Hej!
Jag och min man flyttade till nytt hus för snart ett år sedan. Huset har FTX-ventilation (frånluft/tillluft värmeväxling) och aggregatet sitter i klädkammaren på ovanvåningen.
Aggregatet låter en del och framförallt är det ett brum (verkar vara runt 80Hz och uppåt) som sprider sig i huset (främst ovanvåningen) som är irriterande och hörs även när dörren till klädkammeren är stängd.[/FONT]
Vi har fått byggbolaget att flytta in aggregatet mitt på betongväggen i klädkammeren för att vi ska kunna bygga in det i en ljudisolerad låda. Det ska inte vara några problem att bygga in aggregatet enligt företaget som satte in det.
Nu till problemet/uppgiften:
Hur bygger man bäst en ljudisolerande låda?

·14cm isolering (70mm högdensitet markskiva + 10mm vanlig isover Uniskiva) mellan aggregatet och innerväggen i lådan
·Låda i 21mm+19mm MDF limmat med Swedac dämplim
Vad tycker ni?
Kan man bygga på annat (bättre) sätt?
Är det lönt att slänga på lite bitumenmatta också på insidan?´

Övrig info: Aggregatet är nu fastskruvat med novibra-matta mot betongväggen i klädkammeran, och väggen verkar inte föra vidare brumet nämnvärt om man lyssnar på betongväggen i rummet bredvid

Aggregatet är 46x60x70 cm, men lådan kommer även att innefatta en del av ventilationsrören. Vi prioriterar att dämpa bort så mycket ljud som möjligt, dvs att lådan tar stor plats är av mindre betydelse.

Lite övrigt kul att veta: Vi fick byggbolaget att sätta in extra ljuddämpare i efterhand mot extra kostnad eftersom det lät mycket ifrån tillluftsdonen. Nu är detta brus/buller helt borta. Har ni detta problem, så verkar ljuddämpare fixa biffen!

Tack på förhand för feedback :)
 
Redigerat:
Vad är det för märke och storlek på aggregatet?
Hur stor villa har ni räknat i m2 ?
 
Är det något fel på aggregatet eftersom att det låter så mycket. Har själv ett FTX aggregat som bara brusar från fläktarna och det är inte så störande som du beskriver.

Är det stomljud som du vill ha bort så räcker det inte med en låda utan då måste aggregatet hängas/vila på gummifötter. Om det bara är ljud från fläktar så känns det som att det är väl tilltaget med din ide. Det måste vara absolut tätt för att ge bra effekt annars läcker ljudet ut ändå. En lucka med excenterlås och gummilist kan vara bra så det går att göra service utan att behöva riva.
 
Hej,
det är jag som är mannen i det aktuella huset :).
Det är ett Flexit 4SLR till ett 137m2 hus. Det är främst när värmeväxlar-trumman går som det brummar. Ventilationsfirman har bytt den en gång mot en ny, men utan skillnad.

Förhoppningsvis är det inte stomljud, utan främst ljud som utstrålas ifrån aggregatet. Om man lyssnar på betongväggen som det sitter fast i i rummet intill så låter den inte nämnvärt. Det låter däremot betydligt mer om man lyssnar på dörren in till klädkammeren eller på gipsväggarna in till klädkammaren.

Tillläggas kan nog att vi är väldigt känsliga. Kanske framförallt eftersom det är ett betonghus som är knäpp tyst i övrigt iom att det inte släpper in ljud utifrån.

Mvh
Simon
 
Jag tror ändå att det är något fel på aggregatet. 80 hz är en konstig frekvens 50 hz vore mer naturligt. Men om det blir dessa frekvenser och vibrationer från en fläkttrumma så är det nog något som är galet. Jag har haft samma problem då jag bodde ovanpå ett pannrum men då var det en värmepump som skulle ljudisoleras. Den hade en kompressor som vibrerade och det kan man ju förstå men att en roterande trumma ger dessa vibrationer låter aningen konstigt. Har du kollat med tillverkaren om dom har någon ide vad det kan vara. Det kanske är obalans i motorn som driver trumman och det ger dessa vibrationer.
 
