Hallå!

Fick precis ett sms av köparen av min gamla bostadsrättslägenhet där hon påpekar att diskmaskinen läcker. Hon har nu bott där i 1 år. Diskmaskinen installerades av mig och en bekant. Min fråga är nu. Har jag nu något ansvar gällande detta?

Mvh
 
Hemmakatten
Nej.
 
Inte helt lätt att svara på. Om det kan påvisas att läckaget beror på en felaktig installation så lär det bli ditt ansvar. Är det något annat som är orsaken skulle jag inte tro att du kan belastas.
 
jzz skrev:
Hallå!

Fick precis ett sms av köparen av min gamla bostadsrättslägenhet där hon påpekar att diskmaskinen läcker. Hon har nu bott där i 1 år. Diskmaskinen installerades av mig och en bekant. Min fråga är nu. Har jag nu något ansvar gällande detta?

Mvh
Har hon ställt några krav? Hon kanske bara vill ha goda råd.
 
Nu visade det sig, efter att ha talat med henne att det inte var henne det gällde utan hon hade sålt lägenheten vidare...
 
Totte_S
injonil skrev:
Inte helt lätt att svara på. Om det kan påvisas att läckaget beror på en felaktig installation så lär det bli ditt ansvar. Är det något annat som är orsaken skulle jag inte tro att du kan belastas.
Hur fagerlund skulle man kunna hålla någon privatperson ansvarig i efterhand för att en diskmaskin är klantigt installerad, förutsatt att det är VVS vi talar om?
Berika mig med kunskap, med stöd av vilken lag eller förordning skulle man med framgång kunna driva en sådan sak?
 
Det är köplagen som reglerar denna typ av köp.
 
Jag avskyr när gamla köpare av bostäder hör av sig om småsaker. Lägg ner lite energi på fixa felen istället för att ringa de gamla ägarna.

Rent teoretiskt:

Om huset säljs vidare 10 ggr på lika många år, kan då den första ägaren ställas till svars för ditten och datten första året sista ägern bor där? Vilken härlig kedja samtal det blir.
 
Redigerat:
Den som köpt den av henne får kräva henne på ersättning om det nu visar sig att 1: det var ett fel 2: Felet hade inte gått att upptäcka vid en noggrann besiktning inkl. el, vvs m.m.
SEN får den som köpte av dig kräva dig på ersättning för samma fel.
 
Nu vet vi ju iofs inte om det är en småsak. En diskmaskin som står och läcker lite under lång tid kan orsaka enorma skador. Men om den klarat 2 överlåtelser utan att felet upptäckts så är det troligen en mindre skada.
 
Gäller inte samma dolda fel-regler i bostadsrätt som hus? I så fall han väl hon tagit över Jzz:s ansvar? Eller?
 
I bostadsrätt finns inte begreppet dolda fel som i fastigheter. Istället så finns det liknande regler i köplagen. En bostadsrätt är ur köprättslig synpunkt likvärdig med att du köper en begagnad cykel på blocket. Dvs. du kan kräva säljaren på ersättning om lägenheten är behäftade med fel som du inte hade anledning att förvänta dig (formuleringen ungefär). Men fel som köparen borde kunnat upptäcka vid en grundlig undersökning av det köpta får man ingen ersättning för. I fastigheter så gäller reglerna om dolda fel i 10 år, det är kortare tid i köplagen.

Men som sagt om den nya köparn nu kan hävda att det finns ett ersättningsbart fel, så kan h*n få ersättning från säljaren som i sin tur kan gå vidare uppåt i kedjan osv.

Nu är det väldigt låg sannolikhet att en diskmaskin som läcker skulle kunna vara ett ersättningsbart fel.
 
Sen beror det väl på var det läcker. Den nya boenden eller den som köpte av TS kan ju ha tryckt in saker i diskbänksskåpet och därmed rubbat någon slang. Den som köpte av TS kanske drog ut diskmaskinen inna flyttstäd och därmed rubbat något, kan även ha hänt när TS städade...alttså, vem vet om vem som är ansvarig?
 
Precis - du vet inte vad som hänt med diskmaskinen sedan du lämnade lägenheten. Även om den nu visar sig vara "felinstallerad" så kan det ju ha skett i samband med något som förra ägaren (=din köpare) gjort.

En felinstallation går för det första att se. För det andra så har den uppenbarligen fungerat bra under rätt lång tid. För det tredje måste de två ägarna efter dig kunna bevisa att felet beror på något som gjordes under din tid, och omöjligen kan ha orsakats av något som skett under deras tid. Detta är dock i princip omöjligt, eftersom ord kommer stå mot ord. I synnerhet efter två ägarbyten och ett tidsperspektiv som handlar om år.

Jag ser en del paralleller med frågeställningar som ofta dyker upp på ett marinforum jag är aktiv på. Någon har sålt en begagnad båt, och efter alltifrån någon vecka till flera år efteråt hör senare ägare av sig och vill ha fel de upptäckt åtgärdade. Inte helt sällan motorfel. Köplagen gäller även här.
Men eftersom köparen kan ha gjort alla möjliga fel och vanskött båten/motorn under den tiden som förflutit sedan försäljningen, är det i allmänhet ganska utsiktslöst att försöka kräva säljaren på något i efterhand. I synnerhet när det gått lång tid. Att förstöra en motor eller diskmaskin kan gå ganska snabbt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.