Hej, jag funderar över plattan till garaget. Jag har gjutit platta till huset med supergrund och tyckte det funkade bra. Kanske lite dyrare än vanliga L stöd men jag inbillar mig att jag sparar lite energi på det. Det skulle vara intressant att göra samma lösning på garaget, men jag kan inte komma på något bra sätt att lösa garageporten på... Kan man tänka sig att vid porten sätta L stöd? Se bifogad bild.

funderar på Jackon's Isomax och vanliga L-stöd. http://www.jackon.se/

Man bör nog lägga rostfri armering där man lägger L-stödet? Något annat som man bör tänka på, eller är idén rent ut sagt dum...?

/LT
 
  • garagedörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyresö
Jag har varit i betongbranschen i mer än 10 år och numera driver jag ett fristående betongpumpsföretag i Stockholm, som även levererar betong! Jag vill bara att du ska förstå att jag kan betongbranschen!

VAD ÄR EN SUPERGRUND?

Jag gör inget annat än pumpar och levererar betong till allt från en garageplatta till NCC:s plintgjutning till Odenplans kommande tunnelbanestation. Men vad är en supergrund för något??

Jag är noga med att se till att kunna allt inom betongbranschen, men jag har helt enkelt missat vad begreppet "supergrund" innebär.

Jag suger i mej all ny kunskap och förväntar mej att det finns någon här på forumet som kan ge mej ännu mer utbildning!

Jag uppfattas kanske som att jag har en kaxig attityd, men jag vill verkligen veta vad en "supergrund" är för något

Jag kan betong, men jag kan inte allt......
 
Supergrund är en cellplastprofil, ser ut som ett U med en läpp inåt. Efter gjutning av kantbalken sågar man bort det yttre lagret cellplast från kantbalken och får en ren betongyta.
Andra L-element har någon slags fiberskiva utanpå cellplasten. Supergrund är vad jag förstår inte en produkt utan ett firmanamn, men ofta här på forumet verkar man mena U-profilen när man skriver supergrund.

När jag gjorde min garageplatta skar jag ur/ned 5cm där porten ska vara, släppte fram armeringen en bit längre. Förstår inte varför du ska ha rostfri armering där, den ska iaf inte vara synlig.
Och kom ihåg att du ska/bör ha fall utåt ända in ifrån insida stomme till ytterkant om du ska ha en takskjutport.

Edit: Jag använde enbart L-element....
 
Redigerat:
Ja precis, supergrund är ett märke/produkt... www.supergrund.se Jackon har en liknande produkt som de kallar isomax.

Jow, ok anledningen till att jag funderade på rostfriarmering är att eftersom jag kantbalken går från 'varm' till 'kall' vid någon punkt så antar jag att det kan bli nån sorts vattenutfällning som inte är bra för armeringsjärnen där... Du har inte det problemet om du bara kör med L elementen, jag funderar alltså på att blanda U med L (L endast där portarna skall sitta för att få ett starkt golv där).

Jag inser nu när jag läser inlägget att jag var otydlig. Jag ämnar alltså att bygga hela grunden med U element (supergrund/jackon-isomax modell) MEN vid portarna använda L stöd. Det betyder att värmen från plattan kommer att 'krypa ut' i kantbalken som läper i U elementet.

När man bygger med U element så skall man använda rostfri armering mellan 'varmt' (plattan) och 'kallt' (kantbalken). Det fick mig att fundera på att lägga rostfri armering där L elementet sitter + x m på respektive sida om L elementet...
 
Tyresö
Jaha, det är alltså en helt vanlig villagjutform och den heter "Supergrund". Jag ser såna mer eller mindre varje dag, men jag har aldrig funderat på att den har ett namn. Jag har alltid kallat det frigolit L-stöd, men då vet jag nu att det heter "Supergrund"

Tackar för informationen!
 
Ok, jag ser inte riktigt anledningen till den rostfria armeringen, men står det så i monteringsanvisningen så är det väl så.

Angående garageporten så tror jag har läst någon monteringsanvisning för U-element, och där gjorde man som så att man sågade bort den inre cellpastkanten vid porten och satte igen hålet vid U-elementet, dvs, där du ämnar att placera L-element för garagporten/infart
går plattan fram, men plattan sitter inte ihop med kantbalken, utan även där är kantbalk och platta åtskilda via 50mm cellplast.... Så kantbalken blir inte omslutande, utan det blir ett ("slutet") avbrott där porten är...
 
Där varmt och kallt möts kan det nog bildas kondens => vanligt järn rostar upp. Så det är därför man kör rostfritt...

Jo det är en modell förståss, att isolera 'av' kantbalken lodrätt på båda sidorna av portarna. Blir att köra rostfritt där också isåfall.
 
Jag kan inte se något om rostfri armering i supergrunds monteringsanvisning för U-element... http://www.supergrund.se/files/document/byggbskrivning1.pdf
Menar du deras så kallade "U-sinusjärn"? Dem är nog bara till för att inte göra/slippa göra byglar i kantbalken. Om det när dem du menar så tror jag att deras funktion bara är att hålla de övre paret armeringsjärn i kantbalken i höjd under gjutning...

Om du "isolerar av" kantbalken möts ju aldrig varmt o kallt på det sättet, förutom i u-sinusjärnen, om man nu ska ha såna...
Antar jag...
 
men... järn leder värme, så värmen håller sig inte bara i plattan utan kommer transporteras från plattan ut mot kantbalken => du kommer få kondensering => det kommer rosta. Därför används sinusjärn av rostfritt + därför funderar jag på rostfritt i kantbalken där detta kan uppstå om man ger sig på en 'special' konstruktion.

För du menar väl inte att man skall göra avbrott i kantbalken där man isolerar av? känns inte bra?
 
Kanske blir enklast att ringa supergrund :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.