Tjena, ny här på forumet vet inte direkt vart man ska skriva men tyckte att denna del passar bra här. Moderator var snäll och flytta ifall det är på fel plats.

Det är så att det skulle vara roligt att få höra hur det har gått för er när ni har byggt något och sålt det ni byggt.

Kort kan jag berätta om ett bygge som jag gjort själv från grunden med hjälp av släktingar och annat. Allt är självbyggt och inget från företag.

Byggnads priset av villan var 1.500.000kr och det var en klassisk 40-tals villa som jag gjorde någonstans i sverige (kan inte säga vart av vissa anledningar) Mäklaren hjälpte till och fick den sålt för 3.000.000 . Så jag gick i plus 1.500.000kr och detta arbete gjorde jag på 8 månader.

Hur har det gått för er?
 
Bra affär! Ägde du tomten från början, eller köpte du den med avsikt att bygga och sälja?
 
Jag ägde den innan hade ärvt den från de äldre och tänkte varför inte bygga och sälja då jag aldrig gör ngt med den marken. Den eftersom plattsen är rätt så svår att få bygglov av kommunen så tog det ett tag att få det fick kanske gå egenom en massa papper i 1 år så om man kollar tiden som gått och pengarna man tjänat så kanske inte det är världens grej. Men jag håller på nu att bygga en villa nu med några vänner i Upsala marken var 1000 kvm och vi pygger en villa på 246 kvm. Vi tror att slut kostnaderna kommer att hamna på runt 2 miljoner och vi ska försöka på en försäljning på 6. Så det är bara att hålla tummar kanske lägger upp bilder så ni kan följa bygget! Roligt att någon svarat ? Det är inte såå tabu att prata om sina vinster väl? Kom igen nu vet att det finns andra som är ute efter siffrorna :) . Hur har det gått för er?
 
Då kan ju inte vinsten vara 1,5, trots att du ärvt marken. Du får räkna bort marknadsvärdet på marken för att få en reell vinst. Sen har du reavinst, mäklararvode m.m.

Men ändå. Bra peng.

Hoppas du betalat dina släktingar och annat. Annars känns det enormt krasst att tjata om vinster när man haft gratis arbetskraft.

Men lycka till med bygget i uppsala. :)
 
Hehe det e klart det delas ut till släkten, ja du har rätt man men orkar inte skriva ner allt det. Ja sorry glömmer hela tiden att ta med kameran när vi är och bygger! Påminn mig!
 
Cuncun skrev:
Kort kan jag berätta om ett bygge som jag gjort själv från grunden med hjälp av släktingar och annat. Allt är självbyggt och inget från företag.

Så jag gick i plus 1.500.000kr och detta arbete gjorde jag på 8 månader.
Om släktingar och vänner hjälpt till att bygga ditt spekulationsbygge så hoppas jag att du delar med dig av vinsten till dom annars är det nog slut med hjälpandet!
 
Ja dela ut en summa till släkten som vi gjorde avtal om, det var endast unga arbetare men de fick sig en bra summa för att vara i åldrarna 17 - 20 de var 4 st som hjälpte mig och dela 500 tusen på de 4 men det sattes i deras sparkonto :) . När de pluggat universitet får de ta och spendera de pengarna på något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.