bäst är väl att knalla in på en färgaffär och fråga?

Se bara till att färgen är värmebeständig så att den tål värmen. Det finns speciell elementfärg.
 
Se bara till att färgen är värmebeständig så att den tål värmen. Det finns speciell elementfärg.
Men jag har för mig att i princip alla hyresvärdar målar sina element, men färg ur samma burk som de måla sina fönsterkarmar.

Jag har då inte sett några element som har flagnat pga värme.

Men jag kan ju ha fel.
 
Jag tror inte att det flagnar i första hand, problemet är nog att det gulnar om man inte har rätt färg.

Zephir
 
Det vore väl konstigt om ingen har mer erfarenhet av att måla om sina radiatorer...

Det känns som om det borde gå med vanlig färg.
 
Jag har målat element - med elementfärg. Vetesjutton vad det gör för skillnad - jo, färgen skulle som sagt inte gulna. Det var ingen sprayfärg, utan på burk.
 
Samma här. När vi flyttade in var radiatorerna VÄLDIGT gula. Trodde först att dom hade målat dom gula, men dom hade bara använt "vanlig" färg. Köpte också elementfärg och det blev kanon. Luktar fruktansvärt, så plocka antingen väck elementen och gör det ute, eller se till att ha tvärdrag. Våra luktade i flera veckor efter.
 
Det finns vatten löslig element färg som inte luktar något men det är viktigt att måla på kalla element eftersom färgen annars sätter sig allt för fort.

-Åke
 
Det lutar visst åt elementfärg i alla fall. Och speciellt när det finns på vanlig burk. Jag kommer att hålla till i vebon, så lukten borde inte bli ett problem.

Torktid?
Var handlade ni elementfärgen?
Åtgång?
Pris?
 
Målade ett antal sektionsradiatorer av modellen djupare (c:a 200 mm djupa)
Tog överjävligt lång tid att penselmåla :-/
Försök att lämna in och få sprayat någonstans i stället
 
Har lämnat in radiatorer för blästring och lackning, 800 kr per styck i Stockholm. Resultatet blev fantastiskt! Många lager gammal flagad färg blev till en slät "som ny" finish.

Har även målat med vattenbaserad elementfärg, vilket inte blev speciellt bra. Svårt att få till finishen. Bättre dock med vanlig oljebaserad snickerifärg, t.ex. Mill eller Servalac. Blir bra finish. Efter 5 år har färgen inte gulnat, använda bruten vit kulör.
 
Har lämnat in radiatorer för blästring och lackning, 800 kr per styck i Stockholm.
En ny radiator kostar ungefär 800:- på Rinkabyror.se
Vi har målat några av våra, men kommer på sikt nyta ut alla i huset då det inte kostar särskilt mycket, samt att nya känns mycket frächare.
 
Vill behålla funkisstilen, därav den kanske något oortodoxa metoden att behålla de gamla radiatorerna

:D
 
En ny radiator kostar ungefär 800:- på Rinkabyror.se
Du hittar ingen sektionsradator för 800 kronor
Elementen som jag pratar om kostar 3050 kronor styck och jag har 9 stycken, det skulle bli en smärre förmögenhet att byta ut samtliga. Dessutom finns där inga element som har samma kapasitet som sektionselement,
 
Använd Vanlig snickerifärg och en färgspruta! Blir klockrent! Så gör vi (målarna) när vi har lgh rep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.