Det kan nog vara att det är 100Hz istället för 80Hz, jag har inte mätt exakt, utan bara uppskattat med tanke på avstånden mellan lokala maxima/minima. Iom att det är betonghus så är det nog så att det blir stående vågor för vissa frekvenser, så frekvensen är nog beroende av rumsmått (kanske framförallt takhöjd) också.

Flexit har varit hos oss och som sagt bytt hela värmeväxlar-kasseten (inlusive motorn). Jag tycker inte heller att en långsamtsnurrande trumma ska behöva låta, men tydligen gör den det.
 
Har någon mätt dba och dbc i rummet?
Vad blev resultatet?

Om du har mätt ljudet, är det skillnad om sätter in något i rummet. typ en madrass eller liknande.
 
Om du ska dämpa bort låga frekvenser är det tunga hinder som gäller. Jag antar att det ändå inte är tal om att gjuta eller mura en låda inne i klädkammaren, men kanske en tät låda av dubbla tjocka MDF-skivor med sån där tung asfalt-skumgummi på insidan som man kan köpa på datoraffärer, och innanför det så mycket stenull som möjligt utan att packa för hårt. Sen är det förstås viktigt att undvika all form av mekanisk kontakt med höljet på aggregatet.
Lycka till!
/
En som också är känslig mot störande ljud
 
ja det kan vara riktigt jobbigt med stående vågor i lokaler med störande ljudkällor. En gammal kyl kan låta mer i ett rum 8 meter bort än vad det gör i samma rum som det står i. Sedan kan det vara svårt för en person (reparatör) som är på besök i en halvtimme att förstå hur irriterande det kan vara när man håller på att somna och då upplever ljudet som mycket starkare. Om sedan huvudkudden råkar hamna där amplituden är på max i den störande frekvensen så gör det ju inte saken bättre. Jag tror att din ide med att bygga en låda kommer fungera utmärkt förutsatt att det blir helt tätt runt lådan så inte det läcker ut ljud någonstans.
 
Hej igen,
Ja, byggbolaget har mätt upp, och det är en bra bit under gränsvärden (enligt dem ivf). Det de gjorde är som sagt att flytta in aggregatet mer mot mitten på väggen så att det finns plats att bygga denna låda runt.

Enligt Picke så låter det som jag är inne på rätt spår. Jag tänker mig nu 21+21mm MDF med dämplim (som tydligen är effektivast med lika tjocka skivor) imellan.

Det jag funderar mest på just nu är hur stort hålrum vi ska ha mellan aggregatet och lådan som vi kan fylla med glas/sten-ull. En mindre låda blir styvare och väggarna får svårare att svänga medans man kan trycka in mer glasull om man gör en större låda.

Mvh
Simon
 
Det räcker nog med att det är lite luft i mellan ca 1-2 cm runt om mellan ullen och aggregatet. Huvudsaken är samtidigt att lådan inte har kontakt med aggregatet över huvud taget för då går allt förlorat. Det blir lite trix runt rören men det finns bra fogmassor för det. Du kanske inte behöver det. Du kanske hade tänkt att bygga lådan upp mot tak och då förenklas hela iden då du slipper krångla runt rören på aggregatet.

En fråga angående mätvärdena. När dom gjorde den var gjordes mätningen, i samma rum som aggregatet eller där ljudet upplevs som mest störande. Det logiska för dom är kanske att mäta där aggregatet står men det kan bli fel då vissa frekvenser kan adderas med varandra mellan olika väggar och skapa stående vågor som om man har otur får dubbel amplitud. Det gör då att ljudet kan upplevs som betydligt starkare på ställen där man minst anar.
 
Jag skulle nog ha limmat på en eller ett par gipsskivor istället, de är tunga och dämpar bra, och 2cm luftspalt mellan agg och markskivan bör dämpa rejält.
 
Hej,
Anledningen till MDF är att det är lättare att bearbeta och fästa beslag på tycker jag (har begränsad erfarenhet av gips). MDF sägs också vara ett ganska stumt och det väger en hel del.

Mvh
Simon
 
Mycket nyfiken på hur det gick med det här? Misstänker att jag har samma/liknande problem.
Har lokaliserat oljudet till motorn som drar runt värmeväxlaren. Motorn byttes men den nya vibrerar lika mycket som den gamla vilket gör att problemet kvarstår.
Blev det nån låda byggd? Hjälpte det?
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.