Vi håller på att piffa upp vårt gamla kök lite (bytt bänkskiva och ska sätta nytt kakel hittils). Nu är kökslukorna nästa objekt!

Dock har vi inte allt för mkt pengar så vi vill ha lite billiga tips på hu vi ska gå till väga!

Luckorna är vita (nu kommer jag inte på ordet men de är släta, dvs inga synliga penseldrag ;)), eller de ska iaf vara vita, nu är de mest gula. Hantagen är gamla och slitna. Och luckorna sitter på utvändiga "gångjärn".

Så vad kan vi göra? Måla om, lämna in för ommålning, byta handtag, invändiga gångjärn? Vad är enklast och billigast? Vad vi sett så är det rätt dyrt att byta ut allt?

Det ska i slutändan vara vitt och fräsht! :D

Mvh Erika
 
Lämna in luckorna på omlackering. Be firman spackla de gamla hålen för handtagen om ni vill ha nya. Bör kosta kring 200-250 per lucka.

// WM
 
Tjena!
Jag har precis gjort en uppfräschning av vårat kök och då bla målat om luckorna. jag gjorde som så att jag tvättade av våra vita luckor med ammoniak och vatten. Sen slipade jag dom med sandpapper och rollade dom med den glansigaste lackfärgen som fanns. Jag bröt till en grå och det blev kanonsnyggt. Färgen är lite jobbig att använda eftersom den är kladdig som tusan och man måste se till att inte ha dammigt där man målar. Resultatet blev iaf för mig som om det vore spraymålat. För att nå det måste man använda en liten specialroller som var ca 10cm bred. Vet inte vad den heter, men det vet dom på måleriaffären. Det är busenkelt och 2 liter lackfärg räckte gott och väl för hela köket inklusive stommar. Kostnad~200kr. Om du vill ha utförligare instruktion är det bara att pm:a mig.
mvh
/Anton
 
  • Gilla
Anti Nilsson
  • Laddar…
Ska ni behålla luckorna skulle jag nog valt att behålla även gångjärnen. Visst går det att stätta in renoveringsgångjärn men det blir en hel del pill och borrande. Bättre att ha det som ni har det. Jag har målat en hel del själv och står man ut med att det ser handmålat ut kan man måla luckorna på egen hand. Vill man ha den där sprutmålade helt släta ytan är det helt klart bättre att lämna in till sprutlackering, det är inte så farligt dyrt, kanske 200 per lucka och 100 per lådfront eller nåt sånt och det kan vara rätt skönt att slippa det jobbet. De kan också sätta igen de gamla handtagshålen så att ni kan göra nya om ni vill ha ett annat mått på handtaget.
Ett annat alternativ är att ni köper nya luckor på Ikea, som ett exempel kostar Ädel enbart lucka 70x60 cm 485 kr. Men då är man så klart begränsad till ikeas mått.
 
Jag hade tänkt att sprutlackera mina luckor. Jag vet dock inte riktigt vart jag ska vända mig. Är det någon som vet något bra ställe i Stockholmsområdet som utför sådana jobb? 8)
 
SÖk på sprutlackering på Eniro så får du ett gäng träffar. Jag var snål och valde de billigaste när vi målade om alla garderobsdörrarna förra månaden, det blev:

Stockholms Industrilack, AB - Stockholm
Tel. 08-749 10 55
Stallarholmsv. 14, 12459 BANDHAGEN

De kan dock inte göra superblanka luckor (för dammig lokal :) ). Men garderoberna blev vita och fina. Ring runt och kolla. Jag har stor bil så jag får in allt sånt i bilen, annars har de driver ibland med billig hämtning och lämning.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.