Okej provar igen  ;)
Bästa sättet att bli av med fukt i (garaget 40m2) är det med en avfuktare el en typ av
badrumsfläkt som man monterar i väggen ?,och det finns rejält med fukt, håller ca 13-14 grader med 2st el element.
 
Svarar igen...

Du har två problem, ett är själva avfuktningen, det andra är tillförseln av fukt.

Avfuktare är jättebra för att få bort fukt, men om inte tillförseln av fukt hejdas så är det en dyr lösning.

Att bara suga ut luft kan också vara en bra lösning, men troligen dyr i värm. Det kan också ge mer problem om det är via ytterluften som fukten hämtas.

Var tror du att fukten kommer ifrån? Kör du in blöta bilar? Byggfukt? Var bor du (vad har du för väder, temperatur och luftfuktighet)?
 
Hejsan !
Garaget är ett "älvsbyhus garage"38m2 byggt -99, tillägsisolerat -04 ,står i umeå,
(dubbel garage) med en port, 2 st el element a 1000 W håller just nu ca 13-15 grader, samt 2 fönster.

Kör in bilen gjör jag varje dag/kväll, och visst är bilen blötare vissa dagar än andra ! å andra sida är jag ju inte den ende i svergie som har en blöt bil i garaget !men visst det är en stark bidragande orsak.

Funderar på om det kanske är under dimensionerad ventilation ? byggfusk men vad?situationen är i alla fall akut har fått ytliga mögel angrep i ett hörn samt på träet runt de båda fönserrutorna har sporadiska svarta fläckar samt är luden här och där!
 
Jag skulle ha köpt en avfuktare om jag var i din situation och ev. stängt ventilationen, att ventilera bort så pass mycket fukt varje dag kommer förmodligen att bli dyrare än att använda avfuktare.
 
Njaaa tror inte jag kan täppa igen ventilen då har ju fukten igen stans att ta vägen!
men en avfuktare måste jag skaffa ,men grund problemet kvarstår fukten!
 
Ecce skrev:
Njaaa tror inte jag kan täppa igen ventilen då har ju fukten igen stans att ta vägen!

Det är ju där avfuktaren kommer in i bilden.

men en avfuktare måste jag skaffa ,men grund problemet kvarstår fukten!
Jag fattade det som så att fukten följde med bilen in i garaget? Är det inte så så måste naturligtvis källan till fukten åtgärdas först och främst.
 
T
Misstänker att din betongplatta som bilarna står på är fuktboven. Torka rent en lite bit av golvet, lägg över lite plast typ gladpack eller liknande och tejpa igen runt om så att det blir tätt. Vänta runt ett dygn, ta sen bort plasten och kolla om det är blött på insidan av plasten. Om så är fallet kommer en ev luftavfuktare bara att "dra ur" fukten ur betongplattan, som då återladdas av markfukten igen, du har då en dålig dränering runt din betongplatta som "suger upp"fukten.

Ev, jag säger ev, kan du prova att istället ordna med övertryck i garaget genom att ha en fläkt som trycker in luft, och ha en liten ventilöppning nere vid golvet typ i garagedörren som släpper ut luften ( med dörrarna borde läcka ut luft ändå ).
Prova då att ha luftinsläppet direkt bakom en elradiator så att inluften värms upp.
Detta under förutsättning att garaget inte har ventilation mot resten av huset utan är helt fristående eller isolerat då ditt boningshus ska ha undertryck.

Faran med övertryck är att man då trycker ut fukten i väggarna, men om nu plattan är boven i dramat och du kör 2 elraddar bör det vara mindre risk då fuktkällan i golvet i detta fall trycks tillbaka. Testa en vecka och mät rf före / efter dina olika omkopplingar.

 
Jesca_j skrev:
Jag fattade det som så att fukten följde med bilen in i garaget? Är det inte så så måste naturligtvis källan till fukten åtgärdas först och främst.
kanske vi missuppfattar varandra ;) jo visst följer fukten med bilen men man ska väll aldrig täppa igen en ventilation oavsätt var den sitter !å visst är den stora boven bilen! Rätt! men har fukt problem även då inte bilen är parkerad där dock inte lika mycke! Ska prova det som TN-funkis skrev .

En avfuktare är nog enda lösningen när det har gått så här långt.
 
Du kan ju också prova att inte köra in bilen på en vecka eller så, och se om problemen minskar.

Med ett så pass nybyggt hus borde det väl gå att hitta dokumentation om hur plattan i garaget är byggd? Är det en isolerad platta så borde det inte vara den som är problemet, snarare att den tar upp fukt från bilen. Är plattan målad eller belagd på något sätt?
 
Om du sätter in en avfuktare, kan man sätta igen ventilen, det är fukt i garaget som skall bort.
Om ventilen är öppen kommer det hela tiden att komma in ny, fuktig luft till garaget, när avfuktaren går.
Bilen behöver inte ngt syre på nätterna ;)
mvh
greenbay
 
T
Det glömde jag bort (tack Ylven), är betongplattan obehandlad ?
När du kör in en bil med massa snö på, var tar ditt smältvattnet vägen ?

Om det bara får rinna av på en ev obehandlad betongplatta suger den upp vattnet, sen drar värmen från dina raddar ut fukten ur plattan och höjer luftfuktigheten. Om du har "fall" på din ev obehandlade betongplatta bör du fixa till typ avlopp eller en avrinnings-anordning för att få bort vattnet samt också behandla betongplattan.
Byggvaruhusen har en kemikalie som man rollar på obehandlad betong som då bromsar fuktinterängning i betongen men som låter betongen "andas".
Man ska akta sig för att måla betongen i någon plastfärg, för "låser" man in fukten tar betongen skada i långa loppet och blir det en köldknäpp kan det också bli frysskador.

Eftersom bilen avger avgaser bör man vara försiktig med att bara sätta igen ventilerna helt, då bör man montera ventiler som kan regleras typ tallriksventiler eller dylikt.
Om du nu provar med övertryck kan du då istället byta ut en golvmonterad ventil mot ett kallrasskydd, så när din fläkt stannar-stänger kalrasskyddet och friskluften förhindras att komma in om du nu skulle kombinera med luftavfuktare.

Men först måste du kolla din platta innan du sätter igån.

 
ylven skrev:
Du kan ju också prova att inte köra in bilen på en vecka eller så, och se om problemen minskar.

Med ett så pass nybyggt hus borde det väl gå att hitta dokumentation om hur plattan i garaget är byggd? Är det en isolerad platta så borde det inte vara den som är problemet, snarare att den tar upp fukt från bilen. Är plattan målad eller belagd på något sätt?
Jo ska testa några olika varianter!! golvet är obehandlad betong med golvbrunn som har fall !
Tackar för all info ...
 
greenbay skrev:
Om ventilen är öppen kommer det hela tiden att komma in ny, fuktig luft till garaget, när avfuktaren går.
Är det lägre temperatur ute än inne i ditt garage kommer det inte komma in några större mängder fukt via ventilerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.