Vi har köpt ett hus där köket flyttat rundor vilket lett till en något ologisk planering av entréplanet.

Det mest akuta bekymret är att få ordning på köket.
Ytan är rymlig med måtten 5750x3100, men en murspis ställer till det ordentligt. Visst kan man riva den, men då den är relativt ny känns det lite dumt.

Jag skulle gärna ha en lång köksö som skulle svara för arbetsyta och spis/ köksho samt ha en kortvägg med enbart högskåp. Detta upplägg ser ut att haverera just på grund av murspisen.
Möjligen går det att lösa om "ön" ställs på sniskan, men jag är rädd att det ser illa ut.

Ett alternativ torde vara att möblera längs ytterväggarna, då radiatorns syfte minskar när rummet förses med golvvärme.

Jag vore glad för idéer och upptåg.
Huset är murat och av typisk skånsk stil från mitten av -40-talet.

Hälsningar

David
 
  • TOP (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HC1 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HC2 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant planlösning med bara en skåpsvägg. Planera så att du inte har en arbetsplats vid den sidan som murspisen står så kanske räcker det som enbart passage? Man ska ju inte stå på det smalaste ställe och steka korv :).
Eller bygg något förskjutet ö "---___" eller smalnande där det behövs så du anpassar gångytor ? Ön behöver inte vara en rektangel.
Rummet bredd 3,1 m bör man kunna disponera med lite kompromisande :). Får du tillräckligt med arbets- och avställningsyta på din ö?
gaia
 
Tack för kommentarerna. Vi tänker tämligen lika.
Jag har funderat i banor kring att göra ön avsmalnande, svagt s-svängd, förskjuten etc. Men jag vete tusan om det blir bra ändå. Man måste kunna ha god tillgång till lådorna under, även om de bara är 300mm djupa på var sida.
Jag lutar allt mer åt att ha en lång bänk kring 4,80 symmetriskt under fönstret och högskåp, med kyl, ugn, micro etc vid murspisen. Tyvärr blir rostfria bänkskivor så ohemult dyra när de överskrider 3 meter då man hamnar utanför "standard" :(

Murspisen heter för övrigt Keddy Minette och stämmer lite dåligt med våra stilideal. Vi leker med tanken att på något sätt ändra dess gestaltning.
Här syns för övrigt exempel på kök jag gjort i tidigare boenden: http://www.styleroom.se/users/dadid

/David
 
dadid skrev:
Jag har funderat i banor kring att göra ön avsmalnande, svagt s-svängd, förskjuten etc. Men jag vete tusan om det blir bra ändå. Man måste kunna ha god tillgång till lådorna under, även om de bara är 300mm djupa på var sida

/David
... kanske går att ha 60- lådorna på motsatta sidan och ingen låda där det är som smalast?
Jag har bara svårt att degradera spisen till en dekor- sak som bara är i vägen :). Man kan ju skapa en riktig julstämning i köket med en brasa och mer plats framför elden om man avstår från ett ö.
Prova att rita bänkar längst fönstervägen och ändå bevara skåpsväggen på kortsidan - behövs kanske en klurig lösning i hörnan....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.