Hej,

Min adapter till min switch till fiberanslutningen har börjat väsa. Blev tipsad av leverantören att köpa en på Clas Ohlson eller liknande då en ny switch kostade 1800. Då jag var orolig att dne skulle börja brinna eller något så tänkte jag fixa detta trots det fungerade och begav mig därför till Clas ohlson.

Väl där letar jag upp adaptrarna och kollar på min output: 12V och 600mA, hittar en med 12V och 1000mA. Lite tark ström tänker jag men kanske fungerar ändå och beger mig till informationen, till min förvåning får jag ett klart svar att det där funkar perfekt, 12V är viktigt att det är samma och sen måset den vara på minst 600mA som din switch kräver, då denna är på 1000 så klarar det sig, switchen använder bara så mycket som den behöver.


Väl hemma stoppar jag i den nye adaptern och allt funkar och lyser men efter bara några sekunder börjar det lukta bränt och jag sliter ut adaptern och stoppar tillbaka min gamla orginal(den väser aldrig första tiden efter man har haft den utdragen, varför?) och allt verkar fungerar, men icke, internet funkade inte. Jag drar värsta slutsatsen att jag bränt något i switchen.

Nu undrar jag då ifall det stämmer som informationen sa: Kan man ha högre stöm än vad som står på den gamla?

Mvh
 
Bambi skrev:
Nu undrar jag då ifall det stämmer som informationen sa: Kan man ha högre stöm än vad som står på den gamla?
Jadå, men man måste ha ordning på plus och minus också (eller om det ska vara växelström, men det brukar mest bara vara en del modem som vill ha det).
 
Tack!

Då förstörde jag min switch helt i onödan! :( Det funkade ju innan men adaptern surrade, klumpiga jag köpte fel adapter, växelström i stället för likström som det skulle vara.

Så nu blir mitt nästa problem att köpa ny switch :)

Idag sitter en Packetfront switch som har en uplinkkontakt, konstig koppling som switchen måste ha för att kopplas samman med kabeln från stadsnätet. Måste jag ha en likadan, tror den kostar 1800 eller kan jag skaffa en annan med sånt uplinkuttag, finns de på alla eller heter de något speciellt som jag ska söka efter?

Kan någon rekommendera en prisvärd switch med detta uttag?
 
Gissar att det är fiber kontakttypen SC som du kallar uplink.
Om det sedan går att ansluta en annan "switch" beror ju på om det är en switch eller kanske ett fibermodem/konverterare. Då måste man veta att det funkar med det som sitter i andra änden. För att vara säker köper man från leverantören eller iaf frågar dem exakt vad det ska vara för typ för att funka.
 
jepp!

Läst mig till att det är en sån DRG switch jag behöver. Sökte bland vanliga butiker men det verkar inte finnas utan får köpa från stadsnätet. De var dyra, ca 2000, men det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Sen fattar jag inte det där med de olika uttagen, jag använder PCuttagen till tv och telefoni med och det funkar kanon, de har juh sin egen dosa vid respektiva sak sen ändå, de behöver bara bandbredden.

Kan någon förklara varför jag ska använde teleuttaget på switchen fram till min telefonidosa i stället för pcuttaget jag använder nu?

TROR ni att det går att rädda switchen eller gjorde misstaget att köra växelström när det skulle vara likström sönder switchen med stor säkerhet?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
TROR ni att det går att rädda switchen eller gjorde misstaget att köra växelström när det skulle vara likström sönder switchen med stor säkerhet?
Det går att skydda så att allt funkar igen när man matar med rätt polaritet. Det förekommer också att man sätter en diod som kortsluter och bränner en säkring om man matar med fel polaritet. Fast rätt ofta gör man det så billigt som möjligt och struntar i skydden så grejorna går sönder om man sätter fel polaritet eller matar med växelspänning. Om den inte funkar är det inte så lätt att veta vad som hänt utan att öppna och kolla, men att det luktade bränt tyder ju på att de inte hade bästa sortens skydd i alla fall.
 
Tack igen,

Jag har öppnat den och kollat alla lödningar, en hade fått lite gult runt stiften, likt "lim", kanske bränt? Det konstiga var att det var på stiften under kontakten till fibern.Jag antar att det inte är lönt att lämna in hos en elektronikfirma, då det står packetfront på den kontakten och den är säkert lika dyr som dosan :).

Jag tänkte mer om man kunde följa nåt system på kretskortet och se vad som troligen gått sönder om man var en hejjare på elektronik, och vet när man gör detta misstag att troligen har första resistorn i systemet bränt upp eller liknande.
 
Bambi skrev:
Jag tänkte mer om man kunde följa nåt system på kretskortet och se vad som troligen gått sönder om man var en hejjare på elektronik, och vet när man gör detta misstag att troligen har första resistorn i systemet bränt upp eller liknande.

Ja, alltså man kan kolla efter någon form av skydd där spänningsmatningen går in. Går matningen direkt till stora IC:ar och sådant är det troligen rätt kört. Inte så troligt att man lyckats påverka lödningarna genom att mata med växelspänning.
 
hej,

Hade hjälp hemma nu som bytte switch men det hjälpte inte, vad kan ha hänt?
 
Nu har det löst sig, det var porten från stadsnätet som hängt/låst sig, nu är allt frid å fröjd igen.:)

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.