Visst, det är ett utomordentligt sätt att lösa problemet med övertryck i huset. Nackdelen är att du inte får in frisk torr luft i huset. Den dåliga fuktiga luften som det gärna kan bli på höst/vår recirkuleras hela tiden.

För min del funkar det inte med cirkulation då jag skall gå med den varma luften till två skilda rum. Tänkte dra en isolerad luftkanal från LSF under huset och upp i golvet i de två rummen. Tänkte också ett tag att jag skulle gå in med luften direkt genom väggen i det rum där LSF sitter på ytterväggen och använda en värmeförflyttare för att flytta den varma luften till det andra rummet. Men då får jag övertryck i det sista rummet i alla fall.
Lite knivigt hur man skall göra på bästa enklaste sätt !

Har i alla fall hittat en bra och relativt billig 230V fläkt med hyffsad effekt 185 m3/h och 35 db. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136861166
Har övergett tanken att ha en 12 V fläkt. Hittar ingen som ger tillräckligt bra effekt.

En fläkt som har lägre ljudnivå men är klart dyrare är denna. Också från Clas . . . http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152546661
Den har kullagrad fläkt och det bör man nog ha om man skall kunna lita på fläkten i många år och dessutom att den inte krånglar i kallt väder. Men 799:- gör att jag tvekar en aning.
 
Jag tycker att små fläktar typ datorfläktar mm inte klarar en solfångare på mer än 0,5m2. det krävs att fläkten klarar minst 50m3 luft per kvadratmeter. Motstånd genom solfångare och rör gör dock att man måste använda en fläkt som klarar minst dubbelt upp, alltås 100m3/m2. Har man 4m2 solfångare skall alltså fläkten klara 400m3/timma.
Jag har 9m2 solfångare och min fläkt klarar 400m3/timma. På sommaren lär det bli (inte kollat ännu) över 100grader ur solfångaren. Fläkten klarar max 70grader kontinuerligt. Alltså måste jag skaffa en ny fläkt eller
dubblera den jag har. Verkningsgraden för en solfångare minskar med gradtalet. Optimalt ligger kanske runt 60-70 grader. då får man tillräckligt höga grader samtidigt som verkningsgraden är någorlunda bra. Solfångaren har då också ännu inte uppnåt högstanivån. Dvs den nivå dådet läcker ut lika mycket värme som det kommer in. Det brukar ligga mellan 100-150 grader.
Kolla in min solfångare:
http://solenergins.egetforum.se/viewforum.php?f=3&sid=87f465ae0a1f0be5bfbe598753671ad1
 
Här har dom lite tuffare fläktar: http://www.ventilationsbutiken.se
Men ser att dom större klarar lägre temperatur än dom mindre?
Är själv "på gång" att bygga nåt så spånar runt lite här och där för tips.
Lättast att bygga i huvet så man kan ändra sig dag för dag :D
 
Blindnit skrev:
Lättast att bygga i huvet så man kan ändra sig dag för dag :D
Kan man kalla den metoden för "huvudbyggnad" då :D ?
 
linnar skrev:
Kan man kalla den metoden för "huvudbyggnad" då :D ?
Huvudbyggnad med trästomme :p
 
:D:D:D

Fast med det jag läst tror jag inte på trästomme där inte ;) !
 
Blindnit skrev:
Här har dom lite tuffare fläktar: [länk]
Men ser att dom större klarar lägre temperatur än dom mindre?
Är själv "på gång" att bygga nåt så spånar runt lite här och där för tips.
Lättast att bygga i huvet så man kan ändra sig dag för dag :D
Jag tror att man vinner i hållbarhet för fläkten om man sätter den på tilluften. Meningen är ju att (om den funkar bra) skall hålla i många år.
 
Väcker liv i denna gamla tråd: Jag har börjat hamstra grejer till en mantagervadmanhaver-lsf och vill gärna höra fler erfarenheter och jämförelser av att montera fläkten sugande respektive tryckande!

I en skrotad mikrovågsugn hittade jag denna finfina fläkt:
flakt_lsf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn tar 0,28 A, 230 V, gjord för kontinuerlig drift (info här)
20 watt lär den dra. Hittar ingen uppgift om luftflöde men den blåser på rätt bra. Hur många m3 kan den tänkas skyffla?

Min tanke är att montera den tryckande. Detta ställer krav på att solfångaren är tät. Jag tänkte använda gamla kittade englas fönster och någon svart väv som kollektor (tack linnar mfl för alla kloka tankar och erfarenheter!). Kommer det att funka?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.