Ska sätta en fördelare för att dela upp kalt och varmt vatten.

Tänkt att använda mig av fördelare från Upnor WTR 3/4" och avstickarna på dessa är 15.

Dessa fördelare finns att köpa med färdiga koplingsset vilka är avseda för 15 mm rör. Om jag nu i stället önskar fördela till ett 18 mm med nämnda fördelare kommer jag då att tappa någon effekt i framledningen, eller inte?

Eller ska jag bygga ihop något med T-kopplingar som är avsedda för 18 mm?

Tack på förhand

/PC
 
T-kopplingar på inkommande alternativt så kan du ju gå vidare från "andra" änden på fördelarna?
 
Gissar att du kommer få en viss strypning men frågan är hur märkbar den är. Om du sätter ditt 18mm rör är det ungefär 5 cm från där du kommer in med 22mm och fördelaren som sådan är grövre än 15mm invändigt. Skulle gissa på 20mm eller så. Strypningen är först vid avsticket så jag skulle gissa ~3cm med mindre diamter än 18mm totalt. Vad leder du vidare till med 18mm? Stort badkar?

// Mats
 
Tack för två snabba svar;

- änden eller T-kopplingar är ju def ett alternativ att fundera på.

- den ena ska användas till ett badrum på övervåningen och den andra ska användas till köket som kräver ca 12 -13 m rördragning.

Kollade precis in en av mina liggande WGF fördelare som används till golvvärme, där finn kopplingsset om 12 - 17 - 20 mm anslutningar att välja mellan. Och i avstickaren på dessa så är det som smalast (upskattningsvis) ca 9 mm. Nu kanske flödet i golvslingorna inte går att jämföra med tappvatten.

Hälsningar

/PC
 
Blir inte klok på detta med kopplingar;

men skulle det fungera med denna kombination om jag skulle vilja ha 18 mm rör från avstickarna som är R15 utvändig gänga om jag fattat det rätt.

RSK 1870054 Uponor FPL-PX Kopplingsset - 18 x 2,5 mm x M 28
RSK 1850108 Uponor FPL-PX Bussning utv-inv gäng - G½ - M 28 - 27 mm

Tack på förhand

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